Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-11, 23:36   #681
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Jeg sa ikke at det gjorde at man jobbet opp mot 60 timer i uka, bare poengterte at det ikke er alltid den nedskrevne tiden kompenserer for tiden den ekstra funksjonen faktisk tar. Men jeg snakker ikke 15 timer i uka, nei.

Jeg er enig med deg altså. Det er andre som mener at de jobber opp mot 60 timer pr uke, og det kan jeg ikke for mitt bare liv se at er mulig med en vanlig 100 % stilling.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 23:40   #682
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Jeg sa ikke at det gjorde at man jobbet opp mot 60 timer i uka, bare poengterte at det ikke er alltid den nedskrevne tiden kompenserer for tiden den ekstra funksjonen faktisk tar. Men jeg snakker ikke 15 timer i uka, nei.

Det er sant, men hvis man vet at funksjonen innebærer mer arbeid enn man får igjen via lønn eller nedsatt undervisningstid, kan man da takke nei? Det gjør iallfall jeg. Rektor har spurt meg om noen slike funksjoner opp gjennom årene, og når jeg svarer at "nei, det har jeg dessverre ikke mulighet til siden denne jobben i realiteten tar mye mer tid enn to timer pr uke," har han to valg: Spørre noen andre, eller gi meg bedre betingelser. Det har faktisk hendt at hun har valgt alternativ to.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 23:43   #683
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

rine: Jeg kunne uten problemer funnet arbeidsoppgaver til å fylle 60 timer i uka:
-Rette prøver og innføringer skikkelig, uten å bruke harelabb
-Ringe til foreldre hver gang det trengs, og ikke bare når det er totalt krise
-Sette av nok tid til skikkelige samtaler med alle elevene
-Forberede alle timer, ikke ta halvparten på sparket
-Ha møter med kolleger, få koordinert saker og ting i fagteamene og på trinnet
-Rydde på naturfagslaben
-Oppdatere meg faglig
-Sørge for at det tekniske utstyret fungerer, ikke bare forbanne skurrende prosjektoren og skrive på tavla istedenfor
-Skrive gode IOPer og halvtårsrapporter
-Kartlegge norskkunnskapene til innvandrerne, ikke bare krysse av sånn ca.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 23:45   #684
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

rine: Jeg kunne uten problemer funnet arbeidsoppgaver til å fylle 60 timer i uka:
-Rette prøver og innføringer skikkelig, uten å bruke harelabb
-Ringe til foreldre hver gang det trengs, og ikke bare når det er totalt krise
-Sette av nok tid til skikkelige samtaler med alle elevene
-Forberede alle timer, ikke ta halvparten på sparket
-Ha møter med kolleger, få koordinert saker og ting i fagteamene og på trinnet
-Rydde på naturfagslaben
-Oppdatere meg faglig
-Sørge for at det tekniske utstyret fungerer, ikke bare forbanne skurrende prosjektoren og skrive på tavla istedenfor
-Skrive gode IOPer og halvtårsrapporter
-Kartlegge norskkunnskapene til innvandrerne, ikke bare krysse av sånn ca.

Ja men snakker vi ikke om 60 timer pr uke som normen? Jeg og kan gjøre alle de tingene der i løpet av en uke. Men ikke hver uke.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 23:46   #685
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er sant, men hvis man vet at funksjonen innebærer mer arbeid enn man får igjen via lønn eller nedsatt undervisningstid, kan man da takke nei? Det gjør iallfall jeg. Rektor har spurt meg om noen slike funksjoner opp gjennom årene, og når jeg svarer at "nei, det har jeg dessverre ikke mulighet til siden denne jobben i realiteten tar mye mer tid enn to timer pr uke," har han to valg: Spørre noen andre, eller gi meg bedre betingelser. Det har faktisk hendt at hun har valgt alternativ to.

Jepp. Jeg sa en gang fra meg en funksjon som var nedsatt med tre timer, men som i realiteten tok en del mer. Resultatet var at funksjonsstillingen ble utlyst på nytt, men da var den mest tidkrevende og stressende arbeidsoppgaven fjernet fra arbeidsbeskrivelsen. Så man bør være flink til å sette ned foten. Men så er det et budsjett der, da, og ikke alltid nok timer til å dekke opp alle funksjonene på en tilfredsstillende måte - i hvert fall på små skoler.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 23:47   #686
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

rine: Jeg kunne uten problemer funnet arbeidsoppgaver til å fylle 60 timer i uka:
-Rette prøver og innføringer skikkelig, uten å bruke harelabb
-Ringe til foreldre hver gang det trengs, og ikke bare når det er totalt krise
-Sette av nok tid til skikkelige samtaler med alle elevene
-Forberede alle timer, ikke ta halvparten på sparket
-Ha møter med kolleger, få koordinert saker og ting i fagteamene og på trinnet
-Rydde på naturfagslaben
-Oppdatere meg faglig
-Sørge for at det tekniske utstyret fungerer, ikke bare forbanne skurrende prosjektoren og skrive på tavla istedenfor
-Skrive gode IOPer og halvtårsrapporter
-Kartlegge norskkunnskapene til innvandrerne, ikke bare krysse av sånn ca.

