Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Bygge hus - perioden før taket er lagt og regn

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-11, 22:47   #1
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Bygge hus - perioden før taket er lagt og regn

Ferdighuset vårt blir satt opp i disse dager. De begynte montering av vegger på mandag, og nå skal de antagelig legge taket i morgen.

Jeg og sambo har ikke peiling på bygging, så vi antar at alt er i orden nesten uansett hva de gjør. Moro at huset kommer opp. Men min bror var på tomta/huset i dag,og ble sjokkert over at de ikke hadde lagt presenning over takbjelkene når det var meldt regn i natt.
Jeg snakket med firmaet og de mente at det gikk greit, de fjernet plastikk, fjernet evt.våt isolasjon og erstattet, tørket opp, og gikk igjennom med fuktmåler på treverket før de lukket igjen.
Min bror lot seg ikke berolige og er ute nå og setter opp plast på taket :uææ: Han har vel egentlig lov til det heller? Samtidig gjør han jo det for at vi skal unngå fuktskader.
Har jeg gal familie, eller er det faktisk noe å være bekymret for?
Noen som vet?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 23:00   #2
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Bygge hus -perioden før taket er lagt og regn

Nå er det vel for seint å gjøre noe med det. Men jeg er likevel nysjerrig.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 23:31   #3
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bygge hus -perioden før taket er lagt og regn

Anar ikkje, men mulig byggefirmaet vil reagere på at nokon har vore på deira byggeplass og gjort arbeid? Eg veit ikkje...

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 00:01   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge hus -perioden før taket er lagt og regn

Hos oss: De satte inn byggtørkere og målte fuktighetsnivået. Det skjedde ikke noe mer før fuktighetsnivået var nede på det det skal være. Dvs. at glava og plasting skjedde ikke før stenderverket er tørt.

Vi hadde massivt snøfall i et par uker før taket var tett. Tilfeldigvis rakk mannen å ramle ned fra garasjetaket dagen før snøfallet, så jeg fikk nært bekjentskap med hver eneste snøfnugg. (Men gjorde en god jobb med snømåkingen, så det tok ikke lang tid før huset var tørt til glava og plasting.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 00:03   #5
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge hus -perioden før taket er lagt og regn

Hvis dere har mistanke om at isolasjon pluss plasting skjer før stenderverket er tørt så ville jeg vurdert å kjøpe konsulenttjenester fra OPAK (?) hvis dere ikke er bygningskyndige.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 00:13   #6
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bygge hus -perioden før taket er lagt og regn

Her ble det også brukt byggtørke.
Bygget står gjerne en stund før det blir tett, og da vil det jo bli bløtt som regel her til lands.

Her sto huset til tørk en stund husker jeg, og de målte for å forsikre seg om at det var tørt nok.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 00:15   #7
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge hus -perioden før taket er lagt og regn

Men har de isolert og plastet før de har tett tak?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 07:47   #8
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Bygge hus -perioden før taket er lagt og regn

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Men har de isolert og plastet før de har tett tak?

Janei, isolasjonen kom med i veggene. Og transport-plast. De skal fjerne transport-plasten, og erstatte evt.våt isolasjon. Og tørke og måle.

Fint at det er flere som har opplevd det samme. Og ikke måttet ut om kvelden for å montere på plast.
Jeg snakket med byggleder i går kveld, og regner med å få tilgivelse for at broren min har vært der og lagt plast over taket


Sist redigert av bønna : 27-05-11 kl 08:04.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 14:25   #9
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Bygge hus -perioden før taket er lagt og regn

Da har hus-firmaet ringt oss og sagt at de faktisk kan bygge hus, at det er unødvendig og uheldig at man "ordner opp" på egen hånd. Det er også hva jeg får høre av andre.
Han sier det går bra, men at vi bør holde oss unna. De tørker opp og skifter der det er nødvendig.
Teite familien min


Sist redigert av bønna : 27-05-11 kl 14:34.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 15:51   #10
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bygge hus -perioden før taket er lagt og regn

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 15:52   #11
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bygge hus -perioden før taket er lagt og regn

Altså, jeg fniser ikke av deg nei, men av situasjonen.
Du får skylde på en overbeskyttende bror eller noe.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 15:59   #12
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge hus -perioden før taket er lagt og regn

Uff. Det blir en god historie på sikt, bønna!

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 17:15   #13
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bygge hus -perioden før taket er lagt og regn

....og når huset er ferdig og dere fniser av det, kan du si at "dette huset har broren min vært med på å bygge!"


