Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Kattungen med på lang biltur - går det bra, mon tro?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-16, 22:07   #1
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.446
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Spørsmål

Kattungen med på lang biltur - går det bra, mon tro?

Vi har et lite nøste på 14 uke hengende i gardinene her. En nydelig, tillitsfull liten tass. Til helga skal vi på vinterferie, og tenker å ta med katten.

Er et noen her med erfaring fra biltur med så små katter? Det blir fort 4-5 timer i bil. Jeg antar at jeg må anskaffe et bånd for å lufte den, men det skal vel litt til at den går på do ute, i bånd, når den ikke er vant til det? Må vi ha sandkasse lett tilgjengelig? Og sette fram denne, mens katta går i bånd?

Jeg har ikke helt klart for meg hvordan dette blir, men frykten er helt klart 5 timer i bil med hylende katt som kaster opp og går på do i reiseburet og som virkelig ikke trives... Noen tips eller råd før turen?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-16, 22:17   #2
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.936
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kattungen med på lang biltur - går det bra, mon tro?

Vi reiste endel med våre to puseluser. De foretrakk et stort bur, fremfor disse små. Våre likte heller ikke å se ut, men gjerne dørluken mot oss eller barna og satt pris på litt kos. Veldig sjelden de tisset i buret, tror jeg bare skjedde en gang. Dekk det med vaskbart teppe, så ordner det seg. Lukfting er greit, og ja, du MÅ ha på sele. En liten kattunge kan løpe raskt. Pusene våre ville verken ha vått eller tørt på tur. Ei heller gjøre sitt fornødne.
Det kommer nok til å gå helt fint

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-16, 01:53   #3
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kattungen med på lang biltur - går det bra, mon tro?

Prøv!
Nei, altså, det jeg mener er ta katten med på en kjøretur til butikken og hjem, eller litt lenger, og se hvordan den reagerer, så vet du om den slår seg vrang i bilen eller ikke.

Jeg ville kjøpt sånne engangs-tisselaken (eller hva det nå heter) til å ha i buret, på den måten, hvis pus feks kaster opp underveis, så kan dere holde katten, bytte tisselaken og sette katten tilbake, så slipper pus å sitte i sitt eget oppkast (eller bæsj. :btdt: med voksen katt) resten av turen.

Vi tok vår såvidt leveringsklare pus med på 7 timers biltur da vi fikk ham, det var første gang han var borte fra mor og søsken, så vi var veldig bekymret. Det gikk helt fint. Han koset seg og malte, og sov, hele turen. Tisset ikke en eneste gang, og fikk heller ikke mat, vann eller ble luftet underveis, for å ikke stresse ham eller gjøre ham bilsyk. (Hadde han blitt urolig underveis og gjort tegn til å ville på do, så hadde han selvfølgelig fått lov til det, altså.)

Min erfaring er at kattunger generelt tåler (og liker) bilkjøring bedre enn voksne katter.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-16, 02:02   #4
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kattungen med på lang biltur - går det bra, mon tro?

Et tips er også, hvis pus har fri tilgang på mat hjemme, å ta bort matskålen et par timer før avreise. Det kan være med på å forhindre at den blir bilsyk.

Ved mindre katten blir urolig underveis, så tror jeg jeg ville droppet å lufte den før dere var fremme.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-16, 06:29   #5
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.446
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kattungen med på lang biltur - går det bra, mon tro?

Tusen takk for gode råd og tips! Det er så herlig å kunne spørre dere, altså Jeg kjenner at jeg ble veldig beroliget av svarene deres.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-16, 07:19   #6
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kattungen med på lang biltur - går det bra, mon tro?

Jeg hadde pusen med på togtur i jula (da sju måneder), og det gikk fint. Ikke så superhappy på tur hjem, men hun fant roen etter hvert. Ingen uhell i buret. Jeg fjernet maten hennes noen timer i forveien, også fikk hun tilbud om både mat og drikke underveis. Jeg hadde også med meg en minitissekasse (plastpose med sand i en skoeske) som hun gikk på.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-16, 11:35   #7
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.488
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kattungen med på lang biltur - går det bra, mon tro?

Vår katt tror den er på vei til slakteriet så den hyyyyyler hele veien selv om vi skal kun kjøre 5 min. Dette har den gjort siden den var kattunge. Så jeg ville prøvd først ja.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-16, 11:50   #8
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kattungen med på lang biltur - går det bra, mon tro?

