Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Berlin - tips takk!

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-18, 06:50   #1
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Berlin - tips takk!

Interrail med de to yngste på 9 og 11. Vi har to hele dager i Berlin. Skal bo i Mitte, tips til noe artig vi kan se, gjøre, hvor spise, noen gøye butikker, noe annet? Vi skal nesten tre uker på tur og orker ikke bare sånne store sightseeingturistete ting, er det noe gøy dere har gjort i Berlin som dere kan anbefale?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-18, 08:51   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Berlin - tips takk!

Har prikket deg link til blogg

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-18, 09:03   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Berlin - tips takk!

Vi stoppet i Berlin på vår interrailtur for noen år siden. Ungene var da 8 og 11.

Vi var på tur opp i kuppelen til riksdagen. Vi måtte stå litt i kø for å få billetter/besøkstidspunkt dit (fra en liten bod i parken foran riksdagen), men det mener jeg det var verdt. Det var gratis, og man fikk en audiotur som fortalte mye interessant. (Og jeg innså etterpå at 8-åringen min behersker engelsk for han gjenfortalte massevis etterpå.) Utsikten der oppe var også helt upåklagelig.

Ellers tenker jeg det er relativt obligatorisk å besøke Checkpoint-Charlie og se litt av Berlinmuren. Det ga i hvert fall mange interessante samtaler om delte byer og å leve under et militærregime.

Vi besøkte også zoologisk hage. Jeg får vondt langt inn i sjela av dyra, men ungene syntes det var veldig ålreit. Dette var helt på slutten av vår interrailtur, så de var litt lei av historiske bygninger og museer, så det var greit med en avveksling.

Og Berlin er jo en kul by å bare "henge" i.

Vi hadde vært i flere tyske byer før Berlin, så vi følte ikke behovet for å spise spesielt "tysk" i Berlin. Vi spiste god mat, men jeg har ikke egentlig noen spesielle restaurantanbefalinger. Jeg spiser gjerne vegetarmat, og Tyskland hadde virkelig mye å tilby der (på helt vanlige restauranter slik at min kjøttetende familie kunne få mat de også).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-18, 09:15   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Berlin - tips takk!

Jeg har vært masse i Berlin, men aldri med barn, så det er egentlig litt vanskelig. Men i tillegg til det Tjorven nevner, er jo fjernsynstårnet på Alexanderplatz veldig stilig hvis det er klarvær. Det koster en del da, i motsetning til Riksdagskuppelen.

Vær obs på at man kan booke Riksdagskuppelen på forhånd på nett, da slipper man å stå i kø for å få inngangstidspunkt. Og man MÅ ha med pass for å komme gjennom sikkerhetskontrollen der.

Jeg ville også vurdert Holocaustminnesmerket, som bare ligger et par hundre meter fra Brandenburger Tor (som igjen bare ligger et par hundre meter fra Riksdagsbygningen ). Det kan gi fine samtaler om jødeforfølgelsene under 2. verdenskrig, hvis man har unger som er modne for sånt.

Når det gjelder mat, er det i grunnen det jeg er minst begeistret for ved Berlin. Jeg synes det meste er helt ok, men ikke noe mer, og synes det er vanskelig å trekke fram spesielle restauranter. Et unntak er restaurantene på Hackescher Markt. Der synes jeg det faktisk er koselig. Men de er selvsagt dyrere enn de som ikke ligger litt mer utenfor turist-allfarvei.


Jeg er ingen shopper, så butikker har jeg ikke noen særlige tips om. Det ligger en diger Primark ved Alexanderplatz, hvis sånt er av interesse.

__________________
2001 og 2001

Sist redigert av Stompa : 15-06-18 kl 09:26.
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-18, 09:26   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Berlin - tips takk!

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg ville også vurdert å Holocaustminnesmerket, som bare ligger et par hundre meter fra Brandenburger Tor (som igjen bare ligger et par hundre meter fra Riksdagsbygningen ). Det kan gi fine samtaler om jødeforfølgelsene under 2. verdenskrig, hvis man har unger som er modne for sånt.

