Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Fonter/skrift/farge

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-10, 13:51   #1
Stekira
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Fonter/skrift/farge

Hva er egentlig forumreglene for dette. Jeg må bare spørre og jeg håper ikke noen blir sinte på meg nå. Men jeg kom til skade for å lage fet skrift da jeg var ny her og ble litt pepra kan man si.. Det oppfattes som skriking å ha fet skrift slik jeg har fått info om. Jeg visste ikke dette, og jeg hadde ikke lest forumreglene for jeg hadde ikke funnet fram i de. Det burde ikke vært anledning til å ha fet skrift hvis man ikke kan ha det. Jeg tenkte bare, at det ser finere ut, med fet skrift, og kanskje litt farge på. Jeg liker å leke litt med skrift og syns vi har så mange pene fonter. Men jeg har fått klage på da jeg endret på fonten også for da ble skriften for liten å lese. Men jeg satte jo pris på at medlemmet sa fra til meg da. men det blir så dumt, for ikke kan man ha fet skrift, og ikke kan man velge en litt annen skrift type men det er liksom en rad her oppe der man har anledning til å endre på skrift typen. Jeg syns det ser penere ut med en comic sans eller bookman eller noe lignende. Men jeg vil bare vite, er det slik at det er mindre akseptert her inne å ha en litt annen skrift? og hvorfor er det da anledning til å velge fet, kursiv, og med farge, og forskjellig skrifter hvis man ikke får lov å bruke de? jeg forstår at en font som har liten eller mindre skrift ikke blir lett å lese for de som har en mini-pc, og jeg har problemer med det selv også på den minste pc min, derfor ville jeg jo bare hatt en fet type hvis jeg valgte en finere font. Men som sagt, hva er reglene egentlig her om skrift typer og fet og ikke fet og sånn. SOm sagt jeg mente ikke å skrike da jeg skrev fet, men jeg bare syns det var tydeligere skrift :-)

Jeg skal selvfølgelig holde meg til reglene her hvis jeg ikke bør bruke andre fonter enn denne her. Og hvis det er en font jeg kan bruke som er akseptert så tar jeg gjerne imot tips siden jeg syns denne her er så kjedelig :-) Men som sagt, må jeg bruke denne så skal jeg gjøre det :-) jeg vil absolutt ikke gjøre meg upopulær her og vil jo ikke skjære igjennom noe som er gamle regler og vaner her inne. Jeg prøvde å se i forumreglene men jeg fant ikke det men kanskje jeg har oversett det. Så sier tusen takk for en litt orntli regel om bruk av fet /font og farge. :-)slik at jeg ikke gjør det vanskelig for noen eller forstyrrer noen.

  Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:05   #2
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Det er ingen regler. Hvis du vil, kan du skrive alle innleggene dine i rosa Comic sans fontstørrelse 14, men da kan du ikke regne med at folk gidder å lese dem. Det handler i grunnen bare om å gjøre det du skriver mest mulig tilgjengelig for alle, og da er det beste å bruke samme standard som det andre gjør. Jeg synes i alle fall det er vanskelig å omstille øyet mellom ørten forskjellige fonter.

Jeg er lærer, og når det gjelder elevene mine gjelder i grunnen det samme - skjønt det oppfattes vel mer som en regel i den sammenhengen, kanskje. Når de leverer skriftlige arbeider, så gjør de ikke det for egen del. De skal formidle noe, og det er jeg som er mottaker. Hvis de vil jeg skal lese og vurdere det de skriver, så får de bruke standard skriftstørrelse og font. Om de synes Comic sans "ser penere ut", så setter de egne hensyn før leserens, og viser seg ikke særlig villig til å formidle budskapet sitt. Etter en tilvenningsperiode får de beskjed om at jeg ikke gidder lese eller vurdere arbeider som ikke tar hensyn til meg som leser. Noe av det samme gjelder her og alle andre steder i samfunnet. Man gjør som man vil, det er opp til en selv om man vil ta følgene av valget sitt. Her inne er nok mange ekstra opptatt av å uttrykke seg klart og tydelig og av formen et budskap presenteres i, det er nok det du har fått merke. Valget er fortsatt ditt.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:10   #3
Stekira
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

mener du alså at verdana er den fonten som er vanlig og den som er såkalt normal da alså? Og at de andre fontene er egoistiske å bruke og er kun for sin egen del?

