Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Folkejuryen - den norske litterære kanon (Dagbladet)

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-07, 12:07   #1
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Folkejuryen - den norske litterære kanon (Dagbladet)

Norges beste bok
Stemt fram av folkejuryen:
1. Mengele Zoo - 624 stemmer, 25,05 prosent
2. Markens Grøde - 584 stemmer, 23,44 prosent
3. Kirstin Lavransdatter - 496 stemmer, 19,91 prosent
4. Beatles - 187 stemmer, 7,51 prosent
5. Sult - 146 stemmer, 5,86 prosent
6. Peer Gynt - 129 stemmer, 5,18 prosent
7. Pan - 99 stemmer, 3,97 prosent
8. Halvbroren - 83 stemmer, 3,33 prosent
9. Alberte og Jakob - 76 stemmer, 3,05 prosent
10. Berlinerpoplene - 67 stemmer, 2,69 prosent
2491 lesere har stemt i kåringen av «folkets kanon».

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/06/01/502278.html

Disse er det nok flere som har lest.


Kremt, det skal stå Dagbladet i overskriften.

Hahaha!! Og folkejuryen selvsagt.


Sist redigert av Mandarin : 01-06-07 kl 12:57.
Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 12:10   #2
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Folkejuryen - den norske litterære kanon (VG)

hehe "flokejuryen"

1. Mengele Zoo - 624 stemmer, 25,05 prosent
nope
2. Markens Grøde - 584 stemmer, 23,44 prosent
jepp
3. Kirstin Lavransdatter - 496 stemmer, 19,91 prosent
jepp
4. Beatles - 187 stemmer, 7,51 prosent
jepp
5. Sult - 146 stemmer, 5,86 prosent
jepp
6. Peer Gynt - 129 stemmer, 5,18 prosent
nope - men sett, da
7. Pan - 99 stemmer, 3,97 prosent
jepp
8. Halvbroren - 83 stemmer, 3,33 prosent
jepp
9. Alberte og Jakob - 76 stemmer, 3,05 prosent
nope
10. Berlinerpoplene - 67 stemmer, 2,69 prosent
jepp

7 av 10. Det var ikke så galt.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 12:45   #3
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkejuryen - den norske litterære kanon (VG)

Du kan fikse overskriften selv, Mandarin.

3. Kristin Lavransdatter - 496 stemmer, 19,91 prosent
4. Beatles - 187 stemmer, 7,51 prosent
5. Sult - 146 stemmer, 5,86 prosent
6. Peer Gynt - 129 stemmer, 5,18 prosent
7. Pan - 99 stemmer, 3,97 prosent
8. Halvbroren - 83 stemmer, 3,33 prosent
9. Alberte og Jakob - 76 stemmer, 3,05 prosent
10. Berlinerpoplene - 67 stemmer, 2,69 prosent

Jeg mangler de to øverste på leselista mi. Har aldri lest noe av Nygårdshaug, og av Hamsun har jeg lest mye, men ikke Markens grøde. Folkets smak er for øvrig langt fra identisk med min egen. Jeg ville nok hatt med Bergljot Hobæk Haffs Skammen, Roy Jacobsens Seierherrene og Agnar Mykles Lasso rundt fru Luna, kanskje også Jan Wieses Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede. Hamsun har jeg aldri vært spesielt glad i, og slett ikke Ibsen. Kielland, derimot, kunne godt fått være med.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 12:49   #4
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flokejuryen - den norske litterære kanon (VG)

Jeg er enig i mye av det som Elinblu skriver, men ikke forstår jeg hvordan jeg får endret overskriften?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 12:52   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flokejuryen - den norske litterære kanon (VG)

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Jeg er enig i mye av det som Elinblu skriver, men ikke forstår jeg hvordan jeg får endret overskriften?

Klikk på Endre i hovedinnlegget og deretter Avansert, så kan du gjøre forandringer i tittelfeltet. (Det var fryktelig søte feil, forresten .)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 12:55   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flokejuryen - den norske litterære kanon (VG)

At jeg ikke har lest Mengele Zoo, skjønner jeg godt når jeg leser omtalen i artikkelen:

Opprinnelig lagt inn av Dagbladet

«Mengele Zoo» handler om sommerfuglsamleren Mino som vokser opp i Latin-Amerikas regnskoger. Etter at landsbyen hans blir ødelagt av en katastrofe, vokser Mino opp til å bli en av verdens mest ettersøkte terrorister.



Og så må jeg forresten ha med Knausgårds Ute av verden og Ambjørnsens Brødre i blodet.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 13:11   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkejuryen - den norske litterære kanon (Dagbladet)

Der var det bare Mengele Zoo jeg ikke hadde lest, ser jeg. Og både Markens Grøde, Kristin Lavransdatter, Sult, Pan, Peer Gynt og Beatles, og kanskje også Alberte og Jakob, ville kommet med om jeg skulle laget en slik liste selv. Men kanskje ikke Halvbroren og Berlinerpoplene, selv om jeg likte dem også.

Jeg ville dessuten hatt med i alle fall Lillelord av Johan Borgen og ett eller annet av Kielland - Garman & Worse, kanskje. Og noe av Tor Åge Bringsværd, som kanskje er min favorittforfatter blant de norske nålevende. Og Haiene av Bjørneboe og Sangen om St. Croix av Gerd Brantenberg?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 15:29   #8
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkejuryen - den norske litterære kanon (Dagbladet)

Jeg har ikke lest Mengele Zoo (og her må det ha vært en folkeaksjon på gang!) og Berlinerpoplene, men alle de andre har jeg lest og likt (selv om jeg ikke syntes Halvbroren levde helt opp til forventningene).

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 15:57   #9
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Folkejuryen - den norske litterære kanon (Dagbladet)

Skjønte heller ikke hvorfor Halvbroren er med på denne listen

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 18:38   #10
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Folkejuryen - den norske litterære kanon (Dagbladet)

Jeg har ikke lest de to første og ikke de to siste.
Jeg mistenker forøvrig en klasse på skolen der jeg jobber for å ha kuppet avstemningen. De har "adoptert" Gert Nygårdshaug.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no