Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Gode bøker for mindre barn?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-06, 22:14   #1
Ginger2
Naiv og Super
 
Ginger2 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.108
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gode bøker for mindre barn?

Kan noen anbefale meg gode barnebøker for min snart 4 år gamle sønn? Vi har mange bøker, men de er nesten uten unntak fra 70-tallet da jeg var medlem av bokklubbens barn. Mye har vel skjedd på barnelitteraturfronten siden det, men jeg går meg litt vill i bokjungelen.

Hvilke slagere har dere funnet?

__________________
Seiler min egen sjø
Ginger2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 22:53   #2
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

Et must er Bjørn F. Rørviks bøker om Reven og Grisungen. (Konglesugeren, Rebusløpet, Værhårene, Kumatpakkene, Cafe Haletippen, og så er det ei ny som heter et eller annet med jul..)

Andre populære bøker hos oss er Gruffalo(Og Lille Gruffalo), Mamma Mø, Jeg vil spise et barn, Kake kake!(Den har jeg lest 137 ganger de siste ukene), Jone er full av prikker og Pulverheksa.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 22:55   #3
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

Pulverheksa og Mamma Mø liker de her også.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 23:04   #4
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.713
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

Tror jeg abonnerer på tråden, greit med nye impulser.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 23:10   #5
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

Gubben og katten-bøkene er populære her. Jeg liker også veldig godt "Alle sammen" av Anna Clara Tidholm, den handler om forskjellige barn i en barnehage, og poenget er at folk er forskjellige.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 23:21   #6
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

Poden på fire liker bøkene om Ruffen akkurat nå. De har du kanskje?

Ellers er bøkene om Johannes Jensen populære, samt enkle faktabøker.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 23:32   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

Vi leser visst bare gamle bøker, vi. Mormor og de åtte ungene-bøkene er ganske nylig innkjøpt, og dem liker Lillegutt godt. Lillebror og Knerten har vi vært gjennom 2-3 bøker av flere ganger. Og Ruffen er en kjempehit her også - de to siste bøkene kom jo for øvrig i år og i fjor, så de er jo rykende ferske, da. De siste kveldene har vi lest "Hvem skal trøste Knøttet", som han elsket da han var halvannet (og bare "forstod" rytmen) og nå har funnet frem igjen, dypt fascinert over både ordene, handlingen og "slurvebokstavene".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 00:11   #8
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.314
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

Jeg slår et slag for Gruffalo og Lille Gruffalo som Æirill.

Ellers er vår favoritt akkurat nå Serafin og Plym

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 00:14   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

Serafin og Plym er fine, ja.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 11:53   #10
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

Ruffen og gubben og katten!

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 13:32   #11
Svaggen
Aktiv
 
Svaggen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 189
Svaggen er litt kul
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

Bøkene om gubben og katten er populære. Det samme er bøkene om Karsten og Petra og bøkene om Lillesøster.

__________________
Mamma til tre
Svaggen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 13:34   #12
Ginger2
Naiv og Super
 
Ginger2 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.108
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

Jeg noterer ivrig og innser at jeg er helt ute når det kommer til barnebøker, har ikke hørt om noen av disse før, nesten!

Tusen takk, håper flere slenger seg på med bokforslag!

__________________
Seiler min egen sjø
Ginger2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 13:36   #13
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

Her er Elias bøkene populære og gamle Disney bøker. Spesielt de om Bompibjørnene.

Han liker også Barba bøker.

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 13:41   #14
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

Gutten min har vært veldig glad i en ganske ny bok som heter Lille Frosk. Den er oversatt fra dansk tror jeg, husker ikke forfatter. Den handler ihvertfall om en liten frosk som gjør skrekkelige rampestreker og er riktig slem, blant annet tisser han i vesken til skolepsykologen når han etterhvert blir tatt med dit, han steker telefonen i ovnen og tegner i ansiktet til pappaen mens han sover.
Tilslutt bestemmer han seg for at han er så slem at han må bare dra sin vei, men etter mye om og men kommer mammaen, pappaen og søsknene hans i elikopter og henter ham hjem og sier at de er glade i ham uansett.
Når han blir voksen blir Lille Frosk veldig berømt og får sitt eget museum, der alle rampestrekene er stilt ut. Den stekte telefonen, skolepsykologens veske osv.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 17:17   #15
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.707
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

Lille Frosk er populær her også.

