Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

"Ertesuppe" med erter på siden?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-11, 22:40   #1
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

"Ertesuppe" med erter på siden?

Altså, mannen ønsker seg veldig hjemmelaget ertesuppe.
Nå har nærbutikken tilbud på salt knoke, så jeg har gått til innkjøp.
De hadde også en oppskrift på ertesuppe, så jeg kjøpte alt som sto der.

Jeg kan ikke hjemmelaget mat for å si det sånn, men nå skal jeg gjøre et forsøk da tenkte jeg. Eneste er at jeg ikke er overbegeistret for erter.
Kan jeg lage dette og koke og servere ertene ved siden av?

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 22:57   #2
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.821
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Ertesuppe" med erter på siden?

Nei, men du kan koke ertene så lenge at de ikke vises.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 23:01   #3
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Ertesuppe" med erter på siden?

Kok svineknoken i et par timer
Ta av kjøtt og legg til siden
Hiv benet sammen med ertene
La det koke i ca 1 timer eller mer.
Evt ha oppi et par gulrot, kålrot, løk og timian.
Server ertesuppen med kjøtt ved siden av

Vist ikke du ahr kjøpt splitt erter er det best å la de gule ertene ligge i vann over natten.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 23:04   #4
ORG
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 198
ORG har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: \"Ertesuppe\" med erter på siden?

Ertene må nok i gryta, men du kan selvsagt gjøre som Lyppa sier. Da koker du suppen i 5-6 timer, og så gir den en liten omgang med stavmixer. (Og ikke kok kjøttet fullt så lenge da, om du ikke vil spise noe med konsistens som dårlig viskelær.)

En annen løsning er å koke den akkurat som oppskriften, kanskje helst litt mindre. Da er ertene hele og lette nok å skille ut.

Et tips, uansett løsning: Husk å skumme ertegryta GODT for belger som flyter opp, med mindre du da var så lur å kjøpe splitterter, hvor belgene er fjernet. (Noe de færreste butikkansatte forteller deg.) Særlig mye ertebelger i suppen gjør magen ganske vindfull utover dagen....

Og nok et tips: Noen skiver god spekepølse av sau/lam gjør underverker i slik suppe. Det samme gjør rikelig mengde timiankrydder!

ORG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 23:04   #5
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Ertesuppe" med erter på siden?

Hvis det skal være ertesuppe så må nesten ertene være i. Kan ikke se for meg ertesuppe med ertene ved siden av. Ellers går det jo an å lage kjøttsuppe eller grønnsakssuppe.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 23:11   #6
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Ertesuppe" med erter på siden?

Men altså! Jeg er jo helt grønn på dette her med hjemmelaget mat.

Jeg tenkte mer på å følge oppskriften som sto der, men kone ertene for seg selv. Kanskje med litt kraft fra knoken? Også blir det jo litt som lapskaus mer erter ved siden av.

Aldri kokt erter før jeg, men det der hørtes litt pes ut. Aner ikke hva jeg har kjøpt jeg. Jeg vet bare at det er gule, økologiske erter.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 08:56   #7
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Ertesuppe" med erter på siden?

Da kan du gjør som jeg skrev

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 10:01   #8
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Ertesuppe" med erter på siden?

Du kan selvfølgelig koke ertene i en egen kjele, med saltet vann, for eksmepel. Så lager du suppe på knoken, og lar grønnsaker (gulrøtter, purre, sellerirot - hva du måtte foretrekke) koke møre i kraften, renplukker kjøttet fra knoken og har det oppi igjen før servering. Ertene kan du jo ha oppi når du har tatt av det du vil ha. Men da får ikke ertene den gode smaken fra kjøttkrafta, og suppa/krafta får ikke smak og stivelse av ertene.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 10:35   #9
ORG
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 198
ORG har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: \"Ertesuppe\" med erter på siden?

Du kan selvfølgelig gjøre som rajraj foreslå, lage kjøttsuppe på knoken og ertesuppe uten kjøtt. Problemet er at de aller fleste som er glad i ertesuppe neppe vil være fornøyd med en slik løsning. Slik suppe smaker nemlig som dårlig oppvaskvann, og selv Toros dårligst posesuppe smaker langt bedre! Så din mann vil neppe føle sitt ønske om hjemmelaget ertesuppe særlig godt oppfylt i et slikt tilfelle.

En løsning kan være å koke kraft på knoken + salt, pepper, litt gulrot og litt løk et par timer. Så skjærer du av litt kjøtt til deg selv, siler kraften, bruker en kopp av den som grunnlag for litt lys saus til deg selv, koker ertesuppe av resten (og bruker kraften i stedet for vann), lar kjøttet + noen skiver spekepølse følge med siste timen suppen koker, og server mann og evt barn ertesuppe. Selv lager du en lys saus tilsatt en del løk og spiser den + poteter sammen med det du skar av svineknoken. Og la gjerne ditt kjøttstykke koke sammen med sausen også!

ORG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 10:49   #10
ORG
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 198
ORG har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: \"Ertesuppe\" med erter på siden?

Du kan jo få full oppskrift fra meg også, siden du sier du ikke er særlig trent i å lage mat:

KRAFT
1 svineknoke, delt i to
2 l vann
1 gulrot i små biter
1 løk i ringer
Salt/pepper etter smak
Kok opp vann, tilsett det andre, kok opp og la småkoke i 2-3 timer. Ta opp kjøttet og sil kraften.

LYS LØKSAUS (1 pers)
1 ss smør
1 - 1,5 ss mel
Litt vann (minst mulig)
1 kopp kraft
1/2 løk i småfliser
Krydder etter smak
Smelt smør i en gryte og ha i kraften og løken. Rist melet sammen minst mulig vann i et lite glasstil en ikke for tyktflytende masse og hell denne sakte og under stadig pisking i gryten. Pisk hele tiden til det koker opp, slå varmen ned på en, tilsett kjøtt og krydder og la småkoke 10-15-20 minutter til sausen har riktig konsistens (og jo lengre koketid, jo bedre smak!).

ERTESUPPE
Kraften
Svineknoken
1/2 kg gule erter, utbløtt over natten
2-3-4 gulrøtter i skiver
1 liten purre i skiver
1/2 løk i ringer
Et par ss tørket timian
Salt + hel pepper etter smak (og hvor salt knoken er)

Kok opp kraften, tilsett ertene (skal være frasilt bløtevannet). 1 time før ferdigkokt (kan koke alt fra 2 1/2 til 5 timer, etter hvilken konsistens du ønsker på ertene) tilsettes knoken, gulrøttene, løken, pepperen og timianen, 1/2 time senere også purren. Smak til med salt og evt timian, server sammen med poteter og flatbrød.

ORG er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no