Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Takk, Erna Solberg!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-11, 10:14   #1
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.174
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Takk, Erna Solberg!

Det måtte sies. Og jeg tror det er riktig og viktig at det er Erna som sier det.

"Muslimer hetses som jøder i mellomkrigstida":
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10089287


Sist redigert av Heilo : 04-08-11 kl 10:23.
Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 10:23   #2
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.174
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Takk Erna Solberg!

For noen år siden var jeg i det nybygde jødiske museumet i Berlin. Et fantastisk museum på mange måter, der selve arkitekturen bidro til en opplevelse av den jødiske historien i Tyskland. Det var særlig to ting som gjorde sterkt inntrykk på meg. Det ene var utstillingen som viste utviklingen av statsborger-rettigheter for jøder i Tyskland, hvordan jødene gradvis ble fratatt flere og flere rettigheter slik at de til slutt ikke lenger var verken borgere eller mennesker og dermed kunne behandles som noe annet enn dette. Denne utviklingen hang også sammen med stadig grovere hets og sjikane av jøder i det offentlige rom. Det som skremte meg var hvor dryppvis og gradvis denne utviklingen hadde vært. Jeg tror at mange i Tyskland, også jøder, ikke skjønte hva som var i ferd med å skje før det var gått for langt, fordi det skjedde så gradvis. Og jeg har tenkt mye på hvor grensa går for at man begynner å gjerne rettigheter som vi i dag regner som universelle og selvfølgelige. De nye lovene for familiegjenforening, forslag om forbud mot søskenbarnekteskap, forbud mot niqab i Frankrike, underlivsundersøkelse av jenter fra visse land - hvor går egentlig grensa for hvilke lover man kan innføre for å regulere grupper i samfunnet? Jeg vet ikke altså, jeg ser mange argumenter for f.eks. underlivsundersøkelser og forbud mot søskenbarnekteskap også, men det bekymrer meg like fullt.

Det andre som gjorde sterkt inntrykk var et monter som viste hva en jødisk familie som dro i eksil på 30-tallet hadde pakket med seg. Blant det de tok med var en liten strikket blondebabyjakke. Barna i familien var større da de dro, så det at jakken var med må ha vært av sentimentale grunner. Var det et arvestykke, var det et plagg fra et barn som var død, var det hentesettet etter fødselen? Jeg har noen sånne små jakker pakket ned i en eske på boden jeg også. Hvis jeg måtte forlate hjemlandet mitt for alltid ser jeg ikke bort i fra at jeg ville ønsket å ta med meg disse plaggene.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 10:47   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.488
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takk Erna Solberg!

Fint intervju. Og skikkelig trist at kommentarfeltet igjen flommer over av rasisme.

Jeg har også vært på det jødiske museet i Berlin, det var virkelig en sterk opplevelse. Vi unnlot å gå inn i delen som dreide seg om Holocaust, rett og slett fordi det ville bli for sterkt. Vi fokuserte heller på jødenes historie i Europa, som er lang, og forholdsvis ukjent for meg.

I tillegg gikk vi inn i en av installasjonene som var til minne om alle jødene som ble henrettet. Et rom var fyllt av tykke jernskiver formet som skrikende ansikter. Det lå i et tykt lag på gulvet, og når man tråkket på dem så hørte man dumpe, metalliske KLANK! Jeg syns det var veldig ubehagelig å tråkke på alle ansiktene, selv om de bare var helt stilliserte, og prøvde desperat å ikke tråkke på de minste.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 11:06   #4
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.873
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takk, Erna Solberg!

Det er litt merkelig å kjenne på den beundringen jeg har for denne dama nå, all den tid hun er helt feil parti. Derfor var det ekstra gledelig egentlig, godt at det blir tatt opp.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 11:09   #5
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.420
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Takk, Erna Solberg!

Veldig bra av Erna, men fankern at folk ikke kan oppføre seg i kommentarfeltene, selv om det bare understreker budskapet akkurat i dette tilfellet.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 11:09   #6
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.174
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Takk, Erna Solberg!

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det er litt merkelig å kjenne på den beundringen jeg har for denne dama nå, all den tid hun er helt feil parti. Derfor var det ekstra gledelig egentlig, godt at det blir tatt opp.