Men hvilken jobb, som krever et snev av kompetanse, kan man ikke si det om? Jeg kunne sikkert fylt tre stillinger, jeg, hvis jeg skulle gjort alt som tenkes kan og på best mulig vis til en hver tid.

Hvis man har tid til å gjøre absolutt alle oppgaver til fulle og på best tenkelig måte, er arbeidsplassen kritisk overbemannet, spør du meg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 23:58   #687
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

rine: Jeg kunne uten problemer funnet arbeidsoppgaver til å fylle 60 timer i uka:
-Rette prøver og innføringer skikkelig, uten å bruke harelabb:
-Ringe til foreldre hver gang det trengs, og ikke bare når det er totalt krise
-Sette av nok tid til skikkelige samtaler med alle elevene
-Forberede alle timer, ikke ta halvparten på sparket
-Ha møter med kolleger, få koordinert saker og ting i fagteamene og på trinnet
-Rydde på naturfagslaben
-Oppdatere meg faglig
-Sørge for at det tekniske utstyret fungerer, ikke bare forbanne skurrende prosjektoren og skrive på tavla istedenfor
-Skrive gode IOPer og halvtårsrapporter
-Kartlegge norskkunnskapene til innvandrerne, ikke bare krysse av sånn ca.

Sånn gjør jeg det:
-Rette prøver og innføringer skikkelig, uten å bruke harelabb: Jeg retter de viktige tingene skikkelig, og lager tester o.l på its learinng på det andre- de retter seg selv.
-Ringe til foreldre hver gang det trengs, og ikke bare når det er totalt krise: Jeg mailer (typisk sånn jobb som jeg tar om kvelden) men har bare 3-4 elever i klassen som trenger ektra oppfølging. De andre foreldrene er fornøyd med en fellesmail i ny og ne (som er mye mer enn de fleste andre lærere på vg. tar seg bryet med..) og foreldremøtene.
-Sette av nok tid til skikkelige samtaler med alle elevene: Jeg bruker 5 minutter på hver elev to ganger i året til fagsamtale. Ellers har vi startsamtale og foreldrekonferanse. De får i tillegg skriftlige tilbakemeldinger på alle viktige prøver og har mulighet til å nå meg på kontoret til faste tider eller på mail
-Forberede alle timer, ikke ta halvparten på sparket: Jeg forbereder 80 % av timene godt, de andre går på rutinen. Jeg kommer aldri totalt uforberedt til time.
-Ha møter med kolleger, få koordinert saker og ting i fagteamene og på trinnet: Dette har vi avsatt tid til en gang i uken
-Rydde på naturfagslaben: Jeg rydder sjelden.
-Oppdatere meg faglig: Tar de kurs jeg kan få, men kunne helt klart tenke meg mer her
-Sørge for at det tekniske utstyret fungerer, ikke bare forbanne skurrende prosjektoren og skrive på tavla istedenfor: Dette delegerer jeg til IT-ansvarlig og/eller driftsleder
-Skrive gode IOPer og halvtårsrapporter: Man skriver da ikke dårlige rapporter som skal ut til foreldre og ligge i "mappa" med vår underskrift til evig tid. Det tar jeg meg alltid tid til å gjøre skikkelig.
-Kartlegge norskkunnskapene til innvandrerne, ikke bare krysse av sånn ca: Hvor mye lengre tid tar det å kartlegge ordentlig da?

Klart det er mange ting jeg kunne brukt bedre tid på, men det var noe med hva som er godt nok og ikke. Og det er da slett ikke unikt for læreryrket at man mangler tid til å gjøre jobben optimalt. En lege kunne sikkert ønske seg til til å undersøke pasienten litt nøyere, en baker skulle ønske han kunne latt brødene heve litt lengre osv, osv.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 12:14   #688
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Dette er det jeg mener med at det må søkes særskilt. Fra arbeidstilsynet sine sider:[/list]Ja, det stemmer at det er en del som har dispensasjon fra arbeidstilsynet, men hvis du leser innlegget mitt så sier jeg at dette gjelder folk med vanlige stillinger. Det er litt greit å få frem i en slik diskusjon at det i de fleste stillinger er ulovlig å jobbe 500 timers overtid.

