Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

New York i oktober!

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-06, 20:00   #1
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.999
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

New York i oktober!

Nå har jeg endelig fått bestilt tur til New York. Fikk 1000 dollars reisesjekk fra mannen min til bursdagen min i februar, og hadde egentlig tenkt å reise før sommeren, men så ble det aldri noe av. Nå har jeg endelig fått fingeren ut og bestilt billett den siste uka i oktober.

Skal være ei hel uke (lørdag-lørdag), og skal besøke en kjempegod venninne som jobber der. På dagtid er jo hun på jobb, men da kan jeg shoppe og gå på museer og utforske byen. Har aldri vært i NY og heller ikke i USA. Er egentlig mer frankofil og italiafrelst av meg, men jeg gleder meg veldig til å se USA.

Venninna mi har jo mange ting å anbefale meg, men jeg tar gjerne i mot tips fra dere som har vært en del i NY. Alt fra gallerier/museer som må sees, til shoppingområder og tips til hva som er lurt å kjøpe der. Hvis noen har noen gode resturanttips også, så hadde det vært hyggelig. Venninna mi skryter ikke akkurat av maten over there, men hun har jo ikke bodd der mer enn noen måneder heller, så hun kan jo ikke vite alt.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 20:33   #2
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Heldiggris!!

Jeg har bare vært såvidt innom New York en gang i tida, så jeg har ingen personlige erfaringer å komme med, men jeg vil i alle fall ønske deg en riktig god tur!!

LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 20:37   #3
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Misunnelig!

Det skal ikke være vanskelig å spise veldig godt og vel så det i NY, altså! Hva har venninna di drevet med, egentlig?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 20:54   #4
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.999
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Misunnelig!

Det skal ikke være vanskelig å spise veldig godt og vel så det i NY, altså! Hva har venninna di drevet med, egentlig?

Nei, si det. Syntes det var litt rart at hun sa det, men så tenkte jeg at ja, ja, det er kanskje sånn i USA. Men selvsagt så må det jo være mye bra i NY!

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 21:14   #5
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heldige, heldige du! Grøsser på ryggen så heldig er du!

Vi skal iallefall ha full rapport og masse bilder når du er tilbake. For tenk!

Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 21:26   #6
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.999
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Heldige, heldige du! Grøsser på ryggen så heldig er du!

Vi skal iallefall ha full rapport og masse bilder når du er tilbake. For tenk!

Selvsagt. Håper bare jeg får lov til å ta med kameraet på flyet, har ikke spesielt lyst til å sende det med bagasjen... Får undersøke det litt.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 22:00   #7
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har ingen tips, men åh så heldig du er!
Så deilig med en hel uke på tur. :drømme, drømme:

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 22:10   #8
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Veldig misunnelig. Jeg vil også en uke til NY. Var der i november i fjor og det frister veldig å reise tilbake. Gleder meg til å lese rapporten din

Majsa har jo akkurat bodd i NY. Hun har sikkert noen gode tips til deg.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 22:29   #9
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Ååå... heldiggrisen!

Beste shoppingområde:
- Nedre del av Broadway. Fra Houston Street og oppover.
- Greenwich Village og SoHo. TriBeCa kommer seg også.

Department stores:

  • 21st Century Department Store
    -stor, litt rotete butikk, men man finner noen godbiter innimellom.
    Billige merkeklær. Ligger rett vis-a-vis Ground Zero, så da får man med seg det med det samme.
  • Macy's
    -verdens største department store. Både dyrt og mindre dyrt.
  • Barney's
    -for det meste ganske dyre, men utrolig lekre klær.
Klesbutikker:Baby-/barneutstyr:Kultur:
  • MoMa
  • Stand-up
    - men sett dere langt bak hvis dere ikke vil bli driti ut foran hele forsamlingen.
  • Gospelkonsert i Harlem
  • Jazzkonsert på Birdland
  • "Rent" på Nederlander Theater på Broadway
    -eller en annen musical, men Rent likte jeg i hvert fall.
Mat:
Det er all mulig slags mat i New York, mye dårlig, men veldig, veldig mye bra også. En restaurant jeg likte meg veldig godt på, og hvor vi forøvrig støtte på Sarah Jessica Parker i døra var Orso.
En litt rimeligere italiensk restaurant hvor det er veldig hyggelig å spise lunsj, men gjerne også middag, er la Vela, på Amsterdam Avenue, mellom 77th og 78th st.
Hvis dere ikke vil spise alle måltid på restaurant kan jeg anbefale Whole Foods på Columbus Circle, i kjelleren i Time Warner-senteret. Der har de all slags herlig, relativt sunn ferdigmat, og et enormt utvalg av deilige juicer, frukt og you name it. Det aller meste økologisk.
Anbefaler dere å gå store omveier rundt Friday's o.l., det er ikke noe mer spennende der enn hjemme. Snarere tvert imot, synes jeg.
Ellers er byen full av diners, og de aller fleste er bra. Mye karbohydrater der, men.

Uteliv:
Kjøp Time Out NY. Min erfaring er at de beste barene og kaféene ligger i området TriBeCa/SoHo/Greenwich Village. Litt New Yorks Grünerløkka, bare litt mindre krampete, kanskje.

Ellers:
  • Ta subwayen til South Ferry, og gå en tur i Battery Park. Deilig og forfriskende avbrekk fra eksosen og skyskraperne. Gå opp til Ground Zero, videre opp til Broadway og Wall St. Følg Wall St. til Fulton Street, og gå ned mot havnen. Spis lunsj, se på båtene, kikk i butikkene, men ikke bruk altfor lang tid her, for dere kommer snart til det mest spennende, Chinatown og Little Italy. Det ligger ca. 15 minutters gange fra Fulton St. Hvis dere får tid kan jeg anbefale middag i en av de kinesiske kjellerrestaurantene. Evt. på italiensk restaurant i Little Italy. Hvis dere har mer tid igjen nå, gå videre til Greenwich Village og Soho, masse bra butikker, bl.a. en del vintage. Det meste er ganske dyrt, men det finnes bra og litt billigere butikker innimellom.
    Denne turen kan bli i lengste laget for en dag, så stopp om nødvendig underveis og fortsett der dere slapp neste dag, for det er kjedelig å måtte hoppe over noe i disse bydelene.
  • Ta subway 1 til 116th st. Gå nedover Broadway, ved 112th st finner man dineren i Seinfeld. Ta til venstre ved 110th st. og gå bort til Central Park. Gå gjennom den fra nord til sør, og ta så mange omveier dere orker. Turen gjennom parken tar ca en time hvis man går rett igjennom uten å stoppe, så ta på gode sko, for hele denne turen tar noen timer. Det kan også være lrt å kjøpe med seg en sandwich e.l. før dere forlater Broadway, for matutvalget i parken begrenser seg stort sett til pølser.
Husk å si myyye please, thank you og excuse me!

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)

Sist redigert av Majsa : 20-09-06 kl 22:37.
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 01:54   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åå, heldiggris! NYC er bare en fantastisk by. Utrolig flott å bare traske og traske i, og fantastiske museer, og veldig mye god mat av alle verdens slag.

Jeg har noen bilder fra da vi var der i fjor vår, mens Christo-installasjonen "The Gates" var i Central Park - 7500 oransje "faner" spredt utover parken, det var et utrolig flott og spesielt syn.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 21:49   #11
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Åh, heldiggris! Du vet jo at jeg har bodd i Brooklyn og at vi giftet oss på Manhattan, så NY er desidert min favorittby! Kooos deg masse!

MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 21:52   #12
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Det er såå mye å se og gjøre i NY at mitt beste tips er rett og slett og skrive en liste over tingene du bare se og gjøre, og sette av en dag til det. Neste steg er å være litt harry - sette deg på en turistbuss og kjøre hele løypa. Da får du en kjempeoversikt over den store byen og mye info og gode tips om shopping og dining. Så kan du hoppe av og på og shoppe, dra på kafe osv. *drømme* Anbefaler deg at det er noe av det første du gjør.

MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 22:34   #13
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Da er innlegget mitt oppdatert.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 23:36   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk, Majsa.

Vi drar til NY neste lørdag, og trenger alle tipsene vi kan få.

Hvordan er forresten været der nå? Jeg kan jo lese værmeldingen, men det er jo greit å vite om dette er normalt eller ikke.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 00:49   #15
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spis på Spice Market! Trendy, bråkete, morsomt, stappfullt. Maten er fusion/asiatisk, men serveres nærmest som Tapas.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 01:31   #16
Heidi
Vaffel
 
Heidi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Heidi er litt kulHeidi er litt kulHeidi er litt kul
Standard

Å herlig! Vi skal til Washington på kjærestetur i ti dager i begynnelsen av desember. Skal ha kaffe med presidenten.

Skilpadda: Utrolig lekre bilder dere tar! Det er lenge siden jeg har blitt så fasinert som det jeg ble nå .
Flinke padder! Fikk nesten lyst til å male. *Inspirert*

Heidi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 03:47   #17
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Takk, Majsa.

Vi drar til NY neste lørdag, og trenger alle tipsene vi kan få.

Hvordan er forresten været der nå? Jeg kan jo lese værmeldingen, men det er jo greit å vite om dette er normalt eller ikke.

Aner ikke, se her:
www.weather.com

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 03:55   #18
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Ja, ang. tips:
Man kan drite seg ut litt hvis man tipser på norskemåten. Gir man under 15-20% oppfattes man som gjerrig, gir man 10-15% eller mindre signaliserer man at man er meeeget misfornøyd, og man bør aldri gå tilbake til den restauranten.
En grei huskeregel på restaurant er å gange tax med to, smøre på litt og runde av enda litt oppover. Tax i NY er på 8 komma noe, så da ender man på ca. 20%. Noen få steder har de allerede inkludert tips (gratuity), så da trenger man ikke å tipse noe ekstra med mindre man er ekstremt fornøyd. Det står alltid på kvitteringen hvis det er inkludert.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 22:21   #19
Nilda
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13
Nilda har et hav av muligheter foran seg
Standard

Union Square Cafe var et veldig bra sted å spise. Det lønner seg nok å bestille bord der. Tror det ligger på 17th str.mellom 5th ave og broadway.
Jeg liker meg godt i Greenwich village. Masse mindre butikker, veldig koselig.
Skal du shoppe billige merkeklær kan du ikke unngå Century 21. Ligger ved ground zero.
Jeg synes det er veldig greit å bruke subway. Iallefall om dagen. Taxi er heller ikke dyrt. Det anbefales å ikke bruke subway etter 22-23.

Nilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no