Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Kan noen fortelle meg om "Anne fra Bjørkely"-serien?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-10, 18:58   #21
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg om "Anne fra Bjørkely"-serien?

Sitat fra barnebokkritikk.no:

"I 1982 oversatte Venke Agnes Engh Anne fra Bjørkely på nytt. Denne oversettelsen skal være komplett, likevel er det de hardt forkortede utgavene fra 1940-50-tallet som stadig kommer i nye opplag, selv om de vitner om en forgangen tids syn på hva som passer seg for norske barn, og en oversetterpraksis som vi i dag ikke lenger kan akseptere. "

Er det nå skal jeg prøve å selge mitt (svært slitne) eksemplar av denne utgaven av Anne fra Bjørkely, mottatt fra Boklubbens Barn i 1982?
Boka som jeg fikk flere uker før sommerferien og ikke fikk lov av min mor å begynne på før ferien startet. Den lå på stuebordet og ropte på meg helt til vi satt i bilen på ferietur, jeg husker jeg ble bilsyk fordi jeg MÅTTE lese hele veien.

Lurer på hvor mange ganger jeg har lest Anne-serien. 6? 8?

Synnemor i mimrehumør

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 19:03   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.355
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg om "Anne fra Bjørkely"-serien?

Er den oversettelsen utgitt altså? Jeg trodde den bare var oversatt, men aldri utgitt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 19:38   #23
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg om "Anne fra Bjørkely"-serien?

Åååå... :iler til Amazon og play:

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 19:42   #24
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg om "Anne fra Bjørkely"-serien?

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 20:49   #25
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.020
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg om "Anne fra Bjørkely"-serien?

Nå fikk jeg lyst på hele denne, på engelsk, så jeg kan lese den igjen. Hm, hvor kan man kjøpe noe sånt?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 21:11   #26
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg om "Anne fra Bjørkely"-serien?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Nå fikk jeg lyst på hele denne, på engelsk, så jeg kan lese den igjen. Hm, hvor kan man kjøpe noe sånt?

Her, selvfølgelig. Og her.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 21:13   #27
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg om "Anne fra Bjørkely"-serien?

Her har du hele serien i en boks.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 21:16   #28
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.842
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg om "Anne fra Bjørkely"-serien?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er flere bøker på engelsk enn norsk (som jeg antar at Glitter egentlig mente å si). I tillegg er oversettelsene grusomme: alle sammen er sterkt forkortet. I de verste tilfellene er bare så vidt over 50 % av innholdet med i de norske bøkene.

HAr ingen fikset på det heller? Jeg kan tenke meg å lese resten, jeg, men jeg gidder ikke lese på engelsk, hvis jeg slipper. :lat:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 21:24   #29
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg om "Anne fra Bjørkely"-serien?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

HAr ingen fikset på det heller? Jeg kan tenke meg å lese resten, jeg, men jeg gidder ikke lese på engelsk, hvis jeg slipper. :lat:

Nei, det er ingen som har fikset på det ennå, dessverre.

Jeg prøvde å lese den norske versjonen for Frøkna i vinter, men den var så skrekkelig at jeg var mer glad enn skuffet da hun ikke viste noen interesse og ville gi seg etter bare få kapittel.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 21:26   #30
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.842
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg om "Anne fra Bjørkely"-serien?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nei, det er ingen som har fikset på det ennå, dessverre.

Jeg prøvde å lese den norske versjonen for Frøkna i vinter, men den var så skrekkelig at jeg var mer glad enn skuffet da hun ikke viste noen interesse og ville gi seg etter bare få kapittel.

Huff. Jeg leste den som barn og likte den godt, men jeg var jo ca 10 eller noe sånt. Jeg har fremdeles serien, så jeg sjekket oversetternavnet, og det var ikke hun Venke-et-eller-annet. Så jeg regner med den er håpløs. Hadde håpet ungene mine skulle like den. Jeg orker ikke lese dem på engelsk akkurat nå, det går sikkert fint når man kommer inn i det, men det krever litt mer av meg enn på norsk, skjønt det selvsagt kommer an på boka.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 21:41   #31
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.020
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg om "Anne fra Bjørkely"-serien?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Her har du hele serien i en boks.

Takk!

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 21:41   #32
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg om "Anne fra Bjørkely"-serien?

Bøkene er veldig lettleste på englsk altså, så det er en ganske lav terskel for å komme inn i dem. Ikke minst siden du kjenner handlingen fra før. De er virkelig verdt innsatsen å lese på engelsk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 21:46   #33
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg om "Anne fra Bjørkely"-serien?

Da var den bestilt, gitt! Perfekt lektyre for kalde høstkvelder. Jeg gleder meg til å lese serien på engelsk.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 22:01   #34
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.472
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg om "Anne fra Bjørkely"-serien?

Og der var boksen bestilt. Takk, Teo!

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 22:15   #35
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg om "Anne fra Bjørkely"-serien?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Er den oversettelsen utgitt altså? Jeg trodde den bare var oversatt, men aldri utgitt.


Står hennes navn under oversetter først i boka mi, ja. Måtte sjekke i dag da jeg leste denne tråden, datteren min har arvet boka etter meg så vi har den her i huset. Min utgave av Anne fra Bjørkely er mye tykkere enn de andre bøkene i serien som er av eldre dato.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 22:19   #36
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.472
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg om "Anne fra Bjørkely"-serien?

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Står hennes navn under oversetter først i boka mi, ja. Måtte sjekke i dag da jeg leste denne tråden, datteren min har arvet boka etter meg så vi har den her i huset.

Det er denne jeg også har. (Egentlig vil jeg tro det er denne de fleste på vår alder har lest i og med den er gitt ut via bokklubbens barn - tror det var veldig populært da vi var små/unge/something.)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 22:30   #37
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg om "Anne fra Bjørkely"-serien?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det er denne jeg også har. (Egentlig vil jeg tro det er denne de fleste på vår alder har lest i og med den er gitt ut via bokklubbens barn - tror det var veldig populært da vi var små/unge/something.)

Jeg fikk mine bøker flere år tidligere og har de gamle oversettelsene. Og 1982-oversettelsen er vel bare den første boken, eller?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 22:32   #38
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg om "Anne fra Bjørkely"-serien?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Her har du hele serien i en boks.

Eller her. Både billigere og raskere.
(Jeg har ikke lest bøkene, men jeg har kjørt forbi Avonlea. )

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 22:35   #39
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.472
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg om "Anne fra Bjørkely"-serien?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg fikk mine bøker flere år tidligere og har de gamle oversettelsene.

Ja, jeg bare tenkte at jeg var 10 i 1982, og at bokklubbens barn var voldsom populær.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia

Og 1982-oversettelsen er vel bare den første boken, eller?

Det stemmer sikkert, jeg vet ikke.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 22:37   #40
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg om "Anne fra Bjørkely"-serien?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, jeg bare tenkte at jeg var 10 i 1982, og at bokklubbens barn var voldsom populær.

Du er jo så ung.

Jeg tror jeg var åtte eller kanskje ni da jeg leste dem første gang. Ergo 1978 eller -79.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no