Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hårfrisyre til bunad

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-16, 20:25   #1
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Hårfrisyre til bunad

Dette er ikke et 17.mai-spørsmål, men et konfirmasjonsspørsmål.

Vi har konfirmant i september, eneste jenta blant fire barn. Hår er jevnlig en frustrasjon, og jeg ønsker at hun skal slippe å tenke på det på konfirmasjonsdagen sin. Jeg har derfor tilbudt henne frisørtime, slik at hun kan få hjelp til å få det sånn som hun vil.

Hun skal ha bunad (en nydelig bunad etter oldemor, øst-telemarkbunad sydd i 1943). Hva er "riktig" hårfrisyre til bunad i en konfirmasjon? Hun har hårlengde et stykke nedenfor skuldra. Noen som kan bidra med råd og/eller synsing? Gjerne bilder.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 20:36   #2
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hårfrisyre til bunad

Er det spesielle hensyn eller noe hun absolutt vil unngå? Kan det holde med klipp og god føn, kanskje litt striper hvis det er noe for henne. Jeg kjenner en frisør som fletter nydelig, kan det være noe, som i flettemamma boken.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 20:40   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.002
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hårfrisyre til bunad

Her gikk Frøkna for det som er vanlig for henne, dvs. løst hår. Hun har hår til litt nedfor skuldrene, hun også. Vi sørget for at det var nyklippet, ellers gjorde hun altså ikke noe spesielt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 20:43   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hårfrisyre til bunad

Jeg synes alltid det er finest om man har noe som er typisk seg. Altså ikke går for en frisyre som er helt ulikt det man ellers har. Det gjelder både konfirmanter og bruder. Så en mer stylet variant av den vanlige frisyren, ville jeg hatt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 20:46   #5
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hårfrisyre til bunad

Storesøster hadde krøller og hjerteflette fra flettemamma sin bok (elns). Hun har arvebunad fra Vest-Telemark Så det var mange jenter med krøller og en enkel flette øverst, over krøllene.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 21:07   #6
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.930
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hårfrisyre til bunad

Skal hun ha hårvippe til bunaden? Sånn tykk hårbånd/ring?

Jeg er vokst opp med fletter i alle slags variasjoner til Telemarksbunadene, og det har jeg bragt videre til min datter. Jeg synes det er vakkert og passende til Og så får det håret bort fra vakre broderier, som det er mye av på Telemarksbunadene Det er jeg påpasselig med.

Men jeg er også enig i det Niobe nevner om at det skal være noe som er typisk seg også, og noe man føler seg vel i. Men altfor stæsjet og f.eks. mye sminke og slikt synes jeg ikke passer.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 21:38   #7
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hårfrisyre til bunad

Jeg hadde nok gått for noe flettegreier. Ser fint og tradisjonelt ut.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 22:03   #8
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hårfrisyre til bunad

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Skal hun ha hårvippe til bunaden? Sånn tykk hårbånd/ring?

Jeg er vokst opp med fletter i alle slags variasjoner til Telemarksbunadene, og det har jeg bragt videre til min datter. Jeg synes det er vakkert og passende til Og så får det håret bort fra vakre broderier, som det er mye av på Telemarksbunadene Det er jeg påpasselig med.

Men jeg er også enig i det Niobe nevner om at det skal være noe som er typisk seg også, og noe man føler seg vel i. Men altfor stæsjet og f.eks. mye sminke og slikt synes jeg ikke passer.

Bestemor hadde ikke vippe, så det skal hun ikke ha.

Jeg skal bestille time til klipp noen dager før konfirmasjonen, hos samme frisør som konfirmasjonsdagen, sånn at de kan snakke igjennom hva hun vil ha og ikke ha. Jeg ser også for meg noe med flette, men ville høre om det var andre meninger. Hun går som regel med håret i hestehale, og det føler jeg ikke at det er det riktige til bunad

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 22:21   #9
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hårfrisyre til bunad

Har bestilt frisørtime på konfirmasjonsdagen. Blir trolig en slags løs topp eller waterfallflette.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 22:25   #10
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.851
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hårfrisyre til bunad

Noe sånt?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 22:29   #11
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hårfrisyre til bunad

Det var veldig pent og passende, GinaK!

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 23:22   #12
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hårfrisyre til bunad

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Noe sånt?

Akkurat sånn!

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 23:28   #13
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hårfrisyre til bunad

Frøkna hadde en slik flette. Hun hadde en "prøvetime", før selve dagen så hun og frisøren var enige selve dagen.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no