Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør mødre som adopterer bort barnet sitt ha mer å si?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-07, 20:54   #1
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bør mødre som adopterer bort barnet sitt ha mer å si?

Her til lands er reglene ganske strenge. Mens i andre land som USA står man fritt til å velge byråer som er veldig konservative eller man kan velge de der man selv får velge sine adoptivforeldre og dessuten kan man ha kontakt med de i ettertid.

Jeg tror at det muligens er strenge regler her til lands som hindrer noen (få) fra å adoptere bort barnet sitt og at de istedet beholder/tar abort.

Man har ingen mulighet i dag til å være med i prosessen der man velger hvilket par barnet skal gå til. Overhodet. Man har ingen mulighet til å kreve oppdateringer årlig, ikke nødvendigvis med bilde men f.eks. et totalt anonymt brev.

Jeg ønsker at adopsjon kan bli et reellt alternativ til abort, som jeg syns det er altfor mye av her til lands. Men jeg tror ikke at det kan skje så lenge man ikke har mulighet til å delta i prosessen.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 20:58   #2
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør mødre som adopterer bort barnet sitt ha mer å si?

Åh, dette synes jeg er et interessant (og engasjerende) tema

Men på en fredag da!
*røske opp litt i hodet først*

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 21:58   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.146
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør mødre som adopterer bort barnet sitt ha mer å si?

Jeg vet ikke. Jeg tror egentlig jeg er for at det skal overlates helt til adoptivbarnet om det skal være noen kontakt mellom barnet og de biologiske foreldrene, jeg. Og hvis den biologiske moren får velge ut adoptivforeldrene, så forsvinner jo den muligheten helt.

(Hvis hovedgrunnen din er at du ønsker at det gjøres noe for å få ned aborttallene, vil jeg tro det er langt mer å hente på å få flere til å bruke prevensjon. Men det var jo ikke akkurat det du spurte om.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 22:03   #4
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør mødre som adopterer bort barnet sitt ha mer å si?

Dette er jo ikke så enkelt. Ved å åpne for utvelgelse vil en også indirekte åpne for kjøp. I USA betaler de ofte utgifter, og det er jo et fleksibelt begrep.

Jeg vet ikke hva jeg mener, jeg synes ikke åpen adopsjon er bare dumt, men jeg ser noen problemer.

Jeg synes adopsjon burde vært mye mere brukt for ban i langvarig fosterhjem også jeg da. Jeg synes nemlig foreldrerett er noe en burde kunne miste for alltid. Det betyr ikke nødvendigvis null kontakt.

Litt på siden kanskje, men jeg synes skadeskutte barn burde få bli fullverdige familiemedlemmer og ikke leve i usikkerhet.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 22:05   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør mødre som adopterer bort barnet sitt ha mer å si?

Nei, jeg mener ikke at dette skal være en metode for å få ned abortantallet, heller et alternativ til dem som egentlig ikke ønsker abort, men føler at det er det eneste mulige alternativet.

Det trenger forøvrig ikke være full kontakt med foreldre og biomor. Det er fullt mulig å ha det på samme måte som ved f.eks. sæddonasjon, at man velger en profil. F.eks. at du kan velge mennesker ut fra profilen som passer med ditt livssyn, slik at ditt barn ikke ender opp hos Jehovas vitner om du mener at et slikt livssyn er galt. Selv om man adopterer bort et barn så kan jeg tenke meg at de fleste ønsker at barnet skal komme til gode kår.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 22:08   #6
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.073
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør mødre som adopterer bort barnet sitt ha mer å si?

Jeg regner med at du da forutsetter at de kan velge mellom godkjente adoptivforeldre, og ikke at det kan ordnes mer eller mindre "på bakrommet"?
Jeg skjønner synspunktene dine (forutsatt at det snakkes om godkjente adoptivforeldre), men jeg synes dagens ordning er bedre. Jeg tror barnevern, sosialkontor og psykologer har bedre forutsetninger for å finne et godt hjem for det enkelte barnet enn den biologiske mor.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 22:10   #7
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør mødre som adopterer bort barnet sitt ha mer å si?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg regner med at du da forutsetter at de kan velge mellom godkjente adoptivforeldre, og ikke at det kan ordnes mer eller mindre "på bakrommet"?
Jeg skjønner synspunktene dine (forutsatt at det snakkes om godkjente adoptivforeldre), men jeg synes dagens ordning er bedre. Jeg tror barnevern, sosialkontor og psykologer har bedre forutsetninger for å finne et godt hjem for det enkelte barnet enn den biologiske mor.

Ja, jeg mener godkjente adoptivforeldre gjennom offentlig adopsjonsorgan.

Jeg er sterkt uenig med deg i at dagens ordning er bedre. Forøvrig mener jeg ikke at man trenger å velge EN adoptivfamilie engang, men at man bør kunne komme med kriteria som skal følges av adopsjonskontoret.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no