Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Gaustadtoppen vs Galdhøpiggen

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-17, 17:16   #1
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Gaustadtoppen vs Galdhøpiggen

Er det noen av dere som har gått begge turene?

Mannen og jeg gikk Gaustadtoppen i helgen. Veldig fin tur!
Vi hadde i utganspunktet tenkt oss på en annen tur, men pga været ble det denne nå. Poden ble litt mutt, for vi hadde lovet han en tur dit i løpet av sommeren.
Poden har ønsket seg fjelltur i et par år nå, men av ulike årsaker har det ikke blitt noe av enda. Han er med andre ord ikke fjellvant, men godt vant til turer i skogen.

Er Galdhøpiggen fra Juvass innafor? Hvordan er den i forhold til gaustadtoppen? Sånn slitsomhetsmessig. Han har fjellstøvler, skikkelige klær og gamasjer.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-17, 18:02   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaustadtoppen vs Galdhøpiggen

Jeg har tenkt at begge mine skal gå opp på Galdhøpiggen fra Juvassbreen i sommer. De er 9 og 12, og bare i vanlig fysisk form.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-17, 18:56   #3
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gaustadtoppen vs Galdhøpiggen

Jeg har gått begge turene, og begge er ganske korte og lettgåtte. Galdhøpiggen er kanskje hakket mer spennende for unger, turen fra Juvass er naturlig tredelt med vanlig fjellgåibg, breen og til slutt ura opp til toppen.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-17, 22:10   #4
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gaustadtoppen vs Galdhøpiggen

Har gått begge, og tenker at Galdhøpiggen (fra Juvass) er mer utfordrende. Men veldig flott! Hadde en tråd her i fjor sommer, da gikk vi Juvass-Galdhøpiggen med en på 8 og en på 11.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-17, 23:02   #5
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gaustadtoppen vs Galdhøpiggen

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Har gått begge, og tenker at Galdhøpiggen (fra Juvass) er mer utfordrende. Men veldig flott! Hadde en tråd her i fjor sommer, da gikk vi Juvass-Galdhøpiggen med en på 8 og en på 11.

Har du link til den tråden?
Jeg har hørt litt forskjellig om hvilken av turene som er lettest å gå. Flere må gjerne dele erfaringer.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-17, 23:05   #6
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gaustadtoppen vs Galdhøpiggen

http://www.foreldreportalen.no/forum...8piggen+Juvass

Mener jeg oppdaterte tråden etter turen også, til hjelp for andre kontrollfriker som meg selv.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-17, 23:42   #7
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gaustadtoppen vs Galdhøpiggen

Hvor fjellvante er dere? For meg er Gaustadtoppen kosetur med små barn mens Galdhøpiggen fra Juvass var tøff. Nå hadde vi elendig vær den dagen vi gikk i fjor, men det er stor forskjell på de to. Datteren min på 11 er seig, hun sprang opp Gaustadtoppen som 5-åring, men gråt på vei opp til Galdhøpiggen. Så: big difference.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-17, 23:50   #8
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gaustadtoppen vs Galdhøpiggen

Jeg har aldri gått Gaustadtoppen med (egne) barn, men kan forestille meg at Galdhøpiggen er tung i dårlig vær ja, Palmen. Høyden en jo en faktor også. Juvass ligger på 1840 meter over havet, og det er vel den høyden Gaustadtoppen også ligger på omtrent. De siste 600 høydemeterne opp til Galdhøpiggen gjør naturen en del mer vill og utsatt for vær.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-17, 23:53   #9
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gaustadtoppen vs Galdhøpiggen

Ikke spesielt fjellvante noen av oss.
Jeg har vært litt mer på tur enn far og sønn. På fjellet that is.
Vi er nok ikke spesielt raske av oss, men veldig seige. Klart været har mye å si. Vi hadde knallvær nå i helgen, knallvær i fjor på Preikestolen, litt mer rufsete på Rondeslottet. Det var en ganske tøff tur synes jeg. Sent i august fikk vi sol, regn, sludd og snø på turen. Poden har ikke vært med på noen av de. Mannen var ikke med på Rondeslottet.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-17, 00:13   #10
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gaustadtoppen vs Galdhøpiggen

Takk Minerva!
Høres jo ut som en fantastisk tur. Vi reiser med bobil og kan reise etter været.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-17, 00:48   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaustadtoppen vs Galdhøpiggen

Galdhøpiggen med 7-åringen var ganske så krevende, men det gikk. Gaustadtoppen var en mye lettere tur. Mer som "søndagstur" når det gjelder terreng også, ganske lettgått. (Men både langt og høyt, altså, så det er ikke noe vi gjør en vanlig søndag, altså).

Bonus er at man kan ta den der banen i tunnel ned igjen. Det var gøy!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-17, 00:59   #12
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gaustadtoppen vs Galdhøpiggen

Vi syntes gaustadtoppen var en veldig fin tur. Vi hadde strålende sol og tilnærmet ingen vind der nå på lørdag.
Jeg glemte matpakken min igjen i bilen da. Og spiser glutenfritt. Så jeg overlevde på ett knekkebrød til frokost ,vann, en kvikklunsj og litt nøtter. Og en kald cola på toppen. Veldig glad for banen ned igjen ja. Jeg gikk meg relativt tom. Men jammen var det fire drøye km tilbake til parkeringen og. Også glemte jeg solkrem. Vannblemmer på nesa og generelt solbrent i resten av fjeset. Jeg skifter litt hud om dagen for å si det sånn.

Neste tur husker jeg garantert matpakke og solkrem.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-17, 09:21   #13
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gaustadtoppen vs Galdhøpiggen

Junior på 8 synes Galdhøpiggen var enkelt, og sprang opp. Jeg synes det var tungt over breen opp pga høyt tempo. Er vel ikke helt enig i at turen er kort og enkel. Mine foreldre er g fjellgeiter og har likevel måttet snu to ganger oga vær.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no