Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Grove amerikanske pannekaker/lapper

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-14, 18:34   #1
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.509
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Spørsmål

Grove amerikanske pannekaker/lapper

Inspirert av Kirsebær sitt vekketips begynte jeg å tråle nettet etter oppskrift på grove lapper eller amerikanske pannekaker. Men det er da så mange varianter, med varierende mengde grovt mel, sammalt hvete fin, sammalt hvete grov, med havregryn, uten havegryn, vanlig melk, kulturmelk, yoghurt osv osv.

Jeg vil gjerne lage de så grove som mulig, men vil også at de skal smake og føles som lapper/pannekaker. Hvor går grensa på hvor mye grovt mel jeg kan ha i? Er det best å bruke havregryn eller male gryn til mel? Hvilken forskjell blir det ved å bruke kulturmelk fremfor vanlig melk?

Noen som kan gi meg et lynkurs i grovmel? Eller kanskje aller helst gi meg oppskrift på verdens beste grove amerikanske pannekaker.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-14, 18:37   #2
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grove amerikanske pannekaker/lapper

Jeg har verdens beste pannekaker, men du kan lage dem grovere. Jeg har erstattet 1 dl hvetemel med grovmalt havremel, f.eks. Jeg foreslår 3 dl fibramel, 1 dl grovt havremel og 3 dl hvetemel.

Grunnoppskrift:

Bland 2 dl fibra fullkornsmel, 5 dl hvetemel, 1 ss natron, 1 ts salt og 3 ss brunt sukker.

Pisk godt sammen 6 egg og 1 liter vaniljejogurt. På slutten har du i en slant smelta smør, ca. 6 ss.

Varm opp takke eller noe annet du tror kan fungere. Smør med smør, hell på små pannekaker (lapper). Snu når de er lysebrune under og bobler har sprukket på overflaten.

Server varme med hva du vil – lønnesirup, agavesirup, syltetøy, bacon, honning, melis osv.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-14, 18:49   #3
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.509
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grove amerikanske pannekaker/lapper

Tusen takk for oppskrift.

Havremel, kjører du gryn i blender eller kjøper du?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-14, 19:05   #4
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grove amerikanske pannekaker/lapper

Jeg kjøper, men da jeg laget med havremel første par gangene bodde jeg i USA og der fant jeg det ikke, så da kjørte jeg havregryn i blender, så det var ganske grovt.

Ja, også ser du jo at oppskriften er ganske stor. Jeg har stor takke, og lager pannekaker hver gang ungene har overnattingsgjester med nok til foreldre når de henter.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-14, 19:12   #5
Nicki
Aktiv
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 173
Nicki har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Grove amerikanske pannekaker/lapper

Her er en oppskrift som jeg har funnet på nettet. Veldig god og sunn

"Glad i pannekaker? Hvem er vel ikke det! Ved å bytte ut mye av hvetemelet med havregryn, og en del melk med cottage cheese blir retten bedre sammensatt næringsmessig. Disse pannekakene er tvers igjennom sunne og kan spises med god samvittighet til både frokost, lunsj, middag og kvelds.

Én pannekake inneholder litt over 100 kcal. Disse pannekakene blir mye mektigere enn de laget kun av hvetemel og melk. Det er fordi de inneholder mye mer proteiner og fiber, som metter. Beregn derfor færre pannekaker til hver person enn du vanligvis ville gjort. 2-3 pannekaker per person er som regel nok.

Ingredienser (2-3 personer/8 pannekaker):

3 egg
1 dl havremel (havregryn i stavmixer)
1 dl melk (lett/helmelk gjør at røra blir lettere å snu i panna)
1 boks cottage cheese
1/4 ts salt
1 ss smør (kan sløyfes, men gjør røren lettere å steke)
(evt. 1 ts vaniljesukker)

1. Visp sammen egg, melk og cottage cheese. Det blir litt klumper av cc så du kan godt bruke stavmixer for å få røren jevnere
2. Tilsett de tørre ingrediensene og rør inn smeltet smør til slutt
3. La røren svelle tildekt i 30 minutter
4. Stek pannekakene på middels varme. Helst i teflonpanne fordi de er ganske skjøre.

Psst. Tenk over at 1 ss smør er 99 kcal. Begrens derfor smørmengden når du steker pannekakene. Benytt deg evt. av FryLight, 1 kcal spray!
Røra inneholder veldig lite fett, og derfor må du ikke steke på for høy varme for da setter den seg fast i panna. Bedre med litt tålmodighet."

__________________
2002 2005
Nicki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-14, 19:29   #6
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grove amerikanske pannekaker/lapper

Jeg lager også ymse lapper som de over, med cottage cheese, mandelmel og sukrin, f.eks, og det er godt, men det er ikke amerikanske pannekaker.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-14, 21:06   #7
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.509
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grove amerikanske pannekaker/lapper

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg kjøper, men da jeg laget med havremel første par gangene bodde jeg i USA og der fant jeg det ikke, så da kjørte jeg havregryn i blender, så det var ganske grovt.

Ja, også ser du jo at oppskriften er ganske stor. Jeg har stor takke, og lager pannekaker hver gang ungene har overnattingsgjester med nok til foreldre når de henter.