Det er jammen sant. Der var vi også, og det var veldig mektig. Ungene stilte mange og gode spørsmål etter å ha vært der. Men vi snakker en god del om snublesteinene her i Oslo også, så de er relativt godt kjent med konseptet jødeforfølgelse.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-18, 09:28   #6
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Berlin - tips takk!

Å, nå kjente jeg plutselig at jeg gleder meg skikkelig til ny tur til Berlin om tre uker! Riktignok må jeg bo ved Ku'damm fordi jeg skal på Goethe-kurs (liker meg best på østsida), men til gjengjeld får jeg nok ei uke i yndlingsbyen.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-18, 10:09   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Berlin - tips takk!

Det kjipe med Berlin er at alle snakker engelsk til meg der. Jeg mener selv at jeg kan tysk. I andre tyske byer får jeg tid og lov til å snakke feil og allikevel bli forstått. I Berlin bytter alle automatisk over til engelsk når jeg forsøker meg på min litt gebrokne tysk, selv når jeg forsøker å følge opp deres første engelske respons på tysk. Så Berlin er ikke en by hvor jeg får praktisert mine (litt haltende) tyskkunnskaper.

Tysk effektivitet er ikke alltid et gode.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-18, 10:22   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Berlin - tips takk!

Jeg har vært en del i Berlin med Poden fra han var 8, og ting han har likt er blant annet Technikmuseum (særlig avdelingen Spectrum, med hands-on-eksperimenter), dyrehagen (med akvarie- og terrariedelen), Mauermuseum ved Checkpoint Charlie, godteriavdelingen på KaDeWe, berlinerboller og Currywurst, sjokoladebutikken Rausch, Brandenburger Tor, fjernsynstårnet på Alexanderplatz, souvenirbutikken med Ampelmann-greier, Computerspielmuseum og Game Science Center.

Det er ellers generelt sett en fin og hyggelig by å rusle i, med veldig mye, variert, god mat. Hvis dere rekker å dra til et par ulike steder, så er det morsomt å se hvor variert byen er, det er virkelig kjempeforskjell mellom for eksempel Charlottenburg og Kreuzberg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-18, 12:04   #9
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Berlin - tips takk!

Abonnerer...

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-18, 12:15   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Berlin - tips takk!

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det kjipe med Berlin er at alle snakker engelsk til meg der. Jeg mener selv at jeg kan tysk. I andre tyske byer får jeg tid og lov til å snakke feil og allikevel bli forstått. I Berlin bytter alle automatisk over til engelsk når jeg forsøker meg på min litt gebrokne tysk, selv når jeg forsøker å følge opp deres første engelske respons på tysk. Så Berlin er ikke en by hvor jeg får praktisert mine (litt haltende) tyskkunnskaper.

Tysk effektivitet er ikke alltid et gode.

Du må bare bevege deg litt vekk fra turist-Berlin.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-18, 12:42   #11
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Berlin - tips takk!

Berlin er helt toppers med barn!

Vi fikk tips om en hamburgersjappe av Candy Darling, Peter Pane. Knall mat og kult interiør.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-18, 13:35   #12
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Berlin - tips takk!

Når dere bor i Mitte er hyggelige opplevelser kortreist.

Fore eksempel denne strandbaren her:
https://www.top10berlin.de/en/cat/ni...r-mitte-2244#1

Og et av de første bubble tea stedene i Europa:
http://www.comebuy2002.de/

Hackesher Höfe hvor den jødiske befolkningen bodde er veldig fasinerende å se. Gårdsrom inni nytt gårdsrom inni nytt gårdsrom. Og med små, rare butikker og gallerier.
https://www.visitberlin.de/en/hackesche-hofe

Hvis dere skal se ét museum ville jeg gått for Check point Charlie.
https://no.wikipedia.org/wiki/Checkpoint_Charlie


Brunch i bydelen Prenzlauer Berg er en berlinsk institusjon og er både deilig og superhyggelig.

I gaten over Hackescher Markt ligger det en pizzasjappe med benker utenfor og ofte kø ut på gaten. Billig og kjempegod pizza.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no