Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mjød anyone?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-17, 21:21   #1
Tang0
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2017
Innlegg: 8
Tang0 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Mjød anyone?

Noen som har forsøkt mjød? ser de selger på vinmonopolet

Tang0 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-17, 21:25   #2
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mjød anyone?

Har ikke prøvd den de har på Vinmonopolet, men har smakt noen oppigjennom.
Ikke kjøp så mange første gangen.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-17, 21:30   #3
Tang0
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2017
Innlegg: 8
Tang0 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Mjød anyone?

Hvordan vil du beskrive den? har forstått det slik at det ikke er kullsyre i slikt?

Tang0 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-17, 22:24   #4
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mjød anyone?

Dårlig med kullsyre, ja.
Jeg klarer ikke å forklare smaken, lenge siden jeg har smakt, du merker at det en gang har vært honning med i prosessen, men at det også er lenge siden.
Men det er vel som med så mye annet fryktelig forskjellig hva folk liker, så prøv en og se, selv hadde jeg nok blitt avholds hvis mjød var eneste tilgjengelige.

Edit: Det finnes jo også mange typer, at jeg ikke har dumpet borti en jeg har likt på de få gangene jeg har prøvd betyr ikke at det ikke finnes.
Hmmm, nå ble jeg nysgjerrig og må nok prøve den på polet, jeg også.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-17, 22:25   #5
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.975
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mjød anyone?

Han jeg bor sammen med fikk en flaske mjød i gave en gang. Han drakk den og siden har jeg ikke hørt mjød nevnt her i huset.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-17, 22:49   #6
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mjød anyone?

Tenk deg mørkt heimøl uten kullsyre, tilsatt honning.

Mjødprodusentene påstår at de brygger etter gamle oppskrifter, men jeg mistenker at det er et eller annet som har gått tapt på veien...

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-17, 23:09   #7
Fuja
Superaktiv
 
Fuja sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Hvor: Tromsø
Innlegg: 465
Fuja er litt kulFuja er litt kul
Standard

Sv: Mjød anyone?

Har drukket denne:
Heidrun
Jeg synes den var god, men den er søt. Mannen min likte den ikke.

Fuja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-17, 09:10   #8
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mjød anyone?

Mjød lages i prinsippet av honning og vann. Honning med tilstrekkelig vanninnhold (> 18 %, eller kanskje var det 20 %), gjærer av seg selv fordi det alltid er gjærsporer i lufta og i honningen. En birøkter som ved et uhell ikke klarer å tørke honningen sin godt nok vil oppleve at den gjærer, og da kan den benyttes til mjød. Enkelte mjødprodusenter kjøper opp slik gjæret honning.

http://www.biavl.dk/medlemmer/videnb...-og-videnskab/

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-17, 09:44   #9
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mjød anyone?

Vi serverte mjød som velkomstdrikk i bryllupet vårt. Det var ikke snakk om mye til hver, og vi hørte ingen klage på smaken heller.
Det var ment som en liten aperitif, om enn litt uvant smak.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-17, 13:30   #10
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mjød anyone?

Jeg kjøpte en flaske med noe som muligens var Mjød på polet til mannen i gave. Smakte høgg. Har ikke kjøpt mer.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-17, 14:13   #11
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mjød anyone?

Har en flaske hjemme (kjøpt i Polen, de er tydelig store på mjød), men har ikke klart for meg hva som passer å spise til den. Fenalår? Gleder meg uansett, kan umulig være verre enn vinen jeg kjøpte fra Polen, første gang jeg har helt ut vin ... (hvis jeg synes vinen jeg drikker er dårlig bruker jeg å lage saus av den - vanligvis, men jeg gjorde et unntak for den polske. Var rød, da. Hvitvin skal være bedre)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-17, 14:22   #12
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.631
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mjød anyone?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Han jeg bor sammen med fikk en flaske mjød i gave en gang. Han drakk den og siden har jeg ikke hørt mjød nevnt her i huset.



Det har nylig kommet en ny type mjød på polet, Eiker. Mye friskere enn de andre, og veldig søt flaske. Kjempedeilig lynghonningbouquet. Men man får fort nok av denne også, her hjemme deler vi én, og det holder lenge.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-17, 14:23   #13
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.631
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mjød anyone?

Bildet ble digert... Flasken er egentlig veldig liten og søt.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-17, 12:40   #14
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.308
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mjød anyone?

Vi kjøpte en flaske Heidrun for å teste. Smakte greit og kunne kanskje ha funket til ost? Men ikke mer enn greit, så halve flaske ble helt ut etter noen uker i kjøleskapet og tror ikke vi kommer til å kjøpe igjen. Kanskje som en test til ost ifm en vennemiddag en gang. Da hender det at vi tester med et par ulike drikkealternativ til en rett - noe vi vet funker og noe som hadde vært gøy å teste.

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no