Jeg så det. Har du forsøkt å fryse ferdigstekte? Ei venninne bruker å fryse ned sveler og de er like god når hun tiner de opp igjen. Tro om det vil funke på disse også?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-14, 21:07   #8
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.509
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grove amerikanske pannekaker/lapper

Jeg tar gjerne i mot oppskrifter på diverse lapper også altså.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 06:29   #9
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.094
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grove amerikanske pannekaker/lapper

Havremel, ja. Det er det eneste melet jeg klarer å lure ungene med. Det er helt lyst og uten korn.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 10:10   #10
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grove amerikanske pannekaker/lapper

Bland et par egg, noen skjeer cottage cheese, en slump kokosmel eller mandelmel og en most halv banan, og litt kanel. Stek lapper i litt godt med smør.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 22:14   #11
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.509
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grove amerikanske pannekaker/lapper

Ohoi, de amerikanske pannekakene var farlig god og slo godt ann til alle mann. Måtte prøve en liten runde til kveldsmaten siden jeg laget klar røre til i morgen. Hadde litt problemer med å få justert varmen på panna så de første ble en smule svidd, men tror jeg har fått teket på det nå.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-14, 17:42   #12
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Grove amerikanske pannekaker/lapper

Opprinnelig lagt inn av Nicki, her.

Her er en oppskrift som jeg har funnet på nettet. Veldig god og sunn

"Glad i pannekaker? Hvem er vel ikke det! Ved å bytte ut mye av hvetemelet med havregryn, og en del melk med cottage cheese blir retten bedre sammensatt næringsmessig. Disse pannekakene er tvers igjennom sunne og kan spises med god samvittighet til både frokost, lunsj, middag og kvelds.

Én pannekake inneholder litt over 100 kcal. Disse pannekakene blir mye mektigere enn de laget kun av hvetemel og melk. Det er fordi de inneholder mye mer proteiner og fiber, som metter. Beregn derfor færre pannekaker til hver person enn du vanligvis ville gjort. 2-3 pannekaker per person er som regel nok

Ble fristet til å prøve denne til middag i dag.

Vel... Begynte med å ha i 2 dl for mye havremel. Måtte dermed prøve å justere røra med mere melk. Deretter havner den første pannekaka , som ble ganske så fin, bak ovnen. Neste havner i vasken. Den deretter igjen er nå i panna - i 6 biter.

Minn meg neste gang at pannekaker virkelig ikke er mi greie.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 16:01   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.422
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grove amerikanske pannekaker/lapper

Prøv å flippe dem med en stekespade i stedet for med panna, Luvi?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 17:07   #14
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Grove amerikanske pannekaker/lapper

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Prøv å flippe dem med en stekespade i stedet for med panna, Luvi?

Jeg flippet ikke en gang. En skled av stekespaden, en slengte jeg i vasken i sinne.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 17:08   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.422
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grove amerikanske pannekaker/lapper

Uffda.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 15:15   #16
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.955
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grove amerikanske pannekaker/lapper

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg har verdens beste pannekaker, men du kan lage dem grovere. Jeg har erstattet 1 dl hvetemel med grovmalt havremel, f.eks. Jeg foreslår 3 dl fibramel, 1 dl grovt havremel og 3 dl hvetemel.

Grunnoppskrift:

Bland 2 dl fibra fullkornsmel, 5 dl hvetemel, 1 ss natron, 1 ts salt og 3 ss brunt sukker.

Pisk godt sammen 6 egg og 1 liter vaniljejogurt. På slutten har du i en slant smelta smør, ca. 6 ss.

Varm opp takke eller noe annet du tror kan fungere. Smør med smør, hell på små pannekaker (lapper). Snu når de er lysebrune under og bobler har sprukket på overflaten.

Server varme med hva du vil – lønnesirup, agavesirup, syltetøy, bacon, honning, melis osv.

1 liter yoghurt er ganske så mye. Hvilken bruker du? Ser at det har kommet en vanilje drikkeyoghurt, men den kan kanskje bli for flytende?

Jeg må bake med speltmel, men regner med det er helt ok.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 15:27   #17
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grove amerikanske pannekaker/lapper

Jeg pleier å putte to moste bananer i røra når jeg skal lage tykke (amerikanske) pannekaker. Synes det blir utrolig godt - og søtt, uten at det er brukt raffinert sukker.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 15:40   #18
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.548
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grove amerikanske pannekaker/lapper

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Inspirert av Kirsebær sitt vekketips begynte jeg å tråle nettet etter oppskrift på grove lapper eller amerikanske pannekaker.



Så stas!

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 18:34   #19
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.955
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grove amerikanske pannekaker/lapper

De var kjempegode, Acsa

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 21:38   #20
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grove amerikanske pannekaker/lapper

Jeg så ikke spørsmålet, beklager, men bruker vanlig vaniljejogurt fra Tine. Den kommer nå i litersboks.

Jeg hadde røre til overs i går etter pannekaker dagen før, og synes de ikke hever så godt neste dag, natronen puffer fra seg. Men jeg skar epler i småbiter og hadde på kanel, og blandet i røra og stekte eplepannekaker. Instant skrekkelig god eplekake!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no