Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-09, 13:27   #41
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Umulig å si hvilke bok som er best.

Bøker som umiddelbart faller meg inn og som har gjort inntrykk er Boktyven av Markus Zusak og Den lukkede bok av Jette A Kaarsbøl, sammen med flere bøker av John Irving. Jeg elsker krim, men det gir meg ikke den leseopplevlsen at jeg vil si det er den beste boken, men det gir spenning og mange timer totalt oppslukt i en bok.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 13:34   #42
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Lasso rundt fra Luna er nok den boka som har gjort sterkest inntrykk på meg.

Høyt på lista mi kommer også Beatles, Sult og Juleoratoriet. Alle bøker som på den tiden jeg leste dem første gang ga meg veldig mye.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 14:07   #43
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Morsomt at The Secret History nevnes, det er antagelig den boken av dem jeg bare har lest etter at jeg ble voksen som jeg har lest flest ganger. (Lang setning. ) Dette gikk jo rett inn i en diskusjon mannen og jeg hadde i går om man ikke strengt tatt burde svare den platen man har spilt mest når man blir spurt "hvilken plate liker du best?". Ingen av oss mener egentlig det, men det har jo klart noe for seg.

Sett bort fra barnebøker, og rene avslapningsbøker, som Modesty Blaise-bøkene (som jeg en periode leste om og om igjen til jeg nesten kunne dem utenat), så er sikkert Lord of the Rings den boken jeg har lest flest ganger. Men det er absolutt ikke den beste boken jeg har lest. Fryktelig vanskelig spørsmål, det der.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 14:11   #44
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Charles Dickens - Great Expectations

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 16:43   #45
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

På musikk er det god korrelasjon mellom frekvens og subjektiv kvalitet, men ikke bøker. Særlig siden jeg sluttet å lese bøker om igjen en gang på 90-tallet.

Jeg nekter å føre opp Løven og jomfruen, og Dakotas blomst.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 16:45   #46
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Vanskelig spørsmål.

Den boken som har gjort størst inntrykk er uten tvil Prosessen av Kafka. Leste den på skolen som 17-18 åring, uten å ha hørt om Kafka før.

Den boken jeg har hatt størst glede av og som jeg har lest flest ganger er utvilsomt Ringenes Herre.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 17:28   #47
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

The Hitchhikers Guide (to the Galaxy, seff).

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 19:54   #48
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Syns det er vanskelig å svare på, for det er mange.
Jeg elsket Vindens skygge, Boktyven, Tusen strålende soler og Drageløperen. I tillegg har jeg veldig sans for alle bøkene om Harry Hole. Firmaets Mann med John Grisham var en av mine første positive leseopplevelser av annet enn ungdomsbøker.
Men min helt klare favoritt er nok Den lille prinsen.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 20:04   #49
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

"Hundre års ensomhet" - Gabriel García Márquez
"Jonas" - Jens Bjørneboe
Dette er to av bøkene som har gjort størst inntrykk hos meg.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 20:29   #50
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Fuglane av Vesaas blir eg aldri ferdig med.
La meg synge deg stille sanger, og den nye hun har kommet med.
Siderhusreglene...ja, dette var de jeg kom på i farten...

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 20:39   #51
Katie
:)
 
Katie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 401
Katie er litt kul
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

...

__________________
2004

Sist redigert av Katie : 10-09-10 kl 21:14.
Katie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 20:39   #52
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Salman Rushdies Midnight Children er også en fryktelig(,) bra bok.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 21:25   #53
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.604
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Vanskelig spørsmål. Det første jeg tenker på er jo de jeg leste som ung og som gjorde et veldig inntrykk da. Noen kan jeg lese igjen og igjen.
Beatles er strålende! Veldig glad i den boken. Seierherrene likte jeg veeldig godt også.

Av alle bøker i hele verden så kommer nok kanskje "Brødrene Løvehjerte" på topp.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 21:39   #54
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.070
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Tja. Den boka jeg har likt best umiddelbart etter lesing, er Skammen av Bergljot Hobæk Haff. Men det er mange år siden den ble lest (1996), så jeg vet ikke om jeg hadde likt den like godt i dag.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 21:49   #55
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.846
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Tja. Den boka jeg har likt best umiddelbart etter lesing, er Skammen av Bergljot Hobæk Haff. Men det er mange år siden den ble lest (1996), så jeg vet ikke om jeg hadde likt den like godt i dag.

Akkurat det samme her!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 21:52   #56
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Tja. Den boka jeg har likt best umiddelbart etter lesing, er Skammen av Bergljot Hobæk Haff. Men det er mange år siden den ble lest (1996), så jeg vet ikke om jeg hadde likt den like godt i dag.

Artig! Jeg leste den også da den kom og jeg likte den slettes ikke. Men jeg så på den i hylla her en dag og tenkte at kanskje vil jeg like den bedre nå.

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 08:57   #57
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Skammen startet jeg på en gang, men fikk ikke helt tak på en. Kanskje jeg skulle prøvd igjen?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 09:08   #58
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?



Det må vel bli en Discworld-bok, tror jeg. I mangel på noe annet.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 16:33   #59
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Fuglane av Vesaas blir eg aldri ferdig med.

Fordi den er så bra?

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 10:48   #60
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det må vel bli en Discworld-bok, tror jeg. I mangel på noe annet.

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no