Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-09, 10:30   #81
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Vi har en sånn fadderordning. Nyansatte får en kontaktperson på samme arbeidsrom som setter dem inn i hvordan ting funker hos oss. Selv når man har lang erfaring, kan det være veldig forskjellig kultur og praksis fra skole til skole. Dette gjelder særlig "byråkratiske" ting - praksis for bruk av skjemaer, møter osv.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 20:50   #82
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Jeg hadde liksom en fadder da jeg begynte, det var ikke akkurat noe hjelp i henne.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 20:56   #83
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.170
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Jeg kjenner en nyudannet lærer som nå etter 2 uker i jobb fikk en vanvittig incestsak dumpet i fanget. Rimlig tøft, for sånt lærer man ikke så mye om på lærerskolen. Selv jeg, men 9 års erfaring ville hatt trøbbel med den. Tenk om man hadde erfarne lærere som kunne komme med innspill på undervisningsopplegg og alt det andre første året man er i jobb. Jeg er helt sikker på at mine to første år i læreryrket ville blitt helt annerledes. Det er ikke lett å bli trodd når man er fersk og ny....

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 23:42   #84
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Når det gjelder skole-hjemsamarbeid, årsplanlegging, hva man gjør ved mistanke om problemer hjemme, samarbeid med PPT og andre eksterne instanser, problemadferd etc. blir det dessverre alt for tilfeldig hva man kommer borti i løpet av praksis, og det er alt for lite vektlagt i undervisningen på høyskolen også.

Et turnusår kunne kanskje vært lurt, men jeg tenker at en fadderordning på arbeidsplassene kunne vært vel så bra. Man vil da kunne gjøre en selvstendig jobb, men ha en erfaren lærer som veileder og kunne ta opp aktuelle problemer og situasjoner med veilederen ved behov.

Dette synes jeg er vesentlig, det er ofte et skremmende lavt kunnskapsnivå hos lærere om dette. Liten eller fraværende fordypning i ulike typer sosioemosjonelle vansker mener jeg er en av årsakene til dette. Utdanningen tar rett og slett ikke høyde for at denne type problematikk har eksplodert i dagens enhetsskole.

Turnusår høres veldig lurt ut. Det er mange nyutdannede som får seg et realt sjokk når de kommer ut i jobb.

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Vi har en sånn fadderordning. Nyansatte får en kontaktperson på samme arbeidsrom som setter dem inn i hvordan ting funker hos oss. Selv når man har lang erfaring, kan det være veldig forskjellig kultur og praksis fra skole til skole. Dette gjelder særlig "byråkratiske" ting - praksis for bruk av skjemaer, møter osv.

Fungerer ordningen hos dere?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Jeg kjenner en nyudannet lærer som nå etter 2 uker i jobb fikk en vanvittig incestsak dumpet i fanget. Rimlig tøft, for sånt lærer man ikke så mye om på lærerskolen. Selv jeg, men 9 års erfaring ville hatt trøbbel med den. Tenk om man hadde erfarne lærere som kunne komme med innspill på undervisningsopplegg og alt det andre første året man er i jobb. Jeg er helt sikker på at mine to første år i læreryrket ville blitt helt annerledes. Det er ikke lett å bli trodd når man er fersk og ny....

Enda et område som burde vektlegges mer på høyskolen. Det er skremmende nok svært mange jenter og ikke minst gutter dette gjelder. På høyskolen læres jo knapt begrepene innen denne type tematikk, desverre.

Fikk denne læreren hjelp og støtte i kollegiet/ledelsen til håndtering av saken?

  Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 23:56   #85
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.170
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Læreren får hjelp og hjelpeapperatet både på skolen og utenfor er koblet inn for å ivareta eleven (det er hjelpeapparatet som har oppdaget saken og skolen er bare informert om tiltakene som er iverksatt).

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 00:00   #86
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Læreren får hjelp og hjelpeapperatet både på skolen og utenfor er koblet inn for å ivareta eleven (det er hjelpeapparatet som har oppdaget saken og skolen er bare informert om tiltakene som er iverksatt).

Så innmari godt å høre. Dette er litt av det jeg brenner for så det er spennende å høre om hvordan saker blir håndtert i så måte.

  Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 00:28   #87
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Fungerer ordningen hos dere?

