Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

Bunader

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-07, 15:12   #21
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunader

Jo takk, tok dette søndag. En damebunad, en mannsbunad, en til jente og en til gutt. Det er noe herk, men vi kommer til å bli fine

(våre bunadskjorter har strykekant - "korrekt" eller ei... og: jeg legger ikke i kjøleskapet, men stryker dem fuktige, ja!)

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx

Sist redigert av tiddelibom : 15-05-07 kl 15:30. Årsak: skrivefeil og tillegg
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 15:13   #22
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunader

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Strykefantasten melder seg! Stryking er det morsomste av alt husarbeid, det blir prioritert foran gulvvask, oppvask, det meste. Men nei, jeg stryker ikke underbukser og sokker altså (t-skjorter, bodyer, bukser, gensere, skjorter, sengetøy derimot...)

Dersom skjorten eller forkleet er i lin er det viktig å begynne å tenke på strykingen litt før du setter i kontakten. Det beste er å begynne noen timer før, fukt plagget forsiktig med en sprayflaske eller å dryppe litt vann fra hendene. Plagget skal være gjennomfuktig, men langt fra vått - akkurat slik at det tørker mens du stryker. Legg det så i en plastpose og inn i kjøleskapet i noen timer, da er det ikke verre enn å stryke andre plagg.

Skjorter i bomull som har fått krøller siden sist bruk, kan også med fordel fuktes. Da går det i en fei å glatte dem ut.

Husk at de færreste bunadsskjorter skal ha brett på armen slik som på vanlige skjorter. Jeg pleier å begynne med å brette ermet etter sømmen, stryke nesten opp til kanten, ta andre siden, brette ut ermet slik at man får tatt midt på (det som altså vil havne på oversiden av armen), og så stryke over det som måtte ha komme av bretter under strykingen til slutt.


Jeg gjør også slik, men har da aldri sett på meg selv som en strykefantast. Gjør ikke alle slik når de stryker?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 15:20   #23
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunader

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg gjør også slik, men har da aldri sett på meg selv som en strykefantast. Gjør ikke alle slik når de stryker?


Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke legger klærne i kjøleskapet noen timer før jeg stryker dem ( eller de andre tingene) , og at jeg syns det høres litt nevrotisk ut.

:ikke strykefantast:

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 15:23   #24
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunader

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke legger klærne i kjøleskapet noen timer før jeg stryker dem ( eller de andre tingene) , og at jeg syns det høres litt nevrotisk ut.

:ikke strykefantast:

Bunadskjorter, og spesielt de i lin gjør man i alle fall det med.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 19:23   #25
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bunader

Hehe, det er bare bunadskjortene som havner i kjøleskapet, ikke resten av stryketøyet. Det er vel heller ikke bunadskjortene som strykes én eller to ganger i året som kvalifiserer til tittelen, det er heller mengden stryking resten av året.

Det er selvfølgelig slettes ikke nødvendig å gjøre verken det ene eller det andre, poenget med lin er bare at det er mye lettere å ha med å gjøre dersom det fuktes en stund før stryking. Det tar meg ti minutter nå, mot en time hvis jeg har glemt å fukte (og da blir resultatet sjelden så bra også).

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 19:24   #26
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bunader

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg gjør også slik, men har da aldri sett på meg selv som en strykefantast. Gjør ikke alle slik når de stryker?

Jeg har hjulpet "noen" med bunadskjorter, og nei - det er ikke alle som gjør sånn...

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no