Jeg skrev at jeg hadde 4-500 timer per år. Jeg belyste også hvordan man kan jobbe inntil 420 timer per år uten tillatelse fra arbeidstilsynet - da holder det med underskrift fra arbeidstager og tillitsvalgt. (Det er et poeng at timene i loven regnes ut annerledes enn på timelista.) Og dessuten at man får frartrekk for hviletid.

Jobber man altså fra mandag normaldag, tirsdag normaldag, onsdag morgen til torsdag morgen, fredag normaldag så får man ikke 16 timer overtid på kvoten ihht lovverket - man får 5,5. (8 i hviletid på torsdag trekkes fra, det telles ikke overtid før uken er 40 timer - dermed trekkes det fra 2,5 timer til.)

Når jeg sier at jeg jobber 400-500 timer overtid per år så er det da hva jeg jobber og får overtidsbetalt for - i eksempelet 16 timer - ikke hva som ligger i aml-mengden.

  Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 12:43   #689
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Det er like fullt på kanten av loven, SF. Smutthull, rett og slett, for det er ikke slik den er ment.
Arbeidstilsynet hadde jo et raid ifht. særlige selvstendige stillinger for noen år siden og det ble strammet inn i lovverket. Jeg kjenner mange som fikk endret vesentlig arbeidstid etter det.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 12:44   #690
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes også den kollektive avspaseringsordningen som lærerne har er utrolig merkelig, og jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne at lærrne selv vil ha det slik. Det må da være utrolig lite tilfredsstillende å jobbe masse selv, også se at slasken som underviser den andre klassen, som definitivt ikke jobber hele årsverket sitt, får avspasere like mange timer.

Det skjønner jeg! Det er jo en helt fantastisk ordning lærerne har, synes jeg, og jeg stiller meg litt forundrende til at mange ikke ser ut til å sette pris på den. Hvis jeg hadde hatt mulighet til 6 uker sammenhengende sommerferie, 1 uke høstferie, 1 uke vinterferie, fri hele jula og hele påsken - så hadde jeg gladelig jobbe 45 times uke hele resten av året! Særlig når en god del av de ekstra timene kan gjøres hjemmenfra når det passer meg. Den ordningen vil jeg også ha, men med mine egne arbeidsoppgaver da... jeg missunner ikke lærerne der.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 12:48   #691
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Det er like fullt på kanten av loven, SF. Smutthull, rett og slett, for det er ikke slik den er ment.
Arbeidstilsynet hadde jo et raid ifht. særlige selvstendige stillinger for noen år siden og det ble strammet inn i lovverket. Jeg kjenner mange som fikk endret vesentlig arbeidstid etter det.

Arbeidstilsynet har i grunnen mistet mye av sin misjon og hensikt i fht. overholdelse av arbeidsmiljøloven - all den tid svært mange av oss er untatt bestemmelsene i loven, på lovlig vis.

Avsporing, med dog...

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 12:54   #692
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Det er like fullt på kanten av loven, SF. Smutthull, rett og slett, for det er ikke slik den er ment.
Arbeidstilsynet hadde jo et raid ifht. særlige selvstendige stillinger for noen år siden og det ble strammet inn i lovverket. Jeg kjenner mange som fikk endret vesentlig arbeidstid etter det.

Loven er jo streng på utnytting av arbeidstagere. Det blir ikke det på min jobb altså. Som regel reiser vi jo også hjem etter normadag og tilbake på kvelden sånn at vi ikke skrider skyhøyt over døgngrensa. (Det gjør man i eksempelet mitt.)

  Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 13:03   #693
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.972
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Det skjønner jeg! Det er jo en helt fantastisk ordning lærerne har, synes jeg, og jeg stiller meg litt forundrende til at mange ikke ser ut til å sette pris på den. Hvis jeg hadde hatt mulighet til 6 uker sammenhengende sommerferie, 1 uke høstferie, 1 uke vinterferie, fri hele jula og hele påsken - så hadde jeg gladelig jobbe 45 times uke hele resten av året! Særlig når en god del av de ekstra timene kan gjøres hjemmenfra når det passer meg. Den ordningen vil jeg også ha, men med mine egne arbeidsoppgaver da... jeg missunner ikke lærerne der.

Samme her.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 16:22   #694
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Det skjønner jeg! Det er jo en helt fantastisk ordning lærerne har, synes jeg, og jeg stiller meg litt forundrende til at mange ikke ser ut til å sette pris på den. Hvis jeg hadde hatt mulighet til 6 uker sammenhengende sommerferie, 1 uke høstferie, 1 uke vinterferie, fri hele jula og hele påsken - så hadde jeg gladelig jobbe 45 times uke hele resten av året! Særlig når en god del av de ekstra timene kan gjøres hjemmenfra når det passer meg. Den ordningen vil jeg også ha, men med mine egne arbeidsoppgaver da... jeg missunner ikke lærerne der.

