Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

God vin til ost og kjeks

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-07, 21:46   #1
mus
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 50
mus har et hav av muligheter foran seg
Standard

God vin til ost og kjeks

Noen som vil dele navnet på noen gode rødviner som passer til ost og kjeks??
Ta gjerne med landet den er fra.

mus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:55   #2
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: God vin til ost og kjeks

Opprinnelig lagt inn av mus, her.

Noen som vil dele navnet på noen gode rødviner som passer til ost og kjeks??
Ta gjerne med landet den er fra.


Innenfor hvilket prisnivå er det du normalt kjøper vin?

  Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 22:03   #3
mus
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 50
mus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: God vin til ost og kjeks

Nja, man holder seg vel vanligvis oppunder hundrelappen. En god enda billigere sier en jo ikke neitakk til heller.

mus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 23:06   #4
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: God vin til ost og kjeks

Opprinnelig lagt inn av mus, her.

Nja, man holder seg vel vanligvis oppunder hundrelappen. En god enda billigere sier en jo ikke neitakk til heller.

Kvalitet og pris går hånd i hånd, og min erfaring (dog som vinsnobb) er at det er veldig lite bra man får for under 100 kroner. Når jeg først handler viner til 100 kroner er det noen gjengangere jeg ofte lander på:

Palacio de la Vega (Navarra, Spania 102,-)
Typisk spansk. Middels fyldig, litt støvete og med velkjent vanlijepreget eik. En god allroundvin.

Vajra Langhe Rosso (Piemonte, Italia, 115,-)
Igjen typeriktig - denne gang italiensk. Palacios rake motsetning. Mye fruktigere, kirsebæraroma, litt syrlig.

Fontanafredda Nebbiolo (Piemonte, Italia 125,-)
Samme smaksbilde som Langhe Rosso, men kraftigere og mindre utpreget syrlighet (noe de aller fleste italiense viner har).

Disse vinene ligger kanskje i overkant av hva du vil bruke, men dette er alle viner som jeg synes er bra. Hvis du er usikker på hva slags viner du liker vil jeg anbefale deg å kjøpe flasker i stedet for papp. Da får du prøvd flere viner og får raskere oversikt over hva du foretrekker.

  Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 23:09   #5
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God vin til ost og kjeks

Hvis ost og kjeks betyr Tine kremost i ulike smaksvarianter, pasteurisert brie og babybel, så vil en saftig, fruktig og kommersiell vin være helt grei. Velg en av polets bestselgere for eksmpel. Hverken osten eller vinen har særlig særpreg og passer således som hånd i hanske.

Til mer særpregede oster som litt heftige blåmuggsoster, moden og upasteurisert brie, italienske fåreoster etc vil en vin ikke passe til særlig mer enn en ost uansett.

Til ost og vin syns jeg det er kjempegodt å servere tørket frukt, nøtter og honning. Akasiehonning rislet over blåmuggosten gir en fantastisk smaksopplevelse! Jeg syns også hvitt brød (f.eks baguett) er mye bedre enn kjeks til osten.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 23:18   #6
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: God vin til ost og kjeks

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Hvis ost og kjeks betyr Tine kremost i ulike smaksvarianter, pasteurisert brie og babybel, så vil en saftig, fruktig og kommersiell vin være helt grei. Velg en av polets bestselgere for eksmpel. Hverken osten eller vinen har særlig særpreg og passer således som hånd i hanske.

Uansett hva slags ost man spiser er det de færreste som fortjener en døll og kjedelig vin som selskap. Jeg foretrekker å bomme på vinkjøpene nå og da i søken etter noe nytt og spennende.

Heller en dag som løve enn et liv som sau.

  Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 01:02   #7
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.760
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God vin til ost og kjeks

Jeg vet at det anbefales dessertvin (søt og hvit) til f.eks blåskimmelost, som Tokay eller Sauternes.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 21:55   #8
Ma Dalton
Hupp!
 
Ma Dalton sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 242
Ma Dalton er litt kul
Standard

Sv: God vin til ost og kjeks

Smaksmessig så vil jeg også slå et slag for hvitvin og ost. Generelt så er det lettere å få til å passe enn rødviner. Her står det litt om det.

I tillegg så synes jeg det smaker myyyye bedre med søter frukter som pære, sharon, dadler, fiken etc. enn paprika, selleri og andre "standard" ostetilbehør.

Ma Dalton er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 21:56   #9
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: God vin til ost og kjeks

Faustino1.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 01:00   #10
mus
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 50
mus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: God vin til ost og kjeks

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Palacio de la Vega (Navarra, Spania 102,-)
Typisk spansk. Middels fyldig, litt støvete og med velkjent vanlijepreget eik. En god allroundvin.

Vajra Langhe Rosso (Piemonte, Italia, 115,-)
Igjen typeriktig - denne gang italiensk. Palacios rake motsetning. Mye fruktigere, kirsebæraroma, litt syrlig.

Disse to ble kjøpt inn og prøvd. Å steike det så god denne siste var!!! (obs.. litt småbrisen nå..

Faustino 1 var visst bra den og, gikk unna et par flasker av den og i løpet av kvelden.

mus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no