Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Parrene?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-09, 17:00   #61
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parrene?

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

For å være pirkete så sier vi ikke dei, men de. Kanskje det er folk fra Mandal som snakker sånn.

I Arendal sier de at ting er gørrfint og herreli.

Feil igjen. Vi sier gøøfint og hæRReli.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 17:34   #62
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Parrene?

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Feil igjen. Vi sier gøøfint og hæRReli.

Hehehe, morsomt høres det nå ut uansett.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 17:37   #63
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parrene?

Altså; en ting er nå at ting er dialekt. Men her sier de jo noe helt annet. Parr, parre og er noe helt annet enn par og pare.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 19:09   #64
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parrene?

Jeg sier ikke par i hjerter heller, men parr i hjerter. Og "Det æine parre røyg ud".

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 19:24   #65
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parrene?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Altså; en ting er nå at ting er dialekt. Men her sier de jo noe helt annet. Parr, parre og er noe helt annet enn par og pare.

Riktig. Par har med golf å gjøre, og det driver ikke jeg med.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 08:25   #66
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Parrene?

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Jeg sier ikke par i hjerter heller, men parr i hjerter. Og "Det æine parre røyg ud".

Og jeg sier"Det ene pare røyg ud" eller "Det en pare røyk ut". Jeg bruker harde og bløte konsonanter om hverandre. Jaja, litt avsporing.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 12:13   #67
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.150
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parrene?

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Men jeg også har hørt en eller annen regel om når en-stavelsesord med 3 bokstaver slutter på ... eller hvordan var det? Ingen regel uten unntak, det husker jeg iallfall... Tror ikke jeg kommer på et enesten ord som slutter på dobbel-r, som er enstavelsesord? Er det ikke noe i det, da?

Gørr og snurr har blitt nevnt, og jeg kan jo nevne arr og irr, som til og med bare har tre bokstaver hver.

Og jeg uttaler ellers "par", som i "par i hjerter" eller "et par sko", med kort vokal ("parr"), selv om jeg jo aldri ville skrive det. (Imperativformen av "å parre" - som, jada, er riksmål, jeg vet det - ville jeg derimot skrive "parr".)

Kan ellers anbefale en klassikertråd om imperativformen av "å amme".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 18:09   #68
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Parrene?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Gørr og snurr har blitt nevnt, og jeg kan jo nevne arr og irr, som til og med bare har tre bokstaver hver.

Og jeg uttaler ellers "par", som i "par i hjerter" eller "et par sko", med kort vokal ("parr"), selv om jeg jo aldri ville skrive det. (Imperativformen av "å parre" - som, jada, er riksmål, jeg vet det - ville jeg derimot skrive "parr".)

Kan ellers anbefale en klassikertråd om imperativformen av "å amme".

Jadajada, unntak tar jeg høyde for. Men det er jo ikke veeeldig mange ord som er enstavelses- eller bare har 3 bokstaver, hvor de to siste er dobbel konsonant?

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 18:28   #69
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.150
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parrene?

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Jadajada, unntak tar jeg høyde for. Men det er jo ikke veeeldig mange ord som er enstavelses- eller bare har 3 bokstaver, hvor de to siste er dobbel konsonant?

Bare tre bokstaver, der det siste er dobbel konsonant, er det vel ikke så veeeldig mange av, nei. Det er jo ganske strenge begrensninger, så det er ikke så mange som oppfyller dem!

Men arr, irr, akk, ull, inn, akk, opp, ett, ebb, odd, unn, oss, enn, uff, agg, ypp og all er i alle fall eksempler på at de fleste dobbeltkonsonanter også kan opptre i slutten av ord med bare tre bokstaver. (Og dersom kravet bare er at ordet skal ha bare én stavelse, kan jeg sikkert finne enda flere. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 21:53   #70
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Parrene?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Bare tre bokstaver, der det siste er dobbel konsonant, er det vel ikke så veeeldig mange av, nei. Det er jo ganske strenge begrensninger, så det er ikke så mange som oppfyller dem!

Men arr, irr, akk, ull, inn, akk, opp, ett, ebb, odd, unn, oss, enn, uff, agg, ypp og all er i alle fall eksempler på at de fleste dobbeltkonsonanter også kan opptre i slutten av ord med bare tre bokstaver. (Og dersom kravet bare er at ordet skal ha bare én stavelse, kan jeg sikkert finne enda flere. )

Så fantastisk. Ess, ass, ugg. :bidrar:

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no