Jeg setter veldig pris på ordningen, og hadde funnet meg en annen jobb for lenge siden hadde det ikke vært for den.
Hvor har du forresten fått det fra at det er mange som ikke setter pris på den?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 17:19   #695
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg setter veldig pris på ordningen, og hadde funnet meg en annen jobb for lenge siden hadde det ikke vært for den.
Hvor har du forresten fått det fra at det er mange som ikke setter pris på den?

Jeg får ofte det inntrykket om man diskuterer. Dersom noen trekker frem at det er fordelaktige arbeidstidsordninger for lærere så tar det som regel ikke mange sekundene før første lærer kommer med sinnasmiley og spør om man tror familien synes det er forbanna kult at lærerforelderen sitter og retter prøver selv midt i julemiddagen. Sånn ca.

Så slenger man med leppa i alle retninger og svosj så er man i gang.

  Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 17:32   #696
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg setter veldig pris på ordningen, og hadde funnet meg en annen jobb for lenge siden hadde det ikke vært for den.
Hvor har du forresten fått det fra at det er mange som ikke setter pris på den?

Diskusjoner hvor det blir nevnt at man skulle vært lærer om sommeren på grunn av lang ferie, hvorpå det blir presisert at det ikke er ferie, men avspasering og ikke i nærheten av nok avspasering heller fordi arbeidsmengden resten av året er så stor at man ville blitt totalt utslitt hvis man ikke fikk disse stakkarslige ukene om sommeren. At man gjerne skulle ha byttet mot en nærmest hvilken som helst annen arbeidstidsordning for å slippe alt kveldsarbeidet. Sånn omtrent.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 17:51   #697
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Det kommer sannsynligvis an på hvilke briller man leser dette med. Jeg oppfatter det ikke sånn i det hele tatt, jeg oppfatter at mange lærere prøver å forklare og forklare og forklare, nettopp fordi alle spør.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 17:52   #698
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Jeg setter forresten også enorm pris på den goden du nevner. Jeg ville ikke byttet lange friperioder for alt i verden, nettopp fordi jeg da ikke hadde klart å være lærer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 18:07   #699
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Jeg er også superfornøyd med arbeidstidsavtalen vi har. Den er genial i forhold til arbeidssituasjonen min og jeg er villig til å kjempe for den med nebb og klør; en mer normal fordeling av arbeidstiden kommer nok til å gjøre at jeg slutter som lærer. For meg går året veldig i bølger; det er primært rettearbeidet som tar tid, og i noen perioder har jeg lite retting (typisk starten av terminene). Da er jeg på jobb hele dagen som vanlig og prøver å planlegge og organisere mest mulig, men jeg jobber neppe mer enn en vanlig arbeidsuke. Andre perioder sitter jeg flere kvelder i uka og også i helgene og retter, og i tillegg kan ikke alt planleggingsarbeid gjøres unna i de rolige retteperiodene så det må også tas. I de hektiske periodene jobber jeg mye mer enn 44 timer, og jeg er helt sikker på at jeg går i 0 ift. arbeidstidsavtalen når jeg ser på året som helhet, særlig siden jeg alltid bruker deler av både høst-, vinter og påskeferien til retting. For meg er det bare sånn det er, og jeg klager ikke på systemet som sådant, for det hadde fungert utrolig dårlig for meg å skulle fordele arbeidet mitt utover "normale" arbeidsuker i et forlenget arbeidsår - men jeg synes likevel det må være lov for en lærer også å komme med hjertesukk om at man er sliten når man er det uten at det fører til at man må rettferdiggjøre hele arbeidstidsavtalen sin for X-te gang.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 18:15   #700
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

(Har ikke lest så mye i denne tråden. Den var så lang)

Da jenten vår gikk i barnehage slapp vi foreldre å bruke 5 spredte feriedager til å ta ut ferie pga av planleggingsdager. Personalet la planleggingen til kveld og helg, og så avspaserte de hver for seg i iløpet året. F.eks var det få barn i bhg i romjulen, påske og mange dager om sommeren. Så da fikk de tatt ut avspaseringsdagene uten å sette oss foreldre i "klemme". Vi kunne selv velge når vi ønsket å bruke vår 5. ferieuke, istedenfor å ta den som 5 enkeltdager iløpet av året. Synes dette var en fantastisk god løsning. (Men den fungerer nok best i barnehager!)

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, planleggingsdag


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no