Hilsen en som også har en snill og hjelpsom bror!

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 23:08   #14
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bygge hus -perioden før taket er lagt og regn

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Da har hus-firmaet ringt oss og sagt at de faktisk kan bygge hus, at det er unødvendig og uheldig at man "ordner opp" på egen hånd. Det er også hva jeg får høre av andre.
Han sier det går bra, men at vi bør holde oss unna. De tørker opp og skifter der det er nødvendig.
Teite familien min

Jeg vet ikke helt om det er familien som er teit her altså, jeg skjønner at byggefirmaet blir irritert over at noen tar skjeen i egen hånd, men det er litt rart at de ikke forebygger fremfor å ordne dette i etterkant (som ikke alltid blir bra, og det vet jeg - erfart the hard way).

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 11:25   #15
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Bygge hus -perioden før taket er lagt og regn

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Jeg vet ikke helt om det er familien som er teit her altså, jeg skjønner at byggefirmaet blir irritert over at noen tar skjeen i egen hånd, men det er litt rart at de ikke forebygger fremfor å ordne dette i etterkant (som ikke alltid blir bra, og det vet jeg - erfart the hard way).

Har du erfart det med denne problemstillingen? Og nylig?
(Etter det jeg skjønner nå, så er det vanlig å gjøre det sånn, byggematerialer av i dag tåler en del. Og de er gjort vannavvisende)

Hvis vi nå skal gjøre noe; er det ikke det som Veronal skrev et stykke ovenfor; sjekke etter at de har tørket ordentlig, før de lukker igjen?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 11:43   #16
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge hus - perioden før taket er lagt og regn

Nei, jeg mente ikke at dere skal sjekke. Men det er greit å vite at byggefirmet sjekkee det, og det har de vel bekreftet.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 11:52   #17
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Bygge hus - perioden før taket er lagt og regn

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Nei, jeg mente ikke at dere skal sjekke. Men det er greit å vite at byggefirmet sjekkee det, og det har de vel bekreftet.

Ok.
Men hvis man først skulle anta at byggabransjen var noen lømler (slik min mor hevder) så er det tingen å gjøre, dvs å sjekke at det er tørket ordentlig av noen som kan sjekke det.
Ikke å dekke til med spiker og sag. (når jeg var på tomten på torsdag kveld og skulle prate med bror var det første han spurte om; "finner du en sag til meg?"

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 12:42   #18
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bygge hus -perioden før taket er lagt og regn

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Har du erfart det med denne problemstillingen? Og nylig?
(Etter det jeg skjønner nå, så er det vanlig å gjøre det sånn, byggematerialer av i dag tåler en del. Og de er gjort vannavvisende)

Hvis vi nå skal gjøre noe; er det ikke det som Veronal skrev et stykke ovenfor; sjekke etter at de har tørket ordentlig, før de lukker igjen?

Vi bygde hus for 8 år siden, og vi opplevde ekstremt manglende kunnskap om bl.a fuktproblematikk.
Nå er vi heldige for svigerfar er byggingeniør med bakgrunn som byggmester i mange år, bygningskontrollør for kommunen og takstmann. Han var mildt sagt sjokkert over hvordan vårt byggefirma bygde hus. Dette er et velrennomert firma som burde kunne sine saker, men de håndterte bygningsmaterialet på lemfeldig måte, utsatte det for fukt i utstrakt grad bl.a, så vi måtte stå heftig på kravene for å få de til å gjøre ting på skikkelig måte.
Vi er sikkert farget av vår opplevelse, men jeg hadde blitt litt skeptisk over at de lot det regne rett inn i ferdige vegger med isolasjon og stendere osv. Men det kan godt hende jeg ikke vet nok om hvilke materaler de bruker nå til dags og at dette er helt ok.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 12:46   #19
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bygge hus - perioden før taket er lagt og regn

Jeg syns også det høres merkelig ut å begynne med isolasjon og greier før man har tett råbygg...
Her var bygget tett og tørt med bruk av byggtørke før det ble puttet inn så mye som en liten dott isolasjon og plast.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 12:47   #20
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.557
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bygge hus - perioden før taket er lagt og regn

Vi hadde masse regn før taket vårt var tett, og det var vann over hele gulvet. Dette ble ikke noe problem, da alt ble kostet vekk, og de kjørte på med byggtørk. Har vi samme husprodusent, bønna? Heter byggeleder Geir D.?

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no