Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Jeg lar meg irritere …

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-06, 12:13   #61
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Si meg en ting, er det ikke mest vanlig at de som heter Kristin uttaler det med trykk på S-en?
Jeg kan aldri huske å ha hørt f.eks finansministeren omtalt som noe annet?

Eller har jeg gått gjennom livet og både hørt og sagt feil???

(og bare for å ha det på det rene: jeg sier verken bannan eller Annita, selv om jeg er trønder. Krisstin, derimot ...).

Lurer på om dette egentlig fortjener en spørreundersøkelse.

LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 12:17   #62
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Si meg en ting, er det ikke mest vanlig at de som heter Kristin uttaler det med trykk på S-en?
Jeg kan aldri huske å ha hørt f.eks finansministeren omtalt som noe annet?

Eller har jeg gått gjennom livet og både hørt og sagt feil???

(og bare for å ha det på det rene: jeg sier verken bannan eller Annita, selv om jeg er trønder. Krisstin, derimot ...).

Lurer på om dette egentlig fortjener en spørreundersøkelse.

Jeg tror jeg sier Kristin på din måte. Den andre måten er vel Kristiiiiin.
Det er jo nesten som to forskjellige navn det
Tror ikke det er dialektbetinget heller.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 12:24   #63
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg tror jeg sier Kristin på din måte. Den andre måten er vel Kristiiiiin.
Det er jo nesten som to forskjellige navn det
Tror ikke det er dialektbetinget heller.

Tror ikke det er dialektbelagt for jeg har en kollega på Vestlandet som skriver navnet på eksakt samme måte som meg, og hun presiserer at hun også heter Kristiiin ikke Krissstin.

Jeg syntes at disse to måtene å uttale navnet på gjør det til to forskjellige navn, og mine foreldre døpte meg med navnet Kristiiin og har alltid uttalt det slik.

Men hva sier dere dersom det står Anne foran eller lignende?
Eller et annet navn bak, som i mitt tilfelle (nicket er mitt fornavn nr to)

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 12:30   #64
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Hvis jeg bare ser navnet Kristin skrevet så tenker jeg automatisk Krisstin.
Jeg må høre at noen heter kristiiin for å se det.

Samme om de har et navn før eller etter.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 13:52   #65
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Hvis jeg bare ser navnet Kristin skrevet så tenker jeg automatisk Krisstin.
Jeg må høre at noen heter kristiiin for å se det.

Samme om de har et navn før eller etter.

Samme her. For meg blir det to forskjellige navn; samme skrivemåte, men forskjellig uttale. Det samme gjelder f. eks. Vibeke. (Viiibeke eller Vibeeke)

Jeg kjenner mange som sier verandra i stedet for veranda. Også voksne folk. Det høres litt komisk ut.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 17:22   #66
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Jeg kjenner mange som sier verandra i stedet for veranda. Også voksne folk. Det høres litt komisk ut.

De kunne nesten like godt sagt drandrandran, som mannen min sa da han var 1 1/2 eller noe sånt.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 19:28   #67
Tullerusk
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Jeg skjønner ikke at det er mulig å irritere seg så mye over dialekter.

  Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 19:33   #68
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Tullerusk, her.

Jeg skjønner ikke at det er mulig å irritere seg så mye over dialekter.

Har du begynt å repetere deg selv?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 21:32   #69
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Øi, som folk må irritere seg over min multi-blandingsuttale (nederlandsk, fransk, dansk). Barn sier for det meste bare, at jeg snakker "litt rar".


Sist redigert av Muad'Dib : 30-09-06 kl 21:34. Årsak: Måtte redigere for å sette inn punktum.
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 00:09   #70
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Tullerusk, her.

Jeg skjønner ikke at det er mulig å irritere seg så mye over dialekter.

Og jeg skjønner ikke at det er mulig å bruke 10% av postene man har skrevet på å skrive inne på et eksplisitt merket flisespikkerforum at man ikke skjønner hvorfor folk gidder å irritere seg over småting. Vi er alle forskjellige.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 00:38   #71
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Jeg har noen svigerinner i Skien, og jeg holder på å få fnatt når de spør: "hvem hus er det?" eller "Hvem bil er finest?".. Det heter for f*** HVILKET eller HVILKEN!!!







Og en ting til de sier der borte i Skien...:
"Typa mi er så kjekk!" Det heter for all verden typen og ikke typa!!!


Og jeg elsker å irritere meg over dialekter og små, søte talefeil!!!

Jeg sier ånkli!!!

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 01:24   #72
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Jeg har en bekjent. Hun heter Kjerstin. Og er forøvrig fra Bergen.

Det morsomme er at hun ikke kan si Kj-lyden. Det er helt festlig når hun presenterer seg. "Hei, jeg heter Sjerstin!"

Det er jo en vanlig uttalefeil, men det er jo litt uvanlig når det er ditt eget navn, da...

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.


Sist redigert av Miss Norway : 01-10-06 kl 09:32.
Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 05:41   #73
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

<<< Jeg har noen svigerinner i Skien, og jeg holder på å få fnatt når de spør: "hvem hus er det?" eller "Hvem bil er finest?".. Det heter for f*** HVILKET eller HVILKEN!!!

>>>

Vet det. Jeg forsøker fortvilet å plukke slike grenlandske unoter av guttene, men det er ikke lett.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 08:48   #74
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

.....................

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 09:19   #75
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

For all del, jeg snakker dialekt selv og har sikkert mange ord som andre ikke liker

Men, hva er forskjellen på å irritere seg over sævv og bannan? Er ikke begge dialektsord?

MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 09:22   #76
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Jeg tror ikke så mange her oppriktig irriterer seg på "årntlig", men det er morsomt å snakke om det. Morsomt å flisespikke litt :Opplyser:

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 09:50   #77
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg tror ikke så mange her oppriktig irriterer seg på "årntlig", men det er morsomt å snakke om det. Morsomt å flisespikke litt :Opplyser:

Det er jo ikke akkurat sånn at jeg går og er forbanna over at noen sier sævv heller da

MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 20:15   #78
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hva i all verden mener du med at Oslo-folk ikke har en egen dialekt? De fleste Oslo-folk snakker Oslo-dialekt, meg bekjent.

Ojojoj. OK, utrolig klønete formulert. Det jeg mente var vel egentlig nettopp det at Oslofolk også har dialekter; vi er ikke forpliktet til å snakke slik man skriver fordi vi er fra hovedstaden.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 20:33   #79
Doxa
hmmm
 
Doxa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

.....når folk sier at klær kryper i vask.
Klær kryper ikke, men krymper i vask.

Bare en liten blaut digresjon;
En bekjent, som jobbet i en klesbutikk, fikk inn en sint dame som påsto at genseren hun hadde kjøpt hadde krøpet i vask. Hvorpå min bekjent kaster genseren på gulvet og sier: Jeg kan ikke se at den kan krype....

__________________
Gutt '02 • Jente '03
Doxa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 21:09   #80
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Doxa, her.

Bare en liten blaut digresjon;
En bekjent, som jobbet i en klesbutikk, fikk inn en sint dame som påsto at genseren hun hadde kjøpt hadde krøpet i vask. Hvorpå min bekjent kaster genseren på gulvet og sier: Jeg kan ikke se at den kan krype....

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no