Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-07, 16:23   #1
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Norsk litterær kanon – har du lest disse?

En fagjury nedsatt ved Litteraturfestivalen på Lillehammer har talt: Disse norske bøkene bør du ha lest!

Sitat:

1. Voluspå
2. Snorre Sturlason: Kongesagaene
3. Petter Dass: Nordlands trompet
4. Ludvig Holberg: Erasmus Montanus
5. Henrik Wergeland: Jødinden
6. Asbjørnsen & Moe: Norske folkeeventyr
7. Camilla Collett: Amtmandens døtre
8. Aasmund Olavsson Vinje: Ferdaminni fraa Sumaren 1860
9. Henrik Ibsen: Peer Gynt
10. Fridtjof Nansen: På ski over Grønland
11. Arne Garborg: Fred
12. Knut Hamsun: Mysterier
13. Sigbjørn Obstfelder: Digte
14. Sigrid Undset: Kransen
15. Olav Duun: Menneske og maktene
16. Cora Sandel: Alberte og friheten
17. Tarjei Vesaas: Fuglane
18. Olav H. Hauge: Dropar i austavind
19. Gunvor Hofmo: Fra en annen virkelighet
20. Rolf Jacobsen: Hemmelig liv
21. Jan Erik Vold: Mor Godhjertas glade versjon : ja
22. Kjartan Fløgstad: Fyr og flamme
23. Dag Solstad: Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelse som har hjemsøkt vårt land
24. Jon Fosse: Nokon kjem til å komme
25. Øyvind Rimbereid: Solaris korrigert

Du er selvsagt ikke enig – hva mangler? Hva har du lest? Hva har du aldri hørt om engang? Kjør debatt!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)

Sist redigert av Toffskij : 30-05-07 kl 16:29. Årsak: Verker skal stå i kursiv. :tvangsnevrotiker:
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 16:30   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Mange av de som er uleste, gitt. Ikke min stil når det gjelder litteratur. Jeg har lest Kongesagaene, Erasmus Montanus og Peer Gynt.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 16:31   #3
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Ingen av disse var pensum på skolen, så jeg har ikke lest noen.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 16:35   #4
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Ja her var det ikke mye fra vår tid. Jeg føler meg sikkelig lite litterær her gitt. Har vel lest Camilla Collett: Amtmandens døtre og Sigrid Undset: Kransen. Og har ingen planer om å lese resten....

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 16:36   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Jeg har vel lest 6 av dem, 1 av dem har jeg så vidt begynt på, og mange av dem har jeg aldri hørt om.

Og hvor ble det av Amalie Skram?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 16:38   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Herlighet, jeg har selvsagt lest omtrent alle eventyrene til Asbjørnsen og Moe. Har også lest utdrag av Voluspå, men tror ikke jeg har lest hele.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 16:41   #7
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Tja. Jeg har lest 6 av de og savner også Amalie Skram.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 16:41   #8
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Jeg har kanskje lest en brøkdel av dem.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 16:44   #9
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Jaja, Asbjørnsen og Moe har man jo lest, omtrent alt som finnes av. Voluspå kom jeg på nå, har jeg skummet igjennom, den var pensum på rel.vit grunnfag.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 17:02   #10
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Falkberget, Øverland, Skram ...

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 17:04   #11
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Jeg har lest disse med fet skrift. Jeg har lest verker av en del av de andre forfatterne også, men ikke det som står nevnt her.

Sitat:

1. Voluspå
2. Snorre Sturlason: Kongesagaene
3. Petter Dass: Nordlands trompet
4. Ludvig Holberg: Erasmus Montanus

5. Henrik Wergeland: Jødinden
6. Asbjørnsen & Moe: Norske folkeeventyr
7. Camilla Collett: Amtmandens døtre
8. Aasmund Olavsson Vinje: Ferdaminni fraa Sumaren 1860
9. Henrik Ibsen: Peer Gynt

10. Fridtjof Nansen: På ski over Grønland
11. Arne Garborg: Fred
12. Knut Hamsun: Mysterier

13. Sigbjørn Obstfelder: Digte
14. Sigrid Undset: Kransen
15. Olav Duun: Menneske og maktene
16. Cora Sandel: Alberte og friheten
17. Tarjei Vesaas: Fuglane
18. Olav H. Hauge: Dropar i austavind
19. Gunvor Hofmo: Fra en annen virkelighet
20. Rolf Jacobsen: Hemmelig liv
21. Jan Erik Vold: Mor Godhjertas glade versjon : ja
22. Kjartan Fløgstad: Fyr og flamme
23. Dag Solstad: Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelse som har hjemsøkt vårt land
24. Jon Fosse: Nokon kjem til å komme
25. Øyvind Rimbereid: Solaris korrigert

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 17:05   #12
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Eg har lest mykje sidan eg lærte å lese, men ingen av desse. Bør eg skamme meg?

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 17:11   #13
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Jeg har vel lest rundt halvparten. Savner Skram, Kielland m.fl.

Har aldri hørt om Øyvind Rimbereid: Solaris korrigert

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 17:16   #14
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Jeg har ikke lest disse, men resten tror jeg faktisk jeg har vært gjennom:


10. Fridtjof Nansen: På ski over Grønland
11. Arne Garborg: Fred
18. Olav H. Hauge: Dropar i austavind
20. Rolf Jacobsen: Hemmelig liv
21. Jan Erik Vold: Mor Godhjertas glade versjon : ja
25. Øyvind Rimbereid: Solaris korrigert

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 17:39   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Jeg har vel også lest omtrent 6 av disse, pluss en del eventyr og noen av kongesagaene og en del av diktene og slikt. Jeg savner flere lyrikere, når det nå først skal være lyrikk med - Hagerup og Øverland og Orvil, for eksempel, og Tor Jonsson og Rudolf Nilsen. Johan Borgen og Alexander Kielland savner jeg, og hvorfor akkurat Mysterier (som jeg riktignok ikke har lest og derfor ikke skal påstå at er feil valg)? Nyere norsk litteratur kjenner jeg ikke så godt. Men jeg tror jeg ville tatt med Beatles av Saabye Christensen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 17:43   #16
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Jeg har lest åtte av bøkene på listen, og mange eventyr og en god del av kongesagaene og utdrag fra Nordlands Trompet.

Amalie Skram bør med, og Saabye Christensen og Kjærstad. Av lyrikere savner jeg Hagerup Og Moren Vesaas.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 17:50   #17
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Jeg har lest åtte av dem. Jeg synes det er flere lyrikere som burde vært med, f.eks Bull, Moren Vesaas, Hagerup, Øverland, Rudolf Nilsen. Og jeg reagerer også på at Amalie Skram ikke er på lista.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 17:56   #18
KristinS
Aktiv
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 281
KristinS er litt kul
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Har lest 8 av dem.

Men hvor er Alexander Kielland, Amalie Skram og Sigrid Undset på denne lista?

KristinS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 17:58   #19
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Opprinnelig lagt inn av KristinS, her.

Har lest 8 av dem.

Men hvor er Alexander Kielland, Amalie Skram og Sigrid Undset på denne lista?

Sigrid Undset er på 14. plass. De to andre må ha falt ut.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 18:01   #20
KristinS
Aktiv
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 281
KristinS er litt kul
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Sigrid Undset er på 14. plass. De to andre må ha falt ut.

Det første en blir blind på er øya.

Men da har jeg lest 9.

KristinS er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no