Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Fløtegratinerte poteter

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-06, 09:43   #1
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fløtegratinerte poteter

Hvordan blir de perfekt knallgode?

Jeg har to oppskrifter som jeg bruker for å lage dem:
1. Jeg skjærer potetene i syltynne skiver og legger dem lagvis med løk, krydder og ost og heller over en blanding av melk og matfløte. Det blir god smak, men veldig vannete.

2. Jeg skjærer poteter i tykke skiver og forkoker dem litt. Lager en tykk, hvit saus av melk, fløte og ost som jeg har løk og krydder, og heller det hele over de forkokte potetene før de settes i ovnene. Det blir liksom litt mye saus og litt lite potet.

Hva skal til for å gratengen skikkelig tykk og god, og ikke så sausete?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 09:47   #2
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter

Jeg lager ofte fløtegratinerte poteter til stek, og da har vi et kollisjonsproblem i ovnen.

Derfor pleier jeg å koke potene med fløte, hvitløk og litt salt til de er nesten myke, for så å skru opp varmen i ovnen til 225 grader og sette dem der når steken er ferdig.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 09:51   #3
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter

Takk for tipset! Det var nettopp stek jeg hadde i tankene, siden jeg skal ha middagsgjester på søndag.

Et annet spørsmål:
Hvordan og hvor lenge bør steken stekes for å bli perfekt? Jeg tenkte på en oksestek på rundt to kilo eller så.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 09:56   #4
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter

Mine fløtegratinerte har fått mye skryt, så jeg våger meg frempå;

Poteter i litt tykke skiver kokes møre i fløte, hvitløk, salt og pepper (da kokes fløten litt inn også, så det ikke blir så vannete). Husk å krydre mye, for fløte tar mye smak. Smak til underveis.

Hell blandingen over i ildfast form, strø ost over og gratinér til osten er gyllen, ca. 5-10 min. Ferdig.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 10:00   #5
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter

Hvor mye fløte bør jeg bruke?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 10:15   #6
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter

Så lite som mulig. Det behøver ikke dekke 100%. Jeg bruker en relativt vid kjele og rører stadig rundt, så alt blir kokt og får fløte på seg.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 10:43   #7
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter

Jeg veksler litt på det om jeg bare legger dem rett i formen i ovnene, eller om jeg forkoker dem.
Men om jeg ikke tar for mye fløte så synes jeg ikke de blir vannete selv om jeg legger dem rett i ildfast form og setter dem i ovnene. Men da pleier jeg å steke dem på 250 grader i nesten en time.
Det som er viktigst synes jeg, er å ha rett type poteter. Synes enkelte typer forblir harde uansett hvor lenge de er i ovnen.
Så om noen har gode tips til potetsort så blir jeg glad.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 10:48   #8
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter

Jeg har prøvd litt forskjellige metoder, inkl. forkoking, men jeg bruker nå bare denne fremgangsmåten og syns det blir veldig godt: Skjærer potetene i ganske tynne skiver (5-7 mm?), legger dem i en form med maldonsalt, pepper og litt finhakket hvitløk innimellom lagene, heller over kremfløte. Ikke så det dekker helt.
Så steker jeg dem på 200 grader eller litt mer i ca en time. Når fløten begynner å boble dytter jeg potetene litt nedi så alt blir dekket. Mot slutten av steketiden strør jeg noen ganger på litt revet parmesan, for å få litt ekstra smak. Jeg syns absolutt ikke det skal være et tykt, seigt ostelokk på potetene, og bruker aldri annen ost på.


Sist redigert av Filifjonka : 27-10-06 kl 10:53.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 10:50   #9
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter

Bruker dere kremfløte?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 10:51   #10
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter

Ja, bruker bare kremfløte. Hadde dette vært noe vi spiste hver dag så ville jeg nok prøvd å finne på noe mindre fett, men det blir absolutt best med kremfløte.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 10:57   #11
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter

Maximillia: Hvorfor maladonsalt? Jeg bruker det jeg også, men bare til å strø over mat. Smaker det anderledes i mat også?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 11:00   #12
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter

Nei, det vet jeg ikke akkurat, jeg pleier bare å bruke det i de fløtegratinerte potetene. Kan ikke akkurat dokumentere at det blir noen forskjell på smaken.
Jeg bruker ikke maldonsalt i kokevannet og sånn, men det hender ofte at jeg bruker det til annet enn bordsalt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 11:15   #13
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter

Opprinnelig lagt inn av Senna, her.

Det som er viktigst synes jeg, er å ha rett type poteter. Synes enkelte typer forblir harde uansett hvor lenge de er i ovnen.
Så om noen har gode tips til potetsort så blir jeg glad.

