Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Blåbærmuffins i blåbærtider

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-07-09, 22:20   #1
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Blåbærmuffins i blåbærtider

Disse laget vi i dag og de var super gode, saftige inni og sprø på toppen. beste jeg har spist på lang tid. Brukte store amerikanske muffins former. Smeltet også smøret og helte oppi mel blandingen selv om det visstnok ikke var slik man skulle gjøre (skulle være romtemperert)
Røren var seig og klumpete, men ingen klumper i muffinsene bare masse luft. Det jeg også likte godt med denne oppskriften var at man ikke trengte å bruke kjøkken maskin! (lillebror sover rett ved kjøkkenet, og når det er så varmt må vi ha alle dørene åpne). Røren var svært rask å lage.
Anbefales! Smuler litt mye, det er det eneste negative jeg har å si også kaloriene da, men pytt!


"I USA er det vanlig å spise en muffins til frokost, som et mellommåltid eller som noe søtt til kaffeen.
Men muffinsen er søt og full av kalorier, så du bør begrense inntaket. Det kan være vanskelig, for disse saftige, amerikanske blåbærmuffinsene er virkelig gode!"
Amerikanske blåbærmuffins

(6 store muffins)

  • 1 3/4 kopper mel
  • 2/3 kopp sukker
  • 1 toppet spiseskje bakepulver
  • 3/4 teskje salt
  • 6 spiseskjeer smør eller margarin
  • 1 egg
  • 1/2 kopp melk
  • 1/2 teskje vanilje ekstrakt eller 1 teskje vaniljesukker
  • 1 kopp frosne eller ferske blåbær
Slik gjør du det:

Greit å vite

Foto: ScanStockPhoto
  • 1 kopp = 2,5 dl
  • 1 3/4 kopper = 4,25 dl
  • 2/3 kopp = 1,6 dl
  • 1/2 kopp = 1,25 dl
  • 296 kalorier per muffins



Varm ovnen til 200 grader. Skal du bruke et muffinsbrett, må du smøre muffinsformene før du bruker de. Skal du bruke papirformer, setter du disse klar.
Bland mel, sukker, bakepulver og salt i en bolle. Bland inn fettet, til blandingen får en smule-lignende konsistens.
I en liten bolle skal du så blande egg, melk og vaniljeekstrakt. Bruker du vaniljesukker i steden for vaniljeekstrakt, blander du dette i melblandingen.
Bland melblandingen med eggeblandingen, men pass på at du ikke rører for mye. Blandingen skal være litt klumpete. Vend inn blåbærene i røren og fordel i muffinsformene.
Stek i ovenen i 20-25 minutter, eller til de er ferdige.
Kan serveres varme eller avkjølt.

__________________
Jente 01, Gutt 08 og jente nov 09
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 22:21   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blåbærmuffins i blåbærtider

:noterer:

Hvor har du funnet blåbær? Må jeg ut i skogen og lete allerede?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 22:28   #3
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Sv: Blåbærmuffins i blåbærtider

Bergen, her er det masse masse, men ikke så store som tidligere år, men fine nok. Det eneste som er litt annerledes, sikkert pga av varmen nå og tidligere er at det er områder nesten uten bær også steder med masse gode bær. Bergen er tidligere enn østlandet vil jeg tro.

__________________
Jente 01, Gutt 08 og jente nov 09
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 22:34   #4
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blåbærmuffins i blåbærtider

Eg skal jammen meg senda ungane ut i morgon på bærplukking og så skal me baka muffins etterpå. Her er det blåbær i hopetall og. ( utanfor Bergen )

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no