Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-09, 22:25   #1
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Det lurer jeg på. Kan gjerne nevne flere om du har det! og kanskje du har favorittforfatter også?

Tror min må vere Michael Ende "Den uendelige historien". Leste den da jeg var tenåring, og den henger fortsatt med som storfavoritt!

I mer voksen alder er Jo Nesbø;Snømannen er favoritt, og Berlinerpopplene av Anne B.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 22:43   #2
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Anna Karenina.

Tett fulgt av Kristin Lavransdatter.

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 23:15   #3
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Idas dans.

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 23:15   #4
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Ringenes Herre. OK, det er tre bøker da, men lell.

  Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 23:19   #5
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Idas dans.

Sier som Kate, Idas dans av Gunnhild Corwin. Den har gjort uslettelig inntrykk på meg.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 23:22   #6
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Bibelen er i en egen kategori for meg. Jeg regner heller ikke med noen Tao og Zen-bøker jeg er veldig glad i.

Av vanlig litteratur er det kanskje to bøker som har gjort spesielt inntrykk på meg.
Den ene er "Den tredje nattevakt" av Johan Falkberget. Den andre er "Kafka på stranden" av Haruki Murakami. Begge disse er bøker som stadig dukker opp i hodet mitt og som på en måte lever sitt eget liv i meg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 23:40   #7
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Tre kamerater - Erich Maria Remarque
Lasso rundt fru Luna - Agnar Mykle
Hva nå, lille mann? - Hans Fallada

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 23:41   #8
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

"Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede".

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 23:42   #9
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Eg sliter med å finne ei bestemt bok

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 00:06   #10
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Arvesynd.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 00:07   #11
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Hehe - det er eit spørsmål eg stadig må revurdera for kvar Discworld-bok eg les.

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 00:08   #12
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Tre kamerater - Erich Maria Remarque



Elskede - Toni Morrison
Foucaults pendel - Umberto Eco

Og jeg kommer sikkert på flere som er bedre når jeg har trykket send på denne.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 00:10   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Catcher in the Rye av JD Salinger.

Leste den en eller anen gang som pensum på videregående og jeg er fremdeles helt forelsket og dypt beundrende både i forhold til boken og hovedpersonen. Jeg leser den hele tiden, og har også begynt å kjøpe den til tvilende mennesker rundt meg.

__________________
~Maybe it's time to heal~

Sist redigert av Kirsebær : 29-11-09 kl 00:20.
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 00:11   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Det har jeg virkelig ingen mulighet for å dra opp av hatten uten videre. Favoritter og lister er alvorlige saker. :it's not what you are like, it's what you like:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 00:13   #15
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Jeg tror det må være Brave New World (Aldous Huxley). Det var den første pensumboken (på videregående faktisk) som jeg slukte og umiddelbart skjønte hvorfor de ville ha oss til å lese. Det var en utrolig leseopplevelse som gav et veldig sterkt inntrykk.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 00:24   #16
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Jeg tror det må bli Donna Tartt: The Secret History. Det er lenge siden jeg leste den, men jeg har sjelden opplevd en så komplett leseglede med andre bøker siden. Det er det som får stå som målestokk her, tror jeg, selv om boken - eller sjangeren - neppe er "høyverdig" nok til å kunne gå av med seieren i en slik kåring.

(Andre gode kandidater er: Siri Hustvedt: Det jeg elsket, Lars Saabye Christensen: Halvbroren, Erik Fosnes Hansen: En salme ved reisens slutt, Dennis Lehane: Shutter Island, Carl Frode Tiller: Skråninga, Kerstin Ekman: Hendelser ved vann, John Irving: A Prayer for Owen Meany, Yann Martel: Life of Pi, David Sedaris: Me Talk Pretty One Day, Stephen Fry: Making History, Carlos Ruiz Zafón: Vindens skygge, Frank McCourt: Engelen på det sjuende trinn, m.fl.)

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 00:39   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Jeg liker veldig mange av de samme bøkene som HSJ73, ser jeg, men hvordan kan man sette A prayer for Owen Meany, en fantastisk bok jeg leste da jeg var 17 og som endret litteratursmaken min, opp mot Making History, som holdt meg i Surrealia i ukesvis, og Vindens skygge, som rett og slett er søt og vakker og litt magisk, og ... Nopes. No can do.


(jeg likte for øvrig ikke The Secret History på langt nær så godt som du, da, det var en typisk bra-skrevet-grei-historie-sak)

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 00:44   #18
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Jeg likte ikke The Secret History. Jeg syntes den var forutsigbar.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 01:02   #19
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Opprinnelig lagt inn av HSJ73, her.

Jeg tror det må bli Donna Tartt: The Secret History. Det er lenge siden jeg leste den, men jeg har sjelden opplevd en så komplett leseglede med andre bøker siden. Det er det som får stå som målestokk her, tror jeg, selv om boken - eller sjangeren - neppe er "høyverdig" nok til å kunne gå av med seieren i en slik kåring.

Den står nok ikke på min topp 10, men definitivt på topp 20.
Det blir nok Roy Jacobsen: Seierherrene som topper lista, tett etterfulgt av Dag Solstad: Forsøk på å beskrive det ugjennomtrengelige, Dag Solstad: Genanse og verdighet, John Irving: Den fjerde hånden og Per Petterson: Ut og stjæle hester.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 09:28   #20
Fantomann
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 33
Fantomann har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Ringenes Herre

Fantomann er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no