Hvorfor i all verden fins de på et forum da? og hvorfor i all verden står det ikke skrevet med tykk skrift at her bruker man den STANDARD fonten "verdana" det er det som er vanskelig for meg å forstå. at det er en boks der man kan endre skriften og hvis man gjør det så blir man som du sier ikke tatt på "alvor"

Jeg syns for eksempel at

Denne skriften er fin og enkel og grei å lese.

Men verdana er alså det som er norsk akseptert vanlig standard. Da har jeg lært noe nytt og takk for opplysningen. Da skal jeg bruke verdana og holde meg til det hvis jeg vil at noen skal lese innleggene mine.

Takk for hjelpen.

  Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:16   #4
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Du kan skrive alt i fet råsa om du vil. Ikke noe problem det, så lenge du tåler å bli ertet for det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:21   #5
Stekira
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Du kan skrive alt i fet råsa om du vil. Ikke noe problem det, så lenge du tåler å bli ertet for det.

Oi hehe.. den var litt "overdreven" hehe.. jeg tenkte litt mere på sånt som dette her

Jeg liker denne skriften veldig godt og syns den ser ryddig og lett leselig.

Er forskjell på å barbere seg og kappe av seg hue. Jeg mente absolutt ikke at jeg skulle skrive i fet rosa eller den du la ut her. Men jeg kom til skade for å skrive i litt fetere skrift her om dagen da jeg ikke ante at det var ikke akseptert her på forumet. Da jeg hadde bare skrevet 5 innlegg og satt på en mini pc og tenkte at det var kanskje lettere for ANDRE også å lese skriften om den var i fet. Og den så jo bedre ut. Så mine største synder er alså her inne å skrive i fet eller i en annen font hehe.. ikke verre enn det. Var liksom bare et spørsmål om det var noen som helst andre fonter som ville bli akseptert her inne som er lett leselige, men jeg har jo igrunnen fått svar på det nå

  Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:22   #6
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Verdana er ikke en "norsk standard", men det er den fonten som er valgt som standard for forumet. Da bruker jeg den, det blir enklest ettersom alle andre gjør det. Verdana er god å lese på skjerm. Times New Roman er for eksempel lettere å lese på papir.

Dette forumet er ikke så regelstyrt. Det tar høyde for at folk er i stand til å gjøre gode valg helt på egen hånd. Det er noe av det som gjør at jeg trives her, og jeg veit det gjelder for mange, men man trenger jo ikke være enig. Når det gjelder fonter, så kan det jo finnes sammenhenger der det passer å bruke noe annet enn standard, om man vil utheve noe for eksempel. Da er det greit å ha muligheten. Jeg kan ikke se at vi trenger regler for hvilke fonter som skal brukes, det styrer seg jo selv. Som sagt, det er bare å bruke Comic sans om man ønsker, men da risikerer du å nå færre lesere.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:23   #7
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.503
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Det er ingen lov eller regel på FP som forbyr deg å skrive med annen font, størrelse eller farge, men det er kotyme her på FP at man bruker standardfont, som er lettest å lese. For meg er det fryktelig irriterende å måtte omstille meg fra innlegg til innlegg i forhold til font.

Det er forskjellig fra forum til forum hvordan brukermassen liker å ha det og hvordan forumledelsen liker å sette føringer. Vi har helt siden starten for snart fire år siden hatt som mål at det visuelle intrykket skal være rent og enkelt, det er derfor det ikke er lov med svære signaturer og det er derfor fargene og utformingen på selve forumet er så nøytralt som det er. Vi vil at det som blir skrevet er i fokus, ikke masse designfiksfakserier.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:24   #8
Stekira
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.