Jeg forkoker aldri, deler poteter i tykkere-enn-løvtynne skiver og legger lagvis med salt, pepper og hvitløk i mellom lagene og ost på toppen før jeg skvetter oppi melk og matfløte ca. halvt om halvt. Vannete blir de bare hvis jeg bruker feil poteter, men jeg husker ikke hvilke som er feil.

Noen som har litt potetkompetanse her?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 23:32   #14
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter

Bruk bakepoteter, som gulløye, ringerike el. med lite vann og mye stivelse. Mandelpoteter blir også godt.

Jeg skjærer potetene i 2-3 mm stykke skiver og legger lagvis i ildfast form Jeg beregner 2,5- 3 poteter pr. pers. I en bolle blander jeg mat- eller kremfløte (aldri melk), salt, pepper, hakket hvitløk og smaker til. Blandingen skal være litt for salt. Jeg tømmer blandingen over. Det skal absolutt ikke dekke, det holder med en boks fløte til 10-12-15 poteter. Så steker jeg potetene på 200 C i 45 minutter, strør over ost og steker et kvarter til. Poteter skal ha ca. en time i ovnen for å bli møre :tommelfingerregel:

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 07:58   #15
Leandra
Superduperaktiv
 
Leandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 667
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter

Her er min oppskrift,og den har jeg fått av en kokk
Jeg skjærer potetene i tynne skiver og legger dem i en ildfast form.innimellom lagene strør jeg litt salt,og aromat(krydder) fløtegratinerte poteter uten aromat er ikke fløtegratinerte poteter.. og hvitløkspulver(eller fersk)
Så heller jeg over kremfløte,pleier bruke nesten en hel,kommer an på hvor mye poteter,også melk,Dekker potetene helt.
Når potetene har stått i ovnen til de er nesten ferdig strør jeg på ost og gratinerer. Blir alltid kjempegode.

__________________
Leandra stolt mamma til 3 ungdommer❤️❤️❤️
Leandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 08:44   #16
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter

Aromat ville jeg ikke brukt. Jeg har heller aldri jobbet med kokker som har brukt det. Bruker man gode råvarer, er det ikke nødvendig å bruke smaksforsterker. Samme med hvitløkspulver, samtlige profesjonelle kokker jeg har jobbet med, bruker det real thing.

Kokkene der jeg har jobbet har stort sett laget gratinerte poteter slik jeg gjør (poteter i skiver, oppi form, hell over fløte og krydder, stek en time, ha på ost underveis.) På et sted jeg jobbet ble potene forkokt i fløte til potene var møre, og gjort klar i små former, som deretter ble stekt i ovnen mens resten av bestillingen ble gjort klar. Et ganske dårlig hotell jeg jobbet en liten stund på, hadde en kokk som laget hvit saus og brukte det til gratinering av poteter.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 08:52   #17
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Bruk bakepoteter, som gulløye, ringerike el. med lite vann og mye stivelse. Mandelpoteter blir også godt.

Jeg skjærer potetene i 2-3 mm stykke skiver og legger lagvis i ildfast form Jeg beregner 2,5- 3 poteter pr. pers. I en bolle blander jeg mat- eller kremfløte (aldri melk), salt, pepper, hakket hvitløk og smaker til. Blandingen skal være litt for salt. Jeg tømmer blandingen over. Det skal absolutt ikke dekke, det holder med en boks fløte til 10-12-15 poteter. Så steker jeg potetene på 200 C i 45 minutter, strør over ost og steker et kvarter til. Poteter skal ha ca. en time i ovnen for å bli møre :tommelfingerregel:



Og masse hvitløk

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 12:36   #18
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Bruk bakepoteter, som gulløye, ringerike el. med lite vann og mye stivelse. Mandelpoteter blir også godt.

*noterer*

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

I en bolle blander jeg mat- eller kremfløte (aldri melk)

Ah - når jeg tenker meg om så bruker jeg enten bare matfløte eller 50-50 med melk og kremfløte. Sistnevnte blir vel sånn ca. matfløte?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 12:47   #19
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.




Ah - når jeg tenker meg om så bruker jeg enten bare matfløte eller 50-50 med melk og kremfløte. Sistnevnte blir vel sånn ca. matfløte?

Skulle tro det. Matfløte har 22 % fett, kremfløte har 38 %

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 21:08   #20
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.456
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter

Hvis du vil ha litt "kremet" konsistens på fløtepotetene, og det vil man jo oftest, så bør du:

  1. bruke de potettypene madam mim lister opp
  2. forkoke potetene i fløte/melkeblandingen i 10-15 min for å koke ut stivelsen av potetene. Dette er gulltrikset som gjør forskjellen på ok fløtepoteter og helt geniale, kjempegode fløtepoteter.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no