Jeg har også stor respekt for Erna, og for mange folk i Høyre. Det jeg ikke forstår er hvordan Høyre både lokalt og nasjonalt kan samarbeide med FrP. Ikke minst med tanke på denne analysen. For meg ser det ut som om FrP står for en helt annen politisk linje enn Høyre i mange saker.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 11:12   #7
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.873
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takk, Erna Solberg!

Nei, det er vel min største aversjon mot Høyre også. Ellers er det jo et realt parti. (at de mener motsatt av meg i de fleste saker betyr jo selvsagt ikke at de ikke er oppegående. )

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 11:26   #8
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takk, Erna Solberg!

Jeg har alltid beundret Erna (selv om jeg er AP-dame) - hun er en veldig dyktig politiker. Veldig fint at hun står fram på denne måten.

(Og tragisk, men forventet, at kommentarfeltet fløt over av rasisme umiddelbart. )

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 11:33   #9
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takk, Erna Solberg!

Flott gjort av Erna!

Skulle vi har kjørt FP-aksjoner? Velge oss ut innlegg hvor vi forventer at det vil flomme over med rasisme, og kjøre på med masse (etter min mening) kloke innlegg? Problemet mitt er at jeg ikke en gang orker å scrolle ned å lese kommentarene. Jeg blir kvalm og får lyst til å flytte ut av landet eller noe sånt. Kanskje hadde jeg orket hvis jeg visste at det var en viss andel av ikke-rasistiske innlegg.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 11:54   #10
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takk, Erna Solberg!

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Flott gjort av Erna!

Skulle vi har kjørt FP-aksjoner? Velge oss ut innlegg hvor vi forventer at det vil flomme over med rasisme, og kjøre på med masse (etter min mening) kloke innlegg? Problemet mitt er at jeg ikke en gang orker å scrolle ned å lese kommentarene. Jeg blir kvalm og får lyst til å flytte ut av landet eller noe sånt. Kanskje hadde jeg orket hvis jeg visste at det var en viss andel av ikke-rasistiske innlegg.

I'm in!

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 12:00   #11
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Takk, Erna Solberg!

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Flott gjort av Erna!

Skulle vi har kjørt FP-aksjoner? Velge oss ut innlegg hvor vi forventer at det vil flomme over med rasisme, og kjøre på med masse (etter min mening) kloke innlegg? Problemet mitt er at jeg ikke en gang orker å scrolle ned å lese kommentarene. Jeg blir kvalm og får lyst til å flytte ut av landet eller noe sånt. Kanskje hadde jeg orket hvis jeg visste at det var en viss andel av ikke-rasistiske innlegg.

Sånn føler jeg det også med kommentarfeltene. Jeg blir så eitrende sinna at jeg orker ikke se på det engang.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 12:19   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.488
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takk, Erna Solberg!

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Skulle vi har kjørt FP-aksjoner? Velge oss ut innlegg hvor vi forventer at det vil flomme over med rasisme, og kjøre på med masse (etter min mening) kloke innlegg?

Jeg har via flere andre fora fått samme oppfordring, så god idé! Jo flere som svarer og avkler påstandene dess bedre.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 12:20   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takk, Erna Solberg!

Kudos til Erna.

Kommentarfeltet er stengt, gitt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 12:21   #14
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Takk, Erna Solberg!

Halvparten av det som er skrevet der er ikke engang folks meninger, det er bare folk som syns det er morsomt å sette fyr på ting og se det brenne.
Det er så vanskelig å skille mellom idiotene og trollene.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 12:59   #15
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takk, Erna Solberg!

Bra av Erna. Og hun har rett, det er utrolig hvordan muslimer settes i felles bås og kan utsettes for både åpenlys og mindre tydelig hets.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 13:10   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.488
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takk, Erna Solberg!

Her blir dusteargumentene møtt på en saklig måte i kommentarfeltet: http://www.adressa.no/meninger/artic...2.ece?index=40

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 13:14   #17
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takk, Erna Solberg!

Det var en usedvanlig ryddig kommentarfeltdiskusjon ja.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 14:02   #18
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.174
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Takk, Erna Solberg!

Så flott kommentarfeltdiskusjon! Det er et eksempel til etterfølgelse ja.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 12:50   #19
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Takk, Erna Solberg!

Et veldig viktig tiltak for å få bukt med hverdagsrasismen er at flest mulig folk med moderate synspunkter bruker stemmeretten sin. Det er jo en kjent sak at innbitte folk bruker stemmeretten. Og da roper de jo ut "når vi har 20% av stemmene er det vi sier legitimt".

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no