Vi kjørte på campingferie i Sverige da minstekatta var 12 uker uten problem, da var det ca. 10 timer i bil, med stopp underveis. Det forløp problemfritt, og i ettertid har vi kjørt mange ganger til svigers 4 timer unna med begge kattene.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-16, 14:04   #9
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kattungen med på lang biltur - går det bra, mon tro?

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Vår katt tror den er på vei til slakteriet så den hyyyyyler hele veien selv om vi skal kun kjøre 5 min. Dette har den gjort siden den var kattunge. Så jeg ville prøvd først ja.

Vår også. Dessuten forsøker den uten videre å drepe alle som medvirker til å få den inn i buret.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-16, 14:16   #10
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kattungen med på lang biltur - går det bra, mon tro?

Jeg har to som hyler etter 5 min og to som sovner, så her er det ingen fasit! Prøv deg frem, jeg har måttet få beroligende til gamlepus da vi flyttet og hun skulle være 2 t. i bil. tror hun hadde død av skrekken ellers.
Stort sett går det mye greiere med kattunger. Sele er du helt nødt til å ha, av sorten som både er under magen og rundt halsen. fin å ha for å øve på å være ute senere også.
Noen katter blir forferdelig bilsyke, du merker det på at tunga kommer ut, de smatter og svelger. Mye mat i magen så kaster de opp. Det merker du fort på en prøvetur. Noen skiter seg også ut om de er redde.
Lykke til!

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-16, 16:06   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kattungen med på lang biltur - går det bra, mon tro?

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Vår katt tror den er på vei til slakteriet så den hyyyyyler hele veien selv om vi skal kun kjøre 5 min. Dette har den gjort siden den var kattunge. Så jeg ville prøvd først ja.

Nå er dyra på vei til slakteriet svært rolige og helt uten hyl. Så det er nok noe annet den tror den er på vei til

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-16, 16:32   #12
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kattungen med på lang biltur - går det bra, mon tro?

Hvordan gikk bilturen?

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-16, 17:45   #13
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.446
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kattungen med på lang biltur - går det bra, mon tro?

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Hvordan gikk bilturen?

Tja, enten hylte han, eller så sov han. Det var mye mjauing på vei oppover, stakkars, men han sov litt også. Og ingen uhell i buret, og fant seg til rette på hytta med en gang.

På vei hjem sto buret i baksetet mesteparten av turen, og da sov han så og si hele veien. Så jeg vet ikke om han begynte å bli vant til kjøring, eller om det er mer behagelig med buret i setet. Det var ihvertfall definitivt mer behagelig for oss!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-16, 01:41   #14
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kattungen med på lang biltur - går det bra, mon tro?

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Tja, enten hylte han, eller så sov han. Det var mye mjauing på vei oppover, stakkars, men han sov litt også. Og ingen uhell i buret, og fant seg til rette på hytta med en gang.

På vei hjem sto buret i baksetet mesteparten av turen, og da sov han så og si hele veien. Så jeg vet ikke om han begynte å bli vant til kjøring, eller om det er mer behagelig med buret i setet. Det var ihvertfall definitivt mer behagelig for oss!

Huff, det er så fælt å høre på når de gråter og hyler i bil, og man ikke kan gjøre noe særlig for å trøste. :crazycatlady:
Men så bra at han var roligere på vei hjem, da! Og ikke minst at han fant seg til rette på hytta. Det gjør det jo mye enklere å ha både katt og hytte hvis man slipper å tenke på pass til katten hver gang man skal på hytta.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-16, 18:49   #15
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kattungen med på lang biltur - går det bra, mon tro?

Når vi skal på langtur med dyrebeskyttelsen (det kjøres noen katter mellom vesterålen, lofoten og tromsø), pleier vi å faste kattene 12 timer før avreise. En redd katt blir kvalm, og kvalme katter spyr. Katter blir ofte redd i bil dersom de ikke er vant med det. Ha med en gammel håndduk du kan ofre. Tisser eller bæsjer kattungen i buret, kaster du bare handduken, og legger inn en ny. Det kommer til å gå helt fint Lufting er en dårlig ide, mange katter har blitt borte på den måten.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no