Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Min datter virker lei babygrøt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-12, 16:22   #1
Rune Brown
Aktiv
 
Rune Brown sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 233
Rune Brown er litt kul
Standard

Min datter virker lei babygrøt

Min lille stjerne Thyra (snart 11 mnd) virker egentlig å være litt lei babygrøt..
Vi lager grøten på mme, da mor ikke ammer så mye lengre, for at hun skal få i seg det hun trenger derfra.
Men i det siste har hun spist mindre og mindre av det.
Noen som har noen tips til andre ting hun kan få?
Hun spiser det vi spiser stort sett, til middag, men grøten er jo mat som skal holde bedre hele natta. Jeg vet ikke om det er andre ting som hun kan få, som holder like lenge..? Har prøvd å gi vår middag (laks, kjøttboller, kalkunfilèt, pasta etc med tilbehør som poteter og grønnsaker), men opplever at hun våkner oftere på natta da, muligens fordi hun er sulten.

Til hverdags ser menyen slik ut nå:

Frokost: 1 - 1 1/2 skive grovt brød med makrell/leverpostei/skinkeost.
---Sove ca 30 min på formiddagen---
Mellommåltid: Banan/fruktpurè/eple/annen smoothie.
Lunsj: Grøt laget på mme.
---Sove ca 1 1/2 time på ettermiddagen---
Mellommåltid: Noe av det samme som det andre mellommåltidet, men i noe mindre mengder, pga ->
Middag: Det samme som vi spiser, som regel.
Kvelds: Grøt.

Må legge til at hun absolutt er velfødd (ca 12 kg og nokså lang).

Håper noen har noen fine tips eller råd!
På forhånd takk folkens

__________________
Signatur fjernet pga. brudd på signaturregler. Veronal, moderator
Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 16:24   #2
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.596
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Min datter virker lei babygrøt...

Hva med å la henne få f.eks. brødskive til kvelds, og heller mme å drikke hvis dere synes hun fortsatt trenger det?

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 16:38   #3
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Min datter virker lei babygrøt...

Du kan prøve å koke havregrøt. Bruk små havregryn og bland gjerne med havremel i starten. Og hun vil jo ikke få til å spise litt mengder av andre ting, med mindre hu får øve seg og prøve. Og da må dere gjerne bare tåle litt urolig søvn en periode.

Begge mine hadde sluttet å spise babygrøt lenge før 11 mndr. Minsten fikk vel egentlig aldri babygrøt, sånn egentlig.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 16:39   #4
Rune Brown
Aktiv
 
Rune Brown sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 233
Rune Brown er litt kul
Standard

Sv: Min datter virker lei babygrøt...

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Hva med å la henne få f.eks. brødskive til kvelds, og heller mme å drikke hvis dere synes hun fortsatt trenger det?

Litt av grunnen til at vi kjører mme i grøten, er at hun er totalt uinteressert i å drikke det av flaska..

__________________
Signatur fjernet pga. brudd på signaturregler. Veronal, moderator
Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 16:40   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Min datter virker lei babygrøt...

Hva om hun får mme i glass/kopp i stedet?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 16:48   #6
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Min datter virker lei babygrøt...

Man kan leve fint uten grøt - ingen av mine har spist det. De klarte seg på middagsmat, brødmat og fruktmos.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 17:20   #7
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Min datter virker lei babygrøt...

Begge mine var lei av grøt (nektet å spise det) en god stund før de var 11 mnd. De har fått, og får, brødskiver, frukt og ev. middagsrester (f.eks fiskekaker e.l) til kvelds.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 17:23   #8
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Min datter virker lei babygrøt...

Vi ga vel ikke babygrøt etter, tja, 7 måneder. Du kan lage helt vanlig havregrøt og røre ut litt MME i den, for eksempel? Vår syntes det var dønn kjedelig med den der grøten uten tyggemotstand, men vanlig havregrøt var poppis, gjerne med banan i. Ellers har vi stort sett gitt brødskive til kvelds. Vår får fortsatt mme på flaske en gang om dagen, men hvis din ikke vil ha flaske kan hun vel få det i glass eller kopp. Det er ikke så lenge til dere kan begynne med melk heller. Vi ga yoghurt fra 8-9 måneder, gjerne blandet med havregryn og frukt.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 17:52   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Min datter virker lei babygrøt...

Min har aldri fått babygrøt fordi det har så "unaturlig" konsistens. Han har derimot fått masse havregrøt, favoritten hans er med raspet eple og litt kanel i.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 18:10   #10
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Min datter virker lei babygrøt...

Vi blandet litt fruktpure i grøten til snuppa. Her spiste hun grøt frem til vinteren hun fylte tre (diverse typer, og på slutten gikk det i havregrøt). Ikke hver kveld, men i perioder var det helst grøte hun ville ha. Vi begynte med å tilsette fruktmos (eller en liten slark jus) i grøten for å "sprite det opp litt", og etterhvert ble det til at vi varierte med å tilsette diverse frø også oppi grøten. Sikkert ikke PK, men vesla likte det.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 19:12   #11
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Min datter virker lei babygrøt...

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Sikkert ikke PK, men vesla likte det.

Hva var ikke PK, mente du? Frø i grøten?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 19:14   #12
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Min datter virker lei babygrøt...

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Vi blandet litt fruktpure i grøten til snuppa. Her spiste hun grøt frem til vinteren hun fylte tre (diverse typer, og på slutten gikk det i havregrøt). Ikke hver kveld, men i perioder var det helst grøte hun ville ha.

Slik har det vært her også
Feil svelgeteknikk og ømfintlige tarmer fra 6 mnds alderen gjorde at enkelte typer grøt var det eneste han spiste og beholdt.
Når tarmer og svelgeteknikk var "up to date" var interessen for annen mat veldig ikke tilstede.

Til HI: jeg ville gitt brødskive og mme i noe annet enn flaske (vanlig kopp/glass, tutekopp) også sies det at det er mengden mat iløpet av dagen som utgjør at man er mett natta igjennom, ikke kun kveldsmåltidet

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 19:31   #13
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.436
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Min datter virker lei babygrøt...

youghurt med korn og bær/frukt?
Omelett?
Ostesmørbrød?

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 20:05   #14
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.035
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Min datter virker lei babygrøt...

Havregrøt, brødskive,banan/avokado-mos, hirsegrøt, grøt kokt på rug osv..

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 23:34   #15
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Min datter virker lei babygrøt...

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Hva var ikke PK, mente du? Frø i grøten?

Ikke PK å ha oppi jus og fruktmos tenkte jeg. Har også hatt oppi biola kom jeg på.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 00:12   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Min datter virker lei babygrøt...

Koke havregrøt til dere begge? Det er ikke uvanlig at de helst vil spise det de store spiser.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 07:38   #17
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Min datter virker lei babygrøt...

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Ikke PK å ha oppi jus og fruktmos tenkte jeg. Har også hatt oppi biola kom jeg på.

Phft, jeg kjørte da på med fruktmos. Bare fint, det. Biola må jo også være finfint!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 15:28   #18
Rune Brown
Aktiv
 
Rune Brown sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 233
Rune Brown er litt kul
Standard

Sv: Min datter virker lei babygrøt...

Takk for masse fine innspill!

__________________
Signatur fjernet pga. brudd på signaturregler. Veronal, moderator
Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 17:37   #19
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Min datter virker lei babygrøt

Mellomste fikk havregrøt, med halvparten havregryn og halvparten barnegrøtpulver.

Jeg tror forøvrig jeg gav mine grøt litt vel lenge, for fra jeg sluttet å gi de grøt til de spiste risengrynsgrøt gikk det noen år.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 19:26   #20
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.436
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Min datter virker lei babygrøt

Kom på en ting til det gikk en del av her rundt den alderen, gjerne til kvelds: Most avokado med litt most banan i. Avokado er rik på det sunne fettet, metter og skal visst også ha ett søvnfremkallende stoff i seg(litt på tynn is siden jeg ikke har lest noe nå nylig men mener å huske fra ting jeg har lest tidligere).

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no