. Som sagt, det er bare å bruke Comic sans om man ønsker, men da risikerer du å nå færre lesere.

Så hvis jeg skriver denne fonten så vil færre lese innleggene mine så da har jeg fått svar på det jeg lurte på.

  Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:24   #9
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Stekira, her.

Oi hehe.. den var litt "overdreven" hehe.. jeg tenkte litt mere på sånt som dette her

Jeg liker denne skriften veldig godt og syns den ser ryddig og lett leselig.

Er forskjell på å barbere seg og kappe av seg hue. Jeg mente absolutt ikke at jeg skulle skrive i fet rosa eller den du la ut her. Men jeg kom til skade for å skrive i litt fetere skrift her om dagen da jeg ikke ante at det var ikke akseptert her på forumet. Da jeg hadde bare skrevet 5 innlegg og satt på en mini pc og tenkte at det var kanskje lettere for ANDRE også å lese skriften om den var i fet. Og den så jo bedre ut. Så mine største synder er alså her inne å skrive i fet eller i en annen font hehe.. ikke verre enn det. Var liksom bare et spørsmål om det var noen som helst andre fonter som ville bli akseptert her inne som er lett leselige, men jeg har jo igrunnen fått svar på det nå

Ja, jeg endret til rosa.

Altså, de kaller det uskrevne forumregler. Det at de er uskrevne betyr jo egentlig at det ikke er noen regel, men mange her syntes det er teit om man gjør det da. Men jeg ville ikke tatt det så veldig til meg om jeg var deg. Jeg syntes det er verre at man er så uhøflige her inne at man "slakter" nye for noe så lite som feil font.

Jeg ville gitt beng om jeg var deg. Kan godt slå oss sammen og starte en irriterende motstangsbevegelse, og lage alt vi skriver i en annen font enn røkla for min del. Om jeg får færre lesere, so be it. Det sier jo mer om folk her enn hva jeg skriver.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:26   #10
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Jeg får fullstendig neller av at noen forandrer skrifttypen. Det oppfattes på en måte som om noen i vennegjengen skulle insistere på å formidle alt de skulle si som en operaarie, eller en rap eller noe. Det er ikke det at Verdana er så mye flottere enn alle da endre, men det er forumstandarden, så det er det jeg oppfatter som "vanlig tale". Alt annet blir avvik fra det.

Å forandre fargen er i beste fall fjollete og barnslig, i verste fall fullstendig uleselig :fordomsfull:
Forøvrig bruker jeg uthev, understek og italic stadig vekk, men kun for å tydeliggjøre hvor i setningen jeg vil legge trykket.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:27   #11
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.032
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Stekira, her.

Jeg liker denne skriften veldig godt og syns den ser ryddig og lett leselig.

Og jeg er helt uenig med deg. Jeg synes den er for liten, den er utydelig og ekkel å lese i forhold til standardfonten på forumet. Da jeg leste innlegget sitatet over er fra, var alt annet greit å lese men jeg måtte bikke på PC-skjermen for å kunne lese akkurat sitatet pga skrifttypen.

Du kan selvsagt velge hvilken skrift du vil, men som sagt - på FP må du regne med å få kommentarer fra de som synes det er slitsomt. Og sånn generelt på de fleste forum oppleves stor font og/eller utheving som roping/aggressivitet.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:32   #12
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Jeg klarer uansett ikke huske på å endre skrifttypen, så dere kan slappe av.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:33   #13
Stekira
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Ja, jeg endret til rosa.

Altså, de kaller det uskrevne forumregler. Det at de er uskrevne betyr jo egentlig at det ikke er noen regel, men mange her syntes det er teit om man gjør det da. Men jeg ville ikke tatt det så veldig til meg om jeg var deg. Jeg syntes det er verre at man er så uhøflige her inne at man "slakter" nye for noe så lite som feil font.

Jeg ville gitt beng om jeg var deg. Kan godt slå oss sammen og starte en irriterende motstangsbevegelse, og lage alt vi skriver i en annen font enn røkla for min del. Om jeg får færre lesere, so be it. Det sier jo mer om folk her enn hva jeg skriver.