Ja, for min del i hvert fall. En annen ting er det å delegere ansvar. Noen ting kan fadderen hjelpe med, noe har ledelsen ansvar for, noe går man til verneombud med, og med elevsaker som er utenfor min rekkevidde - som fagpersoner bør ta seg av. Jeg kan lytte, og jeg kan gi faglig tilrettelegging, men jeg er verken psykolog eller sosialarbeider. Vi har et team som tar seg av slikt. Sosialrådgiver, helsesøster, PPT osv.
Jeg diskuterer ofte problemer som oppstår med kollegaer. Jeg har særlig noen kollegaer som er gode kontaktlærere og har mange innspill å komme med der. Jeg går dessuten ofte til min mellomleder for å prate, både om ting som gjelder arbeidspress, klasseledelse, problemer med spesielle klasser m.m. Det setter han pris på, og det burde enhver god leder gjøre. Med viktige ting går jeg rett til rektor for å spare tid og krefter.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 00:31   #88
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Ja, for min del i hvert fall. En annen ting er det å delegere ansvar. Noen ting kan fadderen hjelpe med, noe har ledelsen ansvar for, noe går man til verneombud med, og med elevsaker som er utenfor min rekkevidde - som fagpersoner bør ta seg av. Jeg kan lytte, og jeg kan gi faglig tilrettelegging, men jeg er verken psykolog eller sosialarbeider. Vi har et team som tar seg av slikt. Sosialrådgiver, helsesøster, PPT osv.
Jeg diskuterer ofte problemer som oppstår med kollegaer. Jeg har særlig noen kollegaer som er gode kontaktlærere og har mange innspill å komme med der. Jeg går dessuten ofte til min mellomleder for å prate, både om ting som gjelder arbeidspress, klasseledelse, problemer med spesielle klasser m.m. Det setter han pris på, og det burde enhver god leder gjøre. Med viktige ting går jeg rett til rektor for å spare tid og krefter.

Høres ut som et fantastisk fagmiljø hos dere, Gremli.

  Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 00:36   #89
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Jepp, jeg kommer aldri til å bytte jobb.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 00:39   #90
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Det kommer jeg til å gjøre igjen. Selv om jeg har elsket de skolene jeg har arbeidet på til nå (to skoler) og vet at jeg vil digge den jeg skal på nå vet jeg dette. Det handler om at jeg har staket meg en kurs og veien dit gjør at jeg nødvendigvis må flytte på meg igjen om en del år.

  Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 00:53   #91
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Jeg posisjonerer meg der jeg jobber nå. Kan heldigvis realisere mine onde planer der.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 09:04   #92
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Heldig med den, Gremli.

  Svar med sitat
Gammel 07-09-09, 00:49   #93
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Jeg retter gjerne litt på deg
Ja, man har praksis i grupper, men det er ikke slik at alt man gjør gjøres i fellesskap. Det stilles også andre krav til praksis for en fjerdeårsstudent enn til en førsteårsstudent. Man skal planlegge og gjennomføre undervisning alene, og man skal også ha eneansvar for noen hele dager i løpet av praksisen. Man observeres av øvingslærer og medstudenter og får tilbakemelding fra dem i etterkant. Når man ikke selv har undervisning observerer man den som underviser og elevene, og det er også lærerikt. Jeg føler absolutt ikke at det er på området planlegging og gjennomføring av undervisning man får for lite øvelse i løpet av utdanningen.

Men er man noengang alene i klasserommet? For den følelsen syns jeg faktisk man bør oppleve før man uteksamineres.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 21:38   #94
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.144
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Ny episode nå om to minutter.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 21:39   #95
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Sitter klar!

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 21:40   #96
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.049
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Jeg og!

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 00:37   #97
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Åh gud bedre, stakkars, arme vikar!

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 10:34   #98
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.144
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Åh gud bedre, stakkars, arme vikar!

Ja, har dere sett noe så ille? Huff.

Plassering i klasserommet kan nok hjelpe litt, vi får håpe det!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 10:55   #99
Kims
Aktiv
 
Kims sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 264
Kims er litt kulKims er litt kulKims er litt kul
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Men er man noengang alene i klasserommet? For den følelsen syns jeg faktisk man bør oppleve før man uteksamineres.

Ja, man er også alene i klasserommet/undervisningsarealet. I løpet av studiet er man med på skoleovertakelse. Da tar studentene over ansvaret for driften av en skole og har blant annet ansvaret for all undervisning. Da underviser studentene alene, men de kan også være flere om noe av undervisningen. (Det er i alle fall min erfaring. Mulig dette varierer fra sted til sted. )

__________________
Storebror 2009 og lillesøster januar 2014
Kims er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 10:56   #100
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Er det bare meg eller er det feil når man nå først har vist klassen at også læreren har en strikk-maks-grense, og har kjeftet og tatt av, så ber man klassen om unnskyldning etterpå?

Jeg ser ikke for meg at han stakkaren som var nyutdannet der noensinne kommer til å få til den klassen altså.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no