Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Steinalderkost

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-12, 20:16   #21
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Steinalderkost

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er jeg enig i. Men de levde heller ikke lenge nok til at eventuelle problemer ville rukket å vise seg i særlig grad.

Det har du rett i.

Men samtidig forstår eg ikkje kva ein kan mangle når ein et fisk, grønsaker, bær, nøtter, egg, sopp, kjøtt, fugl, røtter og generelt svært variert kost. Eg er ingen ekspert på dette- men vil tru at ein her har alt av vitamin, mineral, fiber, fett og det meste.

(Og supert for cøliakeren )

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 21:32   #22
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Steinalderkost

Levealderern økte faktisk ganske fraftig fram mot middelalderen, til pestene kom og senket den:

http://www.gamlenaboar.uib.no/b_e_stein3_1_3.htm

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 22:02   #23
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Steinalderkost

Jo, men i følge den grafen gjekk levealder ned fra yngre steinalder og fram mot jernalder; nettopp dei tusenåra når jordbruket blei meir vanlig. Heilt fryd og gammen kan det ikkje ha vore. Yngre steinalder og bronsealder varte i nesten 2000 år. Det betyr 2000 år med jordbruk og redusert levealder. Steinalderen var jo reint glamorøs i forhold

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 22:03   #24
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Steinalderkost

Ok. Men jeg skjønner uansett ikke hvordan kostholdet skal kunne forklare lav levealder i steinalderen. De spiste sunt og variert, må bare henge meg på Syrin og lure på hva de egentlig skulle kunne mangle?

  Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 22:09   #25
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Steinalderkost

Hvor variert kan egentlig kosten ha vært midtvinters? Jeg aner ikke, altså, bare spør.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 22:17   #26
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Steinalderkost

Det finst jo pattedyr, fisk og fugl om vinteren også. Og skjell. Innmat fra dyr er veldig næringsrik. Nøtter og bær kan lagrast i lang tid (tørka bær). Og honning også.

Det er ikkje vanskeligare å fiske sjølv om det er vinter Og ein får like mykje fisk. Det ein manglar da er frukt og egg. Røtter har dei nok fått tak i under snøen, om dei måtte.

Eg har på ingen måte sagt at det beste er å ete steinalderkost altså - for min del lever eg fint utan rogn, fiskelever og friskt hjorteblod. Men eg trur ikkje at det er usunt. Eg trur faktisk maten var veldig god i steinalderen

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 22:22   #27
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Steinalderkost

Men de hadde jo lite kunnskap, da. Vitamininnholdet må ha vært så so så i store deler av året, mange må da ha dødd av skjørbuk?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 22:32   #28
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Steinalderkost

Dei hadde det temmelig behagelig i steinalderen faktisk - gløym alle bilder av forkomne hutrande huleboere med lurvete hår og skitne ansikt. Her fra Wikipedia: Steinaldermenneskenes tilsynelatende enkle livsform og mangel på vesentlige tekniske framskritt gjennom flere tusen år må sees i lys av rikelig tilgang på mat, kombinert med et betraktelig mildere klima enn det vi har i dag. Anslagsvis trengte en steinaldermann kun å arbeide 2–3 timer om dagen for å dekke familiens behov.

Dette har eg også sett argumentert for i meir vitenskaplige kilder enn Wikipedia. Så dei hadde det ikkje spesielt vondt. Det er MYKJE meir jobb å vere jordbrukar. Vesentlig meir jobb. Men gulrota med jordbruket er at ein kan produsere overskot, som gir uante muligheter til rikdom. Og aldri så lite meir makt og anseelse enn naboen.

Wikipedia seier følgande om kosten:
Jakt og fiske, sammen med sanking av spiselige ville vekster, var den eneste måten å livnære seg på de første 5–6 tusen årene her i landet. Mest ettertraktet var nok vilt som ga mye mat, slik som rein, elg, hjort og villsvin. Kanskje fantes også den nå utdødde uroksen i skogene her? Bjørn, ulv, mår og gaupe var nok også ettertraktet for skinnets skyld. Dessuten så var disse rovpattedyrene konkurrenter i matfatet og ofte en trussel mot menneskene, så man gikk nok ikke av veien for å felle disse når anledningen bød seg. I tillegg til storviltet så fantes bever, hare, storfugl og annet småvilt.
Fisk, sel, småhval (som f.eks. nise) og sjøfugl utgjorde en stor del av næringsgrunnlaget, og var også hovedgrunnen til man i steinalderen var så bundet til havet. Dette var en lett tilgjengelig ressurs som sjeldent sviktet. Dessuten var muslinger, snegler og andre smådyr også ettertraktet mat. Tidevannsforskjellen og oksygenmengden i havet var større enn i dag, noe som gav enda bedre grunnlag for livet der.
Planter, røtter, bær og nøtter har vært et viktig og nødvendig tilskudd til kosten. Dessuten var klimaet så mildt at det godt kan ha finnes forskjellige ville frukter her. Og – mest sannsynlig – så var det en overflod av alt, både på land og i vann!

Kildene som er henvist til er gode basic arkeologiske kilder.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 22:52   #29
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Steinalderkost

Kjøtt er kilde til mange vitaminer. C vitamin finnes i lever f.eks.

  Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 22:58   #30
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Steinalderkost

Her er i alle fall ei kjelde som var ganske balansert. Skeptisk til steinalderkost som diett, men som i alle fall forklarer at livet i steinalder slett ikkje var så ille.

http://www.helsekostopplysningen.no/...nalderdietten/

Fjordgård og Lydeking-Olsen viser i sin oppsummering av nyere forskning på området at steinaldermenneskets proteininntak gjennomsnittlig var halvparten av dagens, og at inntaket av mettet fett var bare en fjerdedel. Derimot fikk de i seg 50 ganger mer omega 3-fettsyrer enn oss gjennom sjømat. Inntaket av natrium/salt var en tidel av vårt, mens det øvrige mineralinntaket var fire ganger større. Fiberinntaket var 4-10 ganger høyere og antioksidantinnholdet i kosten ti ganger større enn i dag. Samtidig var inntaket av melkesyrebakterier minst 10 ganger større enn i et moderne kosthold. Dette tyder på at steinaldermennesket hadde en gjennomgående god ernæringstilstand og en utmerket fordøyelse!

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 23:29   #31
TwinFusion
Møllspist
 
TwinFusion sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
Innlegg: 263
TwinFusion er litt kul
Standard

Sv: Steinalderkost

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Noen som spiser "steinalderkost"?

Eller kanskje bare har noen synspunkter og meninger om det?

Jeg sliter litt med hormonbalanse, og tenker å prøve å endre litt i kost/trening/stressvaner - har ett sunt kosthold fra før av, men lurer litt på å spise mer steinalderkost, kanskje 70/30 i starten, så jeg kan kose meg med musliskål hver dag, mens jeg bytter ut frokost, lunsj, middag og mellommåltider med steinalderkost.

Prøver, men får det ikke helt til for tiden må jeg innrømme. Men så sliter jeg med sukkeravhengighet og trøstespising...
Jeg kan anbefale Mark's Daily Apple.

__________________
Lille Måne og Rora juni 2012.
TwinFusion er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 07:14   #32
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Steinalderkost

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg spiser vel litt slik.. Følger litt prinsipper fra en retning som kalles primal blueprint. For meg fungere der yr bedre enn å spise masse brød og høy karbo mat. Men jeg spise likevel frukt osv..

Ja, lest om primal blueprint. Spennende lesning

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 07:29   #33
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Steinalderkost

Opprinnelig lagt inn av TwinFusion, her.

Prøver, men får det ikke helt til for tiden må jeg innrømme. Men så sliter jeg med sukkeravhengighet og trøstespising...
Jeg kan anbefale Mark's Daily Apple.

Takk for link, skal sjekke

Jeg har ingen søthunger lenger overhodet, kasnkje ikke hatt det siste året eller to... Så det hjelper å komme seg bort fra ferdigmat, det tok litt tid å vende seg av med. Lykke til!

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 13:44   #34
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Steinalderkost

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Samtidig var inntaket av melkesyrebakterier minst 10 ganger større enn i et moderne kosthold. Dette tyder på at steinaldermennesket hadde en gjennomgående god ernæringstilstand og en utmerket fordøyelse!

Interessant. I dag spiser vi antibiotika som tar knekken på de nyttige bakteriene i tarmen. Samtidig som vi får lite påfyll gjennom maten vi spiser. Mye av maten vi kjøper er død - pasteurisert, bestrålt, kokt og sterilisert. Redselen for sykdomsfremkallende bakterier er stor, det er forbudt å selge upasturisert melk i butikk. Før i tida var folk flinke til å få i seg nyttige bakterier gjennom maten, de syrnet meieriprodukter og bakte surdeigsbrød f.eks. Det er ikke så mange som driver med sånt lenger. Nå har et amerikansk selskap kommet opp med en slags mikrobølgebehandling som gjør at brød får 60 dagers holdbarhet. Fordi matsvinn er et stort problem i industrialiserte land. Og det ser jeg jo. Industrien er flink til å komme opp med løsninger. Men hva blir konsekvensen for folk? Stadig fler sliter med fordøylesen og dårlig næringsopptak. I vesten har vi et kjempeproblem som kalles irritabel tarm syndrom, det er økende i østen. Skal ikke si jeg vet hva årsaken er, det gjør ikke legene heller. Kan det ha å gjøre med at mye av maten vi spiser er død?

  Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 00:20   #35
TwinFusion
Møllspist
 
TwinFusion sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
Innlegg: 263
TwinFusion er litt kul
Standard

Sv: Steinalderkost

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Takk for link, skal sjekke

Jeg har ingen søthunger lenger overhodet, kasnkje ikke hatt det siste året eller to... Så det hjelper å komme seg bort fra ferdigmat, det tok litt tid å vende seg av med. Lykke til!



Heldig du. Mitt problem er at jeg trøstespiser. Har lest boken "Potatoes not prozac" og det hjalp. Men jeg trøstespiser fremdeles når livet er kjipt. Prøver å vende meg av med det for tiden og så langt alt vel.

__________________
Lille Måne og Rora juni 2012.
TwinFusion er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no