Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Gode bøker for mindre barn?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-06, 00:48   #21
Ginger2
Naiv og Super
 
Ginger2 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.108
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

Vi har lest oss gjennom et par Prøysenbøker i løpet av de siste dagene, bl.a. "Den grønne votten" som slo godt an. Men som tidligere nevnt, dette er bøker jeg leste da jeg var barn. Gleder meg til å oppdage de nye bøkene og forfatterene! Begynner å få en flott liste takket være dere

__________________
Seiler min egen sjø
Ginger2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-06, 10:24   #22
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Og en mer cutting edge:
And Tango Makes Three (2005) av Peter Parnell og Justin Richardson. En sann historie om et par hannpingviner i Central Park zoologiske hage i New York, som blir kjærester, adopterer et egg, og oppdrar en pingvinunge sammen. Fantastisk bok.

Hvis man liker denne sjangeren kan man også kjøpe "Malins mamma gifter seg med Lisa."

"Sinna mann". En bok som både jeg og mannen gråt da vi leste, men ikke leste til ungene. Den blir - heldigvis - for fjern for dem. Jeg anbefaler den ikke til barn. Dette sier en anmeldelse om boka:

Det blir en tøff opplevelse å lese denne boken for barn, og jeg tror man skal være varsom med det. Selv gråt jeg da jeg leste den og måtte legge den bort med jevne mellomrom for å komme til hektene igjen. Den er grusom, direkte og griper rett inn i en virkelighet altfor mange barn og voksne, lever i. Det handler om ukontrollert sinne hos voksenpersoner, om vold i hjemmet og et sinne som slår i stykker barns opplevelse av verden. Og det handler om barns lojalitet, den uforbeholdne kjærligheten og lojaliteten barn har til nære voksenpersoner, en lojalitet som ødelegger barna fordi de tar på seg all skyld.
Men jeg anbefaler den til voksne. Virkelig.

Personlig er det bildene i denne boken som setter meg helt ut. Jeg ble også truffet av denne faren som er voldelig og som er ekstra "snill" med ungen når han har dårlig samvittighet. Er det ikke slik vi er alle sammen? En ekstra leke hvis vi må jobbe overtid? Denne boken viser i alle fall godt at denne type "snillhet" ikke betyr så mye. (Det er selvfølgelig andre temaer som er mer viktige i boken, men det var det som traff best hos meg.)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 10:09   #23
Christinamor
Superaktiv
 
Christinamor sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Skien
Innlegg: 318
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

Mathias elsker bøkene om Karsten og Petra, også har han en bok som heter noe sånt som " Godnatthistorier for gutter" eller noe i den duren (blå bok), med masse morsomme eventyr.
Han liker ikke bøker uten bilder, det må til for å fenge.
Det som er så morsomt med Karsten-bøkene, er at han nå kan dem utenat, så hvis vi bytter ut ord underveis, kan du være sikker på at han korrigerer oss, tjihi.

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 10:50   #24
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode bøker for mindre barn?

abonnerer her jeg også..
Vil også ambefale albert åberg. Det elsker hvertfall snuppa. Også er hun veldig glad i Gubben og katten, eventyrbøker osv.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no