Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-06, 09:10   #61
Ginger2
Naiv og Super
 
Ginger2 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.108
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Begynte ungdomstiden med Kari Bøge og Åse Foss Abrahamsen og gikk tidlig over til voksenlitteratur:

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg leste mange "historiske" romaner, særlig husker jeg Vera Henriksens bøker, som har hjulpet meg med mange knagger å henge Norgeshistorien på............

Og så var det egne genrer som "dop-bøker" - Kjør meg til Slottsparken, eller hva den het, Hard Asfalt, og Å være ung er for jævlig. Og en periode leste jeg mange bøker fra konsentrasjonsleirer under 2. verdenskrig.

.....

Garcia Marquez og Isabel Allende leste jeg. Og masse John Irving. Agatha Christie leste jeg komplett samling av ....

Jeg kan til stor del sitere Skilpadda, som dere ser. Jeg har kuttet det som ikke passer

__________________
Seiler min egen sjø
Ginger2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 09:19   #62
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.105
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Jeg leste masse i ungdomstida mi. Leste Evi Bøgenæs, Agatha Christie, Lars Saabye Christensen og Frøken Detektiv, Fem-serien, men også "Å være ung er for jævli", "Men tankene mine får du aldri", "Kjære Timo", "Pakkis" og det meste. Jeg slukte Sagaen om Isfolket på to uker. I dag skjønner jeg ikke hvorfor jeg var fascinert.

Husker at jeg også begynte prosjektet med å lese alle bøkene på biblioteket. Jeg startet på A og kom meg vel til D eller E, tror jeg. Egentlig hoppet jeg over noen bøker og leste de andre. Husker at jeg syntes det var så kjedelig en periode, for jeg hadde lest omtrent alle bøkene på filialen i nærheten.

Maria Gripe leste jeg masse av.

Høres kjent ut dette her, men jeg tror jeg kom gjennom alle bøkene på biblioteket (ungdomsavdelingen), det var noen hyller. Leste utrolig mye i tenårene (og tidligere).

Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 15:10   #63
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Det er nok Evi Bøgenæs-bøkene som sto høyest i kurs hos meg. TIna i det røde hus kan jeg sikkert utenat
Ellers leste jeg mye forskjellig, men ingenting som var utrolig "voksent".

Den boka jeg ikke burde ha lest som ungdom var Fredrik Skagens "voldtatt" - hvor handlinga foregikk i nærmiljøet mitt.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 16:00   #64
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Annik Saxegaard skrev om Ina . Jeg leste dem også, og jeg har et godt forhold til dem fortsatt . Evi Bøgenæs leste jeg også.

Husker jeg leste Pelle og Proffen bøkene til Ingvar Ambjørnsen. Var med i ungdomsbokklubben og leste alt jeg kom over der. Kari Bøge, Åse Foss Abrahamsen, Elin Brodin m. flere. Jeg leste på noe bestandig og brukte biblioteket mye også. Jeg fant masse bøker etter mamma som jeg leste - GGP blant annet.

Det var vel i den tiden jeg begynte å lese litt mer voksen litteratur. Husker jeg hadde mye glede av "Hvite Niggere", "Beatles", Bjørg Vik, Anne Karin Elstad, Gerd Brantenberg, Herbjørg Wassmo mm. Jeg husker jeg smugleste "Hard asfalt" og "Men tankene mine får du aldri" gang på gang. Jeg var forelsket i "Piken med den blå sykkelen", og hadde temaperioder der jeg slukte alt jeg kom over om krigen, undertrykte muslimske kvinner og annet jeg fant interessant.

Jeg leste mye blader også Starlet, Romantikk og Tuppen og Lillemor og sånt.

Vi leste mye av det samme ser jeg .

Jeg var på loppemarked for et par uker siden og så en hel eske med Tuppen og Lillemor og Starlet. Måtte virkelig ta meg sammen for ikke å kjøpe alle(kjøpte ingen!). Romantikk leste jeg ikke, men hadde venninner som kjøpte det, og "mitt første kyss" ble lest med stor iver.

(leste masse tegneserier, speielt Fantomet!)

Jeg leste masse gjennom hele barndommen, var medlem i Boklubbens Barn og Ungdomsbokklubben. Leste alt fra "trash" til "gode" bøker. Bobsy(?) Barna og frøken Detektiv og Evi Bøgenæs var det mye av de første årene på barneskolen. Leste også mammas gamle Gyldendals Gode Pikebøker.

Men nå ser jeg jo at spørsmålet er tenåra..

Husker veldig godt Pelle og Proffen.
Elin Brodins Kjære Timo leste jeg mange ganger.
Leste også mye av John Irving.
Tatt av Vinden slukte jeg.
Jeg leste også Hard asfalt og Men tankene mine får du aldri, det var obligatorisk lesing der jeg bodde iallefall.

Har problemer med å huske flere, dette var vanskelig! Det var noen bøker av John Michelet også, den flyvende brasilianer eller noe sånt?

Jørgen pluss Anne er lik sant?

Jeg må bare innrømme at jeg leste Sagaen om Isfolket også... Alle 47, til min mors fortvilelse.

Å så deilig det var å lese så mye! Jeg besøkte min far 3 uker hver sommer, da kjørte vi alltid innom biblioteket på vei hjem fra flyplassen og lånte en pose med bøker som jeg satt med nesa i hele ferien. Jeg ble heller aldri bilsyk, så jeg leste alltid på vei til hytta osv.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 16:28   #65
kiddo
På flyttefot.
 
kiddo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.570
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Å, det var en herlig tid. Jeg slukte bøker fra jeg var barn, husker at jeg var veldig stolt av å ha pløyd gjennom to Bobsey-barna-bøker på en dag Lånte masse på biblioteket og det var en fest uten like hver gang. Full bærepose med digg! Lånte særlig Historien om...-bøkene, masse av Roald Dahl osv. Jeg gjorde det til en tradisjon et par år å lese Danny og den store fasanjakten i påsken
Min store yndlingsbok som litt større barn (bortsett fra Bjørkely-bøkene) var "Slik er Ponny" av Annik Saxegaard. Lånte den av en venninnes mor to ganger og glemte den aldri. Etter to år på ønskeliste hos antikvariater ble den endelig min for et halvt år siden

I ungdomstiden leste jeg bøkene om Ina, Puk, Mette-Marit osv, har et lass av Evi Bøgenæs' bøker og ble hekta på Sagaen om Isfolket en regnfull sommersøndag hvor alt annet lesestoff var oppbrukt og en venninne hadde bok nummer 1... Fortsatte med de andre seriene også, men så gikk det over

Andre bøker som gjorde inntrykk var "Men tankene mine får du aldri", "Å være ung er for jævlig", "Englandsfarere", alt av Sjöwall og Wahlöö (min introduksjon til krim), "Uten en tråd" og "Sangen om den røde rubin" (som vi skrev oppgave om på videregående). Det var nok mange fler, men jeg husker ikke i farten

kiddo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 12:54   #66
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Leste bøkene til Tolkien i den tiden, Sofies Verden, og en del halvlamme krimbøker av Mary Higgins Clark...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 13:58   #67
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.053
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Bøker som ble lest flere ganger var hele Angelique-serien, Hulebjørnens klan og bøkene til Sven Hazel.

Quote Kiddo:
Min store yndlingsbok som litt større barn (bortsett fra Bjørkely-bøkene) var "Slik er Ponny" av Annik Saxegaard. Lånte den av en venninnes mor to ganger og glemte den aldri. Etter to år på ønskeliste hos antikvariater ble den endelig min for et halvt år siden.

Denne har jeg med meg fra barndommen, den har opprinnelig tilhørt naboens datter, og ble lest flere ganger.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 14:00   #68
Hermine
From Gokk With Love
 
Hermine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Alta
Innlegg: 658
Hermine er litt kulHermine er litt kulHermine er litt kul
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Jeg leste Isfolket og masse annet som jeg ikke husker.

__________________
-95 -97 -02
Hermine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 23:28   #69
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Jalna-bøkene *kjører i full fart ned til pappa og stjeler hele serien*

Jøss, jeg trodde jeg var den eneste som hadde lest den serien og så er vi flere! Jeg arvet den faktisk etter mormoren min da hun døde fordi jeg leste den så mange ganger i begynnelsen av tenårene.

Ellers gikk det mye i SF og Fantasy. Og så leste jeg helt konsekvent bare bøker på engelsk. Det var først siste året på videregående at jeg oppdaget at det finnes mye god litteratur på norsk.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 13:37   #70
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Denne tråden var det godt å lese gjennom.
Jeg følte meg veldig alene på ungdomsskolen, for jeg var den eneste som leste voksenbøker.
Jeg lånte med meg et par Evy Bøgenæs bøker sånn at jeg visste hva det var de andre leste, men jeg syntes ikke de var så gode.

Husker bibliotekaren sitt uttrykk da jeg spurte etter Mammutjegerne da jeg var 10. Hun fortalte rolig at det var tredje bok i en voksenserie. Ja, det vet jeg sa jeg, jeg har lest de to første.
Jeg leste den femte boka da jeg var gravid med storebror, den hadde jeg venta lenge på. Femten år ca.

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 19:06   #71
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Agatha Christie
Maigret -bøker (dektektiv )
Rebecca
Evi Bøgenes bøkene
Jalna-bøkene
Herbjørg Wassmo
Anne Karin Eldstad
Isabell Allende
John Irving
Beatles
HVite niggere
Maria Gripe : bakom skyggene i skogen (eller hva den heter den triologien)
Tornefuglene
Ken follet

Leste ufattelig mye i denne perioden.. mye påvirket av hva mamma ga meg og den Jalna-serien var det en venninne som introduserte meg for

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 19:25   #72
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.758
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Jeg var lesehest som barn og ungdom. Det var ikke særlig verdsatt av stefaren min, så det var en aktivitet som man måtte foreta seg bak lukkede dører. Det var derfor heller ikke noe høyverdig litteratur i heimen, men jeg slukte i alle fall det som var å finne, dvs. et par Jalna-bøker pluss x antall "Det Beste"-bøker.

De bøkene jeg lånte på biblioteket var stort sett av typen "Bare spør Alice", "Men tankene mine får du aldri" osv. Men jeg klarte da å få med meg en og annen klassiker også: "Stormfulle høyder", "Øst for Eden" osv.

Jeg begynte ikke å tenkte kvalitet før jeg var 19 og begynte på Nansenskolen hvor alle var (kvasi-)intellektuelle og leste Kafka og Eco dagen lang. Jeg ble dog aldri spesielt intelektuell av meg, for jeg liker verken Shakespeare, Cervantes eller Goethe, men på den andre siden så leser jeg ikke akkurat Harlekin- eller Black Lace-romaner heller. Det overlater jeg til søsteren min.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 19:29   #73
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Opprinnelig lagt inn av TGM, her.

Husker bibliotekaren sitt uttrykk da jeg spurte etter Mammutjegerne da jeg var 10. Hun fortalte rolig at det var tredje bok i en voksenserie. Ja, det vet jeg sa jeg, jeg har lest de to første.

herlig!!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 19:49   #74
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.661
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

jeg husker faktisk ikke så mange forfattere og tittler.. selv om jeg forsatt er i tenårene noen uker til ,

Barnevaktklubben bøker, bestevenn (eller noe sånt kristne bøker fant jeg ut etter 8 bøker ) Mye Jostein Garder. Harry Potter bøkene fra jeg var 14.

en del "voksen" bøker, likte spesiellt Halvbroren, Litt stolt når jeg skjønte ting i den som ikke norsklæreren min skjønte..

Jeg er en stor bokleser finner jeg en god bok leser jeg den gjerne på noen få dager.

Ja og favoritt boken min fra jeg var 9-12 år ca som jeg leste igjen for 1 år siden var Bibbi Bokkens magiske Bibliotek. Synest forsatt den var litt gøyt merket at jeg kan nesten boken utenatt når jeg leste den igjen nå. Anbefales til dere som har barn i den alderen.. den er mulig å få tak i enda.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no