Gubben og katten, Johannes Jensen, Ruffen og Jeg vil spise et barn er de som hentes frem oftest her hos oss.

Har en søster som jobber i barnebokavdeling, så vi får masse flotte bøker.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 18:20   #16
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

For å anbefale noe litt annet. To amerikanske bøker, på engelsk. Disse to ble kjøpt til oss av en bestemor på ferie i USA med sterkt ønske om å utvide barnebarnets litterære horisont. Hun gjorde visst en del research både på bibliotek og i barnebokhandler først.

En klassiker:
The Runaway Bunny (1942) av Margaret Wise Brown. En riktig søt liten bok om en kaninunge som truer med å rømme, og en kaninmor som forsikrer at hun uansett vil finne den.

Og en mer cutting edge:
And Tango Makes Three (2005) av Peter Parnell og Justin Richardson. En sann historie om et par hannpingviner i Central Park zoologiske hage i New York, som blir kjærester, adopterer et egg, og oppdrar en pingvinunge sammen. Fantastisk bok.

Ingen av disse er gitt ut på norsk. Det burde de være. Men de har et ganske enkelt språk, og burde være ganske greie å oversette fra engelsk sånn noenlunde på sparket mens man leser (Ingen av oss snakker engelsk til vanlig).

Treåringer har imidlertid en imponerende evne til å huske ting ordrett etter bare en gjennomgang, så vær sikker på at du husker hvordan du oversatte forrige gang (og vurder å oversette likt om dere er flere som leser), da "feil" oversettelse har resultert i ville protester her.

Linker går til amazon.com (USA). Det går nok å kjøpe dem andre steder også.

Ben "Look! Pictures!" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 18:32   #17
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

Til nå har vi lest mye Pulverheksa, Lotta og Bakkebygrenda bøkene og nå er vi halveis i bok nummer to om Mormor og de åtte ungene.

Hva jeg leste med de to eldste har jeg glemt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 21:37   #18
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

Kardemomme by er kjempepopulær her. Ellers går det i Karsten og Petra, Elias, Onkel Blå, Tante Grønn, Tante Fiolett og Tante Brun-bøkene, Askepott, Rapunzel, Barna i Bakkebygrenda, Ronja Røverdatter, Nøffi, Snehvit, Alice i Eventyrland og en del andre bøker jeg ikke kommer på nå.

Hadde glemt Ruffen. Skal jammen kjøpe noen av dem igjen.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 13:54   #19
Svaggen
Aktiv
 
Svaggen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 189
Svaggen er litt kul
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

Glemte å si at Lita også liker bøkene om Emma og Thomas veldig godt.Og Mamma Mø bøkene har vi tenkt å sjekke ut snart.

Ellers så kan du søke på barnebøker på Bokkilden.no. Da kommer det opp mange forslag, og du kan lese litt om hva de handler om.

__________________
Mamma til tre
Svaggen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 14:30   #20
Leandra
Superduperaktiv
 
Leandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 667
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

Tvillingene mine på snart 4 er veldig glad i bøker (akkurat som moren)
Tror ikke jeg overdriver når jeg sier at vi leser hvertfall 6-7 bøker hver dag..heldigvis liker ikke barn i denne alderen så laange\tykke bøker,hvertfall ikke mine barn.De bør være lettleste og lett forståelige.

Favorittene her er Karsten og Petra.-Lillesøster bøkene.-Ludde.-Kardemommeby.-Thomas og Emma
Og boken over alle bøker for 3-4 åringer,den store BÆSJE boken Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans.
Den leser vi mye,og de må visst lese den hver dag for ungene i barnehagen også Kjæmpepopulær bok.
Rim og regle bøker er også populære her.

__________________
Leandra stolt mamma til 3 ungdommer❤️❤️❤️
Leandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no