Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er ditt ikkefavorittkrydder?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-14, 08:05   #161
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt ikkefavorittkrydder?

Jeg lar meg imponere over hvor mange som har smakt oppvaskvann. Er det vanlig å gjøre altså?

Neida, det er mer at jeg ikke skjønner at det går an å ikke like den rene, friske smaken av frisk koriander. Og rosmarin, hva blir lammesteika uten.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 09:22   #162
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt ikkefavorittkrydder?

Jeg undrer meg over koriander-såpe-sammenligningen. Frisk koriander er noe av det beste som finnes av krydder, brukt i rette sammenhenger selvsagt.
Det er nesten så jeg lurer på om oppvaskvann smaker godt. Koriander er jo nydelig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 09:35   #163
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt ikkefavorittkrydder?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg undrer meg over koriander-såpe-sammenligningen. Frisk koriander er noe av det beste som finnes av krydder, brukt i rette sammenhenger selvsagt.
Det er nesten så jeg lurer på om oppvaskvann smaker godt. Koriander er jo nydelig.

Koriander smaker forskjellig for forskjellige folk, det er genetisk styrt, litt på samme måte som at man kan lukte asparges i urin eller ei.

Jeg synes koriander har litt såpesmak, og likte det ikke første gangene, men nå liker jeg det likevel.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 09:40   #164
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt ikkefavorittkrydder?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Koriander smaker forskjellig for forskjellige folk, det er genetisk styrt, litt på samme måte som at man kan lukte asparges i urin eller ei.

Jeg synes koriander har litt såpesmak, og likte det ikke første gangene, men nå liker jeg det likevel.

Interessant. Gjelder det koriander i alle former?
Vi bruker en del koriander og det er greit å være obs på.

Jeg blir kvalm av svovellukt/asparges i urin og det begrenser inntaket veldig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 09:42   #165
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt ikkefavorittkrydder?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Koriander smaker forskjellig for forskjellige folk, det er genetisk styrt, litt på samme måte som at man kan lukte asparges i urin eller ei.

Jeg synes koriander har litt såpesmak, og likte det ikke første gangene, men nå liker jeg det likevel.

Hvordan er det med denne aspargeseffekten, er det evnen til å kjenne lukt eller er det det at det faktisk lukter hos enkelte personer?

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 09:44   #166
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt ikkefavorittkrydder?

Jeg har ikke smakt oppvaskvann nei, men jeg syns koriander smakte sånn som såpe lukter. Smak og lukt henger veldig sammen. Men nå syns jeg ikke det lenger, nå smaker det bare veldig godt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 10:17   #167
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt ikkefavorittkrydder?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Interessant. Gjelder det koriander i alle former?
Vi bruker en del koriander og det er greit å være obs på.

Jeg blir kvalm av svovellukt/asparges i urin og det begrenser inntaket veldig.

Tenker du på korianderfrø? Nei, det er ikke såpesmak på de.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 10:18   #168
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt ikkefavorittkrydder?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Hvordan er det med denne aspargeseffekten, er det evnen til å kjenne lukt eller er det det at det faktisk lukter hos enkelte personer?

Alle produserer lukt, et mindretall av befolkningen kjenner den ikke.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 10:22   #169
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt ikkefavorittkrydder?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Alle produserer lukt, et mindretall av befolkningen kjenner den ikke.

Og det kan forklare hvorfor jeg aldri har skjønt hva det er snakk om. Har aldri merket noe som helst luktforandring av å spise mye asparges, og det spiser vi mye i sesongen.
Så rart.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 10:30   #170
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt ikkefavorittkrydder?

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Og det kan forklare hvorfor jeg aldri har skjønt hva det er snakk om. Har aldri merket noe som helst luktforandring av å spise mye asparges, og det spiser vi mye i sesongen.
Så rart.

Mens jeg kjenner lukten så sterkt at det nesten er til å brekke seg av. Typisk utpå kvelden i selskap hvor det er servert asparges til forrett. Toalettene lukter verre enn om det skulle ha vært omgangssyke på gang.

Det er vel svovel som lukter. Gjelder dette luktesansen for svovel generelt?

Jeg syntes for eksempel at Island luktet promp. Jeg ble vant til lukta, men det luktet generelt svovel. Det var veldig delt i gruppa hvor sterk de syntes lukta var.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 12:16   #171
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt ikkefavorittkrydder?

Nå har dere glatt glidd over til odører, men jeg har lyst til å slå et antislag for hvitt pepper. Hva er det for et tullekrydder? Det har en ufin ettersmak, synes jeg. Nei, takke meg til nykvernet svart pepper i stedet. Ellers er jeg fan av all slags krydder og urter brukt på rette måten.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 13:26   #172
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt ikkefavorittkrydder?

Hvit pepper skal liksom brukes i en del retter (sauser m.m.) men jeg kan heller ikke bytte ut sort pepper med hvit på hvilken som helst rett. Hvit pepper har en rar ettersmak av nepe.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 13:29   #173
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt ikkefavorittkrydder?

Hvit pepper syns jeg brukes i oppskrifter der sausen skal være så "fin" at den liksom ikke skal skjemmes med sort pepper. Sjå kor da bryr meg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 13:41   #174
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt ikkefavorittkrydder?

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Og det kan forklare hvorfor jeg aldri har skjønt hva det er snakk om. Har aldri merket noe som helst luktforandring av å spise mye asparges, og det spiser vi mye i sesongen.
Så rart.

Hvis jeg tisser og et øyeblikk lurer på om det er noe alvorlig galt med meg, tar det alltid et par sekunder