Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Er det noen her som har Nord-Norges festdrakt?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-15, 15:12   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det noen her som har Nord-Norges festdrakt?

Jeg driver stadig og vurderer ny bunad eller festdrakt. Nå har jeg funnet fram til Nord-Norges festdrakt som jeg lurer på om kan være noe for meg.

Jeg er ute etter en sak som ikke føles tung eller har deler som det er vanskelig å få til å sitte som de skal ... Jeg lurer derfor på om noen kan fortelle meg hvordan denne drakta føles på? Og hva koster den, egentlig?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 18:01   #2
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det noen her som har Nord-Norges festdrakt?

Jeg lurer fortsatt på om noen har denne?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 19:42   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det noen her som har Nord-Norges festdrakt?

Jeg bor i Nord-Norge, og jeg har verken hørt om eller sett denne. Prøvde å google og hvis bildene jeg fikk opp var riktige, ser den jo fin ut. Men som sagt, har aldri sett den i bruk i RL.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 21:21   #4
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det noen her som har Nord-Norges festdrakt?

Jeg har aldri sett den før, faktisk.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 21:45   #5
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er det noen her som har Nord-Norges festdrakt?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg bor i Nord-Norge, og jeg har verken hørt om eller sett denne. Prøvde å google og hvis bildene jeg fikk opp var riktige, ser den jo fin ut. Men som sagt, har aldri sett den i bruk i RL.

Dette.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 22:05   #6
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det noen her som har Nord-Norges festdrakt?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg bor i Nord-Norge, og jeg har verken hørt om eller sett denne. Prøvde å google og hvis bildene jeg fikk opp var riktige, ser den jo fin ut. Men som sagt, har aldri sett den i bruk i RL.

Samme her.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-02-17, 00:25   #7
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det noen her som har Nord-Norges festdrakt?

Nord-Norges hva?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-17, 08:22   #8
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det noen her som har Nord-Norges festdrakt?

Jeg har heller ikke hørt om denne tidligere, men den var veldig fin! Her står det litt om priser: http://www.norskflid.no/bunad/bunade...ges-festdrakt/

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-17, 08:26   #9
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det noen her som har Nord-Norges festdrakt?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg bor i Nord-Norge, og jeg har verken hørt om eller sett denne. Prøvde å google og hvis bildene jeg fikk opp var riktige, ser den jo fin ut. Men som sagt, har aldri sett den i bruk i RL.

Dette. (Bare at jeg er nordlending som har havnet i sør nå)

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-17, 08:31   #10
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det noen her som har Nord-Norges festdrakt?

Nå så jeg på den og min første tanke var at denne er jo altfor åpen i halsen til å funke i nord. Frysihjel.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-17, 08:55   #11
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det noen her som har Nord-Norges festdrakt?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Nå så jeg på den og min første tanke var at denne er jo altfor åpen i halsen til å funke i nord. Frysihjel.

Altså, har ikke alle nordlendinger ulltrøye under bunaden uansett?

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-17, 09:02   #12
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det noen her som har Nord-Norges festdrakt?

Joda, men "vanlige" bunadskjorter er tettere i halsen og har gjerne en liten krage. Men under denne må man i så fall ha en veldig utringet ulltrøye, og det er ikke særlig varmt.
Ser at drakten er utviklet av Husfliden i Tromsø, men finner ikke noe særlig mer info om den.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-17, 09:07   #13
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det noen her som har Nord-Norges festdrakt?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Joda, men "vanlige" bunadskjorter er tettere i halsen og har gjerne en liten krage. Men under denne må man i så fall ha en veldig utringet ulltrøye, og det er ikke særlig varmt.
Ser at drakten er utviklet av Husfliden i Tromsø, men finner ikke noe særlig mer info om den.

Sikkert designet av en østlending da, he he. Jeg pleide ha ulltøy under lofotbunaden min, men frøys likevel. Her i sør svetter jeg i hjel.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-17, 09:33   #14
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det noen her som har Nord-Norges festdrakt?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Nå så jeg på den og min første tanke var at denne er jo altfor åpen i halsen til å funke i nord. Frysihjel.

Du har et poeng. For meg som er avhengig av skjerf hele året her sør, er den drakta muligens et dårlig valg.

Takk for svar alle sammen!

Jeg har vurdert ulike draktvarianter i flere år etter at jeg sluttet å bruke den gamle hardangerbunaden min som jeg synes er for ubehagelig å ha på.

Det er disse tre variantene jeg vurderer nå.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-17, 09:45   #15
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det noen her som har Nord-Norges festdrakt?

Jeg synes Kystdrakten er pen, og den ser veldig behagelig ut også. Har du vurdert den?

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-17, 09:48   #16
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det noen her som har Nord-Norges festdrakt?

Jeg likte best den i midten.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-17, 09:48   #17
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det noen her som har Nord-Norges festdrakt?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Nå så jeg på den og min første tanke var at denne er jo altfor åpen i halsen til å funke i nord. Frysihjel.


Man kan jo egentlig velge hvilken som helst hvit bunadsskjorte til drakten hvis man ønsker det. I tillegg kan man jo supplere med svart ullsjal

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-17, 11:36   #18
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det noen her som har Nord-Norges festdrakt?

Ja, det er sant, Selma. Kanskje LilleT har en bunadsskjorte allerede, så kan jo den brukes.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-17, 11:41   #19
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det noen her som har Nord-Norges festdrakt?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Ja, det er sant, Selma. Kanskje LilleT har en bunadsskjorte allerede, så kan jo den brukes.

Det har jeg, men akkurat skjorta til Hardangerbunaden er såpass særegen at den nok ikke passer. Det hadde vært bedre med en standard hvit bunadskjorte uten så mye broderier, tenker jeg.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 21:29   #20
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.033
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Er det noen her som har Nord-Norges festdrakt?

Jeg har aldri hørt om den før, men syns den ser fin ut. Jeg liker silkeskjorter og silketørkler, og skulle ønske det fantes til min bunad. Enig i at den er åpen i halsen, men det kan vel fikses med silketørklet og sjal? I tillegg var jo prisen helt ok.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no