Hehe.. jeg måtte flire litt nå.. Jeg har forstått at hvis man ikke vil bli sett ned på eller bli sett på som annerledes så må man holde seg til "normal font" her inne. Jeg bare forstod ikke hvorfor jeg ikke kunne lage en litt annen font uten at folk ikke ville lese innleggene mine. Men jeg har jo fått klar beskjed her nå da og det var jo det jeg ville ha. Jeg tør ikke engang si hva jeg syns om det for jeg har fått litt for mye negativ tilbakemelding. Ja fikk ikke slakt for fonten men fikk 1 høflig og 4 slakt for den fete skriften etter jeg hadde skrevet 5 innlegg her inne. Fikk litt bakoversveis ja. Kunne ikke helt se problemet jeg da. Men etter å ha lest de innleggene folk skriver her så ser jeg jo at enten er du inne eller så er du ute. Hold deg til de uskrevne reglene så er du safe. Og det har jeg tenkt å gjøre. Er for gammel til å gå mot strømmen. Gidder ikke.

  Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:34   #14
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.956
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Comic sans er vanskelig å lese på skjerm, synes jeg.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:38   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.219
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Som flere har sagt, er det ingen forumregler for hva slags font man bruker - men det er vanligst å holde seg til standardskriften, og det ser ut til at de fleste synes det er både penest og mest leselig dersom alt er skrevet i samme font. Og det er kanskje vanligere her enn andre steder å si fra om det dersom man ikke liker font- eller fargevalget til andre - det henger vel også sammen med at det er såvidt uvanlig å endre font og farge. Men noen regel er det ikke, og om du vil gjøre slik folk ber deg om eller ikke, det er opp til deg selv.

Når det gjelder f.eks. halvfet eller kursiv skrift - eller ulike størrelser, for den del - så er disse veldig greie å bruke for å utheve viktige enkeltord, markere ord av andre grunner ("Når skal man bruke å og når skal man bruke og?") eller markere at noe er en bok- eller filmtittel ("Er det noen som har sett Inception?"), for eksempel. Jeg synes det er mer behagelig å lese ikke-uthevet skrift hvis jeg skal lese et helt avsnitt eller et helt innlegg, og dessuten foretrekker jeg at skriften ser lik ut fra innlegg til innlegg, slik at jeg ikke må "stille meg om" når jeg begynner på et nytt innlegg, men kan konsentrere meg om det som står der. Dette er selvsagt individuelle preferanser og ikke universelle regler. (I tillegg har man poenget med at annerledes fonter kan se mindre leselige ut på andres maskiner eller skjermer, selv om du synes de ser tydelige ut på din egen. Det er generelt lurt å holde seg til standarder når man ikke har full oversikt/kontroll over hvordan resultatet ser ut hos den enkelte mottager.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:39   #16
Stekira
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Og jeg er helt uenig med deg. Jeg synes den er for liten, den er utydelig og ekkel å lese i forhold til standardfonten på forumet. Da jeg leste innlegget sitatet over er fra, var alt annet greit å lese men jeg måtte bikke på PC-skjermen for å kunne lese akkurat sitatet pga skrifttypen.

Du kan selvsagt velge hvilken skrift du vil, men som sagt - på FP må du regne med å få kommentarer fra de som synes det er slitsomt. Og sånn generelt på de fleste forum oppleves stor font og/eller utheving som roping/aggressivitet.

Føler meg litt "spesiell" da da jeg er den eneste i verden som syns noen andre fonter er bedre å lese enn verdana. Jeg må ikke bikke pc for å lese den fonten over der. Jeg sitter å leser den faktisk bedre enn verdana. Syns verdana er stygg og ekkel å lese. men jeg leser den jo for det. Og dømmer ikke den som skriver den heller. Det er ikke skriften jeg leser men innholdet.
Syns fremdeles det er rart at "alle" syns det er slitsomt med alle andre fonter enn verdana.

