Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Grønnsaker innpakket i plast

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-08, 16:52   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Tommel ned

Grønnsaker innpakket i plast

....


Sist redigert av Guava : 28-11-12 kl 21:44.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 16:54   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsaker innpakket i plast

Jeh har alltid trodd at det var et resultat av at butikkene (og deres ikke-tafsende kunder) var lei av f.eks. tomattafsere?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 17:04   #3
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Grønnsaker innpakket i plast

Jeg prøvde ofte å ta varene ut av disse posene da jeg hadde ansvaret for frukten i butikken vår, spesielt økovarene som hadde minimalt med "shelf-life" som det er.. Plasten gjorde at varene var ødelagt før en rakk å selge dem selv om en tok inn små partier og hadde levering så ofte som mulig..

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 17:14   #4
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønnsaker innpakket i plast

Jeg antar det primært kommer av at det er billig å pakke ting inn i plast, og at innpakning gjør det lettere å håndtere og holde vareenhetene fra hverandre både under transport og i butikken. Jeg liker det ikke heller.

Ben "ikke særlig økologisk" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 17:30   #5
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsaker innpakket i plast

Det er fordi mange må kjenne på alt med fingrene sine. Uhygienisk.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 18:09   #6
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Grønnsaker innpakket i plast

Litt på kanten men jeg tror det svarer sporsmålet ditt alikevel. Beklager at jeg ikke husker kildene mine, men det er lenge siden jeg hørte dette.

Noen hadde gjort en undersøkelse der de hadde satt en skål med sukkertøy på resepsjonsdisken i et hotell, slike uten papir på, og etter en viss tid så tok de med seg de resterende sukkerene og testet dem. Det de oppdaget var at det var masse spor av urin (!) på de som var igjen. Hvorfor det? Jo pga de som ikke vasker hendene sine etter dobesøk og som da forsyner seg fra skålen..

Jeg bare tenker meg at det er det samme med druer som med sukkertøy..

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 18:20   #7
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsaker innpakket i plast

hm jeg har alltid tenkt at det er butikkene som vil prakke på meg mer/andre enn det jeg hadde tenkt... for er det ferdigpakket slipper man jo ikke unna de som ser greie, men ikke prima ut. Og man kan ikke velge 3 av 4 epler. Skjønner tafse-argumentet dog...

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 18:21   #8
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Grønnsaker innpakket i plast

The lemon wedge in your drink



70% of lemon wedges floating innocently in café/restaurant glasses contain 25 different microorganisms including E. coli and other fecal bacteria.
What to do : Simple. Ask for your drink without the fruit. (tatt fra: http://www.healthandbeauty.net.au/where-germs-lurk/)

Dette gjelder da ferdig opskåret frukt, ikke hel frukt men jeg regner med at urin, ecoli og andre fæle greier kan være på frukten som en spiser rett ut av kurven.. Jeg skal fortsette og lete etter svar på ditt spørsmål..

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 18:26   #9
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Grønnsaker innpakket i plast

Denne var lang, og på engelsk, men jeg føler den var nokså nyttig: http://www.oldandsold.com/articles07/nu-35.shtml

Her er den oversatt:http://translate.google.no/translate...ruit%26hl%3Dno

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 18:32   #10
Millis
Multividunder
 
Millis sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 850
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Sv: Grønnsaker innpakket i plast

En ting er at det skaper masse ekstra søppel, frukten og grønnsakene blir betydelig dårligere av å ligge i plast. Mulig det er lettere å frakte og pakke opp.. Jeg vet ikke.
Er det så forferdelig uhygienisk at det ligger fremme?! Dere vasker da vel frukt og grønt?

__________________
Ruskesara -05 Lillebror kom 10.august -09
" I don't need therapy. It's not my fault there's a disaster every time I blink. I want to f***ing move on and leave it behind me"
Millis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 18:44   #11
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.810
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Grønnsaker innpakket i plast

Bare et sprøsmål, hvis dere kjøper gulrøtter i bunt, legger dere de rett ned på båndet når dere skal betale?

Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 18:53   #12
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.810
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Grønnsaker innpakket i plast

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg rister dem over der hvor "gresset" (eller hva man kaller det grønne på gulrøttene ) kastes og putter dem i en onyabag (stoffnett med huller) eller et tøynett.


OK.

Ja en må ihvertfall være obs når en kjøper frukt og grønt i plast, betjeningen vår i ene nærbutikken er ihvertfall ikke så flinke på det

Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 18:59   #13
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Grønnsaker innpakket i plast

Vi er pålagt å vaske båndet en gang i uken. Men det er ikke alle som praksiserer det vet jeg.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 03:56   #14
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.835
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsaker innpakket i plast

Er det galt å tafse på frukten før man kjøper den?

: frukttafseren Obelix:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 09:19   #15
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsaker innpakket i plast

Vi vasket båndet hver morgen den gang jeg jobbet i butikk, det er 19 år siden nå. :mimrer:

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 09:27   #16
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsaker innpakket i plast

I forhold til økologisk frukt og grønt mener jeg at årsaken er at Debio-merket skal være trygt. Altså at butikker ikke skal kunne selge frukt og grønt fra konvensjonelt landbruk, som økologisk. Ellers mener forøvrig Bellona at emballasje er ok: http://www.loop.no/aktuelt/14969.html

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 10:37   #17
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsaker innpakket i plast

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er flere ting i den artikkelen jeg stiller spørsmålstegn til. Det snakkes om riktig emballasje og holdbarhet. Det stemmer sikkert at riktig emballasje kan gi økt holdbarhet, men hvordan gulrøtter kan bli mer holdbare i tett plast kan jeg ikke forstå en plass. Alle som har dyrket gulrøtter vet at de ikke skal oppbevares tett. De blir slik som gulrøttene i butikken, full av myke, mugne felter som er uspiselige. Epler som ligger lenge i plast blir også dårlige. Bananer som ligger i plast ser man også blir raskere dårlige enn bananer som ligger i nett med lufting.

Det snakkes om svinn og det kan sikkert stemme at svinnet fra forhandlernes del er mindre, men har man regnet med svinnet hos forbruker?
Når forbrukere handler i løsvekt blir den dårlige frukten og grønnsakene liggende igjen og blir svinn. Når man får en ferdigpakket greie får man også den dårlige med hjem og den ender som svinn hjemme hos forbrukerne. Hos oss blir det definitivt mer frukt og grønnsakssvinn når vi handler plastinnpakket enn når vi handler selvplukk. Svinnet i heimen er også en miljøfaktor.
Det står også at en forutsetning for at emballasje skal være bra er at den må kunne gjenvinnes. Det som da er viktig er at den faktisk gjenvinnes. Hvor mye av plasten rundt grønnsaker blir gjenvunnet tro?

Ja, jeg er helt enig i det du skriver.

Vi får jo mye av frukten/grønnsakene våre levert på døra (øko), og en del av det er pakket i plast. Det pakkes ut så raskt som mulig, for å bedre holdbarheten. Det virker ofte som om plasten rett og slett kveler dem.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no