Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

[Boktips] Å få tilbake lesegleden hos en 7-åring

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-10, 22:26   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.391
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[Boktips] Å få tilbake lesegleden hos en 7-åring

Når Herremannen begynte å kunne lese bøker så var det helt magisk for ham. Han hadde med seg boken mange steder og han leste f.eks. utenfor klasserommet før skolen starter og på mange andre steder.

Nå i 2. klasse så må de lese bok i 30 minutter hver dag. Det er mye, veldig mye og det får vi sjelden til for han er trett og sliten etter dagens lekser og da blir lesingen bare et ork. Vi prøver å kompensere gjennom å lese mer i helgene, men det er ikke alltid at vi får til det heller.

Jeg vil at han skal få tilbake lesegleden og at ikke lesing skal bli et ork. Derfor prøver vi nå at han leser for meg når jeg lager mat, utfordringen da er at jeg ikke er ved siden av ham og kan korrigere om han leser feil på en enkel måte. På kvelden når han legger seg vil jeg at vi voksne skal lese for ham og det skal gjerne være noe spennende, fengende eller gøy. En historie som man gjerne vil høre mer av. Det får ikke være alt for skremmende for det liker han ikke.

Kan Harry Potters første bok være et alternativ? Jeg har også hørt at det finnes versjoner på engelsk med et enklere språk, men jeg vet ikke om det er nødvendig når en voksen leser for barn. Synspunkter? Andre forslag på bøker?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:38   #2
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Boktips] Å få tilbake lesegleden hos en 7-åring

Min tredjeklassing fant virkelig lesegleden etter at hun slapp å lese de bøkene de får utdelt på skolen. Hun har lest raskt helt siden første-klasse, men hadde ikke særlig lyst for utvalget var heller skralt. Hun leste den første Harry Potter boka i fjor, hun hadde sett filmen fra før, så det er mulig det hjalp litt. Nå for tiden går det mest i "gamle klassikere", jeg har vært på loftet og funnet bøker. Siden skolen begynte har hun lest Mio Min Mio og Brødrene Løvehjerte, og hun elsket begge to. Nå leser hun Heksene.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:43   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Boktips] Å få tilbake lesegleden hos en 7-åring

Denne leser jeg for seksåringen min nå, og han elsker den: Elidor
Ellers kan kanskje the Spiderwick cronicles være noe?

  Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:46   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Boktips] Å få tilbake lesegleden hos en 7-åring

Disse er også kjempespennende. Susan Coopers "the dark is rising"-serie.

  Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:49   #5
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.391
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Boktips] Å få tilbake lesegleden hos en 7-åring

Mio min Mio og Brødrene Løvehjerte var gode forslag! Må bare vurdere hvor skumle de er. Jeg får ikke fatt i dem på svensk eller norsk her, men vi kan jo låne eller kjøpe dem på engelsk.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:51   #6
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.391
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Boktips] Å få tilbake lesegleden hos en 7-åring

FOF, takk for flotte forslag. Den siste der har jeg sett, men de andre var ukjente for meg.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:57   #7
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Boktips] Å få tilbake lesegleden hos en 7-åring

Mini her syntes lesebøkene på skolen inntil nå har vært utrolig kjedelige. Lese om "Vivi spiser is" fenger ikke nevneverdig. Nå har han fått en lesebok som inneholder Molbo-historier, mye vitser og gåter, og de syntes han er morsomme. Og det som er fint med disse bøkene er jo at man ser fort om ungene faktisk skjønner hva de leser eller ikke. Så kanskje vitsebøker kan være noe?

Ellers er skjønnlitteratur ikke noe som mini her er begeistret for. Men faktabøker fenger, vi har lånt noen Faktaløver de siste ukene på biblioteket, og de har han lest med stor intresse. Har også omsider fått fatt i "Historien om ManU", den er også populær.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 23:05   #8
Mira
Bør lage seg en tittel selv
 
Mira sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.698
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Sv: [Boktips] Å få tilbake lesegleden hos en 7-åring

Største jenta mi på 7 år går i tredje nå, på en internasjonal skole.
Hun er veldig glad i dr. Seuss bøkene på engelsk. De er lettleste og artige.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 23:11   #9
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Boktips] Å få tilbake lesegleden hos en 7-åring

Det er ikke andre ting som fenger da? Hvis en er litt leselei så er det litt mektig å begynne på store bøker?

Her er faktabøkene fast følgesvenn. Kokebøker og kartbøker for barn og andre oppslagsverk. Det er jo lesing det også selv om det ikke er en historie. Om han er interessert i dinosaurer, verdensrommet, kroppen, sport osv osv - det er jo et utall av slike bøker.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 23:18   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Boktips] Å få tilbake lesegleden hos en 7-åring

De bøkene Poden har syntes var morsomst de siste årene er bøkene til Ole Lund Kirkegaard. "Otto er et neshorn", "Vesle Virgil", "Hodja fra Pjort" og så videre. De er kjempemorsomme, lettleste og ikke skumle.

Ellers har alle Roald Dahl-bøkene vi (eller han) har lest falt veldig i smak. Noen av dem er skumle, såklart, særlig "Heksene". Men f.eks. "Charlie og sjokoladefabrikken", "Den fantastiske Mikkel Rev" og "Danny og den store fasanjakten" er alle spennende uten å være veldig skumle, og Poden har likt alle veldig godt.

Det han leser mest av på egen hånd er ellers tegneserier, og det anbefaler jeg til alle som trenger å øve opp lesegleden og lesehastigheten.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 23:20   #11
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.391
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Boktips] Å få tilbake lesegleden hos en 7-åring

Han er glad når jeg leser, det er bare det at vi ikke har rukket det siden skolestart med en hel del lekser pluss at han skal lese selv. Da blir det at han har lest på kvelden i sengen og da er han sliten og det fungerer ikke så bra.

Faktabøker er veldig gøy, men jeg vil gi ham den følelsen det er å glede seg til å få høre fortsettelsen av historien neste kveld. Den følelesen er så god og det får man ikke helt med faktabøker.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 23:30   #12
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Boktips] Å få tilbake lesegleden hos en 7-åring

Og jeg tror elles den første Harry Potter-boken burde være midt i blinken. Poden elsket den i fjor (og mange av kameratene hans også), og når han fikk den på lydbok i sommer, var det kjempestas å høre den om igjen - han surmuler enda mer over å måtte slå av lydboken enn når jeg eller pappaen slutter å lese for kvelden.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 00:29   #13
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Boktips] Å få tilbake lesegleden hos en 7-åring

Jeg tror Harry Potter vil fenge som bare det - hvis de voksne leser høyt. En litt leselei 7-åring vil nok finne det vanskelig å henge med dersom han skal lese selv.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 09:25   #14
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Boktips] Å få tilbake lesegleden hos en 7-åring

Mons og Biff-bøkene er en sikker vinner her i huset. Minsten venter med lengsel på at neste bok skal skrives og tas inn av biblioteket.

http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=8252929699

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 13:50   #15
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.391
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Boktips] Å få tilbake lesegleden hos en 7-åring

Jeg tror forresten ikke at vi skal ta de "skumle" Astrid Lindgren enda. JEG ( ) drømte nemlig i natt om at jeg døde og skulle gå videre til neste sted og var nødt å reise fra Herremannen. Det var skumle greier.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no