Kjøper bedre den kommentaren om at det er standard for dette forumet og at det har vært sånn i 4 år og at vi bare forholder oss til denne skriften.

Derimot så syns jeg det burde stå klart og tydelig i forumreglene, slik at nye medlemmer skal slippe å få så mye pepper for å skrive med fet eller annen font fordi dem ikke vet det. Det er ikke mye gøy å bare få masse klager når man er helt ny over noe man faktisk ikke visste om. Nå sikter jeg IKKE til de som høflig har sagt fra men de som nærmest kjefter på en og gir beskjed om at du er irriterende. Når man bare helt uskyldig ville lage en litt penere skrift. Jeg syns det burde være tydeligere for nybegynnere at slik har vi det her basta. hold deg til standardfonten og thats it.

  Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:40   #17
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.088
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Stekira, her.

Jeg liker denne skriften veldig godt og syns den ser ryddig og lett leselig.

Den er altfor tynn og pinglete og får meg til å myse. :bidrar:


Jeg ser egentlig ikke noe poeng med å endre skrifttype/størrelse/farge med mindre det tilfører noe (og da til det bedre) til det som er skrevet.
Som regel kommer man langt ved bruk av store bokstaver til å rope (i de tilfellene det skulle være nødvendig).

Men jeg skal vurdere å bruke mer råååsa, kjenner jeg.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:41   #18
Stekira
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Som flere har sagt, er det ingen forumregler for hva slags font man bruker - men det er vanligst å holde seg til standardskriften, og det ser ut til at de fleste synes det er både penest og mest leselig dersom alt er skrevet i samme font. Og det er kanskje vanligere her enn andre steder å si fra om det dersom man ikke liker font- eller fargevalget til andre - det henger vel også sammen med at det er såvidt uvanlig å endre font og farge. Men noen regel er det ikke, og om du vil gjøre slik folk ber deg om eller ikke, det er opp til deg selv.

Når det gjelder f.eks. halvfet eller kursiv skrift - eller ulike størrelser, for den del - så er disse veldig greie å bruke for å utheve viktige enkeltord, markere ord av andre grunner ("Når skal man bruke å og når skal man bruke og?") eller markere at noe er en bok- eller filmtittel ("Er det noen som har sett Inception?"), for eksempel. Jeg synes det er mer behagelig å lese ikke-uthevet skrift hvis jeg skal lese et helt avsnitt eller et helt innlegg, og dessuten foretrekker jeg at skriften ser lik ut fra innlegg til innlegg, slik at jeg ikke må "stille meg om" når jeg begynner på et nytt innlegg, men kan konsentrere meg om det som står der. Dette er selvsagt individuelle preferanser og ikke universelle regler. (I tillegg har man poenget med at annerledes fonter kan se mindre leselige ut på andres maskiner eller skjermer, selv om du synes de ser tydelige ut på din egen. Det er generelt lurt å holde seg til standarder når man ikke har full oversikt/kontroll over hvordan resultatet ser ut hos den enkelte mottager.)

Tusen takk for et informativt og respektfullt innlegg.

  Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:44   #19
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Hm, Stekira.
Sånne ting vil nye medlemmer også finne ut av ved å "lese seg opp" på forumet.
Å se seg rundt for å finne ut av kotyme og omgangstone er ikke dumt, hverken irl eller på nett.
Det har ikke noe med å "følge strømmen" å gjøre, men rett og slett litt normer og høflighet.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:48   #20
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Stekira, her.

Hehe.. jeg måtte flire litt nå.. Jeg har forstått at hvis man ikke vil bli sett ned på eller bli sett på som annerledes så må man holde seg til "normal font" her inne.

Ja det er ganske ironisk i et forum hvor folk viser ganske stor grad av individualisme og toleranse, men samtidig så skal man ikke kunne komme inn som ny og bruke feil font uten å få høre det på en relativt brysk måte. For dumt!

Ja ja...whatever. Jeg må lage meg en kaffe nå, kjenner jeg!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no