Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Risengrynsgrøt til melkeallergiker

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-10, 18:45   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Risengrynsgrøt til melkeallergiker

Min 5 åring med relativt nydiagnostisert melkeallergi elsker risengrynsgrøt. Dette er den eneste middagen hun sier at hun savner etter at vi la om til melkefritt kosthold. Jeg har nå gjort to forsøk på å koke grøt med ulike typer erstatningsmelk. Første gang med havremelk (grøss!) og andre gang med sojamelk. Jeg brukte da 1 liter vanlig usøtet sojamelk og 1 liter sojamelk med vanilje (hadde bare det i hus akkurat da). Dette ble heller ikke spesielt vellykket.

Er det noen som har funnet en god måte å lage GOD melkefri risengrynsgrøt på?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:48   #2
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Risengrynsgrøt til melkeallergiker

Jeg synes det funker med havremelk jeg, da. Men vil tro at rismelk er enda bedre, siden den er litt søtere?

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:50   #3
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Risengrynsgrøt til melkeallergiker

Men rismelk er jo så tynn? Kanskje det funker med rismelk og fløteerstatning? Da får man den søte smaken og den litt tykkere konsistensen? Noen som har prøvd det?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:50   #4
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Risengrynsgrøt til melkeallergiker

Funker kun med havremelk.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:51   #5
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Risengrynsgrøt til melkeallergiker

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Funker kun med havremelk.

Det ble absolutt ikke spiselig her i huset iallefall. Det både så og smakte grusomt.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:54   #6
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Risengrynsgrøt til melkeallergiker

Den blir litt gulare på farge enn vanlig melk, men ellers så trur eg den er rimelig lik. Men kva havremelk brukte du. Dersom det var go green som dei har på rema ( blant anna ) så kan eg skjønne det. Den havremelka er heilt rar. Me bruker solhavre frå ica, stort sett.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:56   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Risengrynsgrøt til melkeallergiker

Det er ingen av ungene mine som smaker forskjell. Havremelk er supert, men fargen er selvfølgelig ikke den samme.

  Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:57   #8
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Risengrynsgrøt til melkeallergiker

Jeg bruker rismelk. Synes rismelk til risgrøt høres mest "naturlig" ut også. Den er tynn men bruker litt mindre mengde i starten og fyller heller på hvis den blir for tykk. Den blir søtere enn risgrøt kokt på kumelk.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:57   #9
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Risengrynsgrøt til melkeallergiker

Jeg har brukt Erlet og det går helt fint.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:59   #10
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Risengrynsgrøt til melkeallergiker

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Den blir litt gulare på farge enn vanlig melk, men ellers så trur eg den er rimelig lik. Men kva havremelk brukte du. Dersom det var go green som dei har på rema ( blant anna ) så kan eg skjønne det. Den havremelka er heilt rar. Me bruker solhavre frå ica, stort sett.

Ja, det var nok go green fra Rema. Da skal jeg jammen meg prøve igjen med en annen havremelk før jeg avskriver det helt.

Bruker dere langkokt eller snarkokt ris?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 19:01   #11
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Risengrynsgrøt til melkeallergiker

Eg brukar langkokt. Hurtigris er ikkje godt.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 19:05   #12
Ying
Kor e alle helter hen?
 
Ying sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Innlegg: 1.147
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Risengrynsgrøt til melkeallergiker

Hos oss fungerte den letteste måten best. Pose fra Toro på 5 min som vi tok vann i stedet for melk i. Tok litt mindre væske enn det sto på posen. Havremelk har vi aldri forsøkt, men rismelk fungerer også fint.

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 23:20   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Risengrynsgrøt til melkeallergiker

Vi har brukt Solhavre. Den er veldig god. Fungerer fantastisk godt til pannekaker også.

  Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 00:00   #14
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Risengrynsgrøt til melkeallergiker

Rismelk og Ming grøtris(15 minutters) har alltid vært en slager på jobb.
Tom jeg synes den grøten er kjempegod.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 00:22   #15
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Risengrynsgrøt til melkeallergiker

Jeg syntes nesten at soyamelk passer best til risengrynsgrøt. Gi det et forsøk en gang til men hold deg til ren soyamelk og ikke den med vanilje.
Grøten blir fyldigere enn med vanlig kumelk (nesten føtesmak). Havremelken smaker litt for mye.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 00:36   #16
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Risengrynsgrøt til melkeallergiker

Jeg husker fra min barndom at mamma en periode kokte risgrøt på Erlet, og den var fantastisk! Må sikkert blandes med vann - er ikke den litt sånn fløteaktig?

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 06:21   #17
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Risengrynsgrøt til melkeallergiker

Jeg brukte også bare rismelk, og det fungerte helt fint.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:15   #18
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Risengrynsgrøt til melkeallergiker

Vi bruker bare kokosmelk til grøt. Lukter kokos når det kokes men smaker bare rein god risengrynsgrøt. Absolutt den beste erstattningen for melk. Overrasket om at det ikke var nevnt tidligere i tråden.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 12:17   #19
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Risengrynsgrøt til melkeallergiker

Her i huset funker det helt supert med havremelk. Smaker ikke forskjellen. Har også brukt rismelk ved flere anledninger, men den er tynnere så man trenger mindre væske.
Jeg bruker geisha grøtris om det har noe betydning.
Vær obs på at melkeallergikere ofte utvikler soyaallergi også. Det gjorde datteren min og det endte med at soya var ti ganger værre enn melk.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 12:18   #20
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Risengrynsgrøt til melkeallergiker

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Vi bruker bare kokosmelk til grøt. Lukter kokos når det kokes men smaker bare rein god risengrynsgrøt. Absolutt den beste erstattningen for melk. Overrasket om at det ikke var nevnt tidligere i tråden.

Aldri hørt om eller prøvd. Gjelder det uansett hvor man trenger melk?

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no