Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skattesutring

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-17, 23:54   #1
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skattesutring

Jeg må da altså levere full pakke næringsopgave i år grunnet en liten flørt med et enkeltmenneskeforetak. Greit nok.

Skatteetten sine sider og Altinn er full av ikke så helt tomme trusler om hva som skjer hvis jeg ikke leverer oppgaven elektronisk innen 31.mai: Dagbøter og det som verre er.

Så man får jo lyst å bare levere, i fall man skulle glemme eller bli påkjørt av en buss eller hva_har_du. Men det kan jo være jeg kommer over en feil eller detaljer jeg gud_forby har utelatt eller feilberegnet. Kan jeg levere i dag, og levere rettinger før 31.5? Eller er det mer som en eksamensoppgave - levert er levert? Noen som vet? Etaten har i hvert fall ikke tenkt å opplyse meg om dette?

(ellers har altinn oppført seg eksemplarisk. Intuitivt og automagisk.)

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-17, 23:58   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skattesutring

Jeg er i grunn ganske sur for at jeg må vente med min ligning bare fordi mannen har startet eget firma.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 00:12   #3
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skattesutring

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Jeg må da altså levere full pakke næringsopgave i år grunnet en liten flørt med et enkeltmenneskeforetak. Greit nok.

Skatteetten sine sider og Altinn er full av ikke så helt tomme trusler om hva som skjer hvis jeg ikke leverer oppgaven elektronisk innen 31.mai: Dagbøter og det som verre er.

Så man får jo lyst å bare levere, i fall man skulle glemme eller bli påkjørt av en buss eller hva_har_du. Men det kan jo være jeg kommer over en feil eller detaljer jeg gud_forby har utelatt eller feilberegnet. Kan jeg levere i dag, og levere rettinger før 31.5? Eller er det mer som en eksamensoppgave - levert er levert? Noen som vet? Etaten har i hvert fall ikke tenkt å opplyse meg om dette?

(ellers har altinn oppført seg eksemplarisk. Intuitivt og automagisk.)

Jeg er ganske sikker på at du kan rette den.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 00:15   #4
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skattesutring

Var det ikke noe med at man nå kan gå inn og rette ting i inntil 3 år etterpå?

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 00:27   #5
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skattesutring

Man kan sende inn endringsmelding i 3 år etterpå. Men det betyr ikke at endringen alltid blir godtatt.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 00:28   #6
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skattesutring

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Man kan sende inn endringsmelding i 3 år etterpå. Men det betyr ikke at endringen alltid blir godtatt.

Nei, ikke hvis man allerede er satt i fengsel på grunn av skattejukse-trykkleif.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 00:36   #7
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skattesutring

Jeg leverte for sent i fjor pga misforståelse og de var velge greie med meg. Fikk ikke noe bot eller noe. Men jeg husker jeg leverte og oppdaget skrivefeil, så da leverte jeg en gang til. Og går det ann, så antar jeg at retting også er mulig.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 09:43   #8
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skattesutring

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg leverte for sent i fjor pga misforståelse og de var velge greie med meg. Fikk ikke noe bot eller noe.

Ordningen med dagbøter er ny i år.

Jeg har levert næringsoppgave noen år nå, og det er ikke noen stor sak. Og skatteoppgjøret har som regel kommet i juli.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 10:45   #9
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skattesutring

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Ordningen med dagbøter er ny i år.

Jeg har levert næringsoppgave noen år nå, og det er ikke noen stor sak. Og skatteoppgjøret har som regel kommet i juli.

De hadde sine metoder for å bøtlegge i fjor og. Jeg måtte skrive en avhandling på hvorfor jeg ikke hadde gjort det jeg skulle. Så skulle de godkjenne eller ikke.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 00:47   #10
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skattesutring

Retting er mulig.

Jeg er også sur, hadde enkeltmannsforetak i 2015, som er avviklet for lengst men skatteetaten har sendt meg næringsoppgave i år og. Har tatt kontakt med skatteetaten og dette kan de ikke gjøre om på så jeg må sende inn og vente til høsten på å motta skatteoppgjøret.
Tross at jeg ikke har tjent en krone på det i 2016 samt den lille fine detaljen om at foretaket er avviklet for lengst.
Som om ikke dette er nok så er da mannen min å nødt til å vente på sin ligning. På. Grund. Av. Et. %#€>#. Enkeltmannsforetak. Som. IKKE. Finnes. Lenger!!!

Beklager, bare litt frustrert akkurat nå.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 08:59   #11
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skattesutring

Christa: fantes selskapet i 2016? Eller ble det avviklet i 2015?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 09:24   #12
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skattesutring

Jeg sutrer litt her på grunn av en baksmell på 17 000.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-17, 21:53   #13
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skattesutring

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg sutrer litt her på grunn av en baksmell på 17 000.

Samme her.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 09:36   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skattesutring

Jeg startet også et enkeltmannsforetak i fjor fordi jeg fikk beskjed om at jeg kom til å bli innleid hos et selskap, men før det faktisk rakk å skje så fikk jeg fast jobb et annet sted. Men nå må jeg altså levere noe greier. Ettersom selskapet verken rakk å få inntekter eller utgifter, så håper jeg at det skal gå veldig greit.

Men jeg må innrømme at jeg er litt skremt ved tanken.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 09:37   #15
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skattesutring

Endring innen fristen er uansett greit, det er sist innsendte som gjelder da.
Endring etter skatteoppgjør krever dokumentasjon (vedlegg).

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 10:34   #16
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skattesutring

Jeg har ikke næringsoppgave, men derimot aksjer i utlandet. Det er vanlig frist og dritkjipe skjemaer! :sutreputre:

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 10:39   #17
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skattesutring

Mannen som har fakturert et par knapper og glansbilder på sitt enkeltmannsforetak gjør at jeg ikke får mitt oppgjør. Lurer på om jeg må finne meg en skattekalkulator. Jeg har aldri tjent så mye som i fjor, så jeg er spent på hva det har å si for skatten (har heller aldri betalt så mye skatt da, så det er da noe, men den er vel bratt den stigen når man er over toppskattgrensa)

Tilsammen tjener vi ikke så veldig godt, for mannen min hadde meget liten inntekt i fjor - kan vi lignes sammen på noe vis, for gjennomsnittlig er det ikke så høy lønn.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 11:10   #18
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skattesutring

Men dere som ikke har "standard" selvangivelse/skattemelding - får dere likevel opp en ferdig foreløpig beregning av skatten allerede nå? Hos meg mangler nemlig dette, og jeg lurer på om det er normalt....Slik det er nå har jeg ingen anelse om hva skatteetaten mener om skatten min...

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 11:45   #19
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Skattesutring

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Men dere som ikke har "standard" selvangivelse/skattemelding - får dere likevel opp en ferdig foreløpig beregning av skatten allerede nå? Hos meg mangler nemlig dette, og jeg lurer på om det er normalt....Slik det er nå har jeg ingen anelse om hva skatteetaten mener om skatten min...

Du får ingen beregning om du er utenfor "normalen", det er helt normalt. Skatteetaten kan ikke mene noe om skatten din, for de har ikke det fulle bildet om det er næringsvirksomhet inni bildet for deg eller din ektefelle.

Bruk en skattekalkulator så får du en pekepinn.

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-17, 19:51   #20
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skattesutring

Opprinnelig lagt inn av Christa, her.

Avviklet 1. August 2015.

Det er noe greier med at en må levere oppgave 2 år etterpå. Hvorfor aner jeg ikke.

En kan velge næringsrapport skatt istedenfor næringsoppgave 1. Det er en forenklet utgave som er enkel å fylle ut, også på selskap uten inntekter. Så da er det fort gjort. Du får noen spørsmål først når du startet opp næringsrapport skatt for å sjekke at du kan levere den. Går du gjennom de spørsmålene, så kommer du til oppgaven. En kan endre helt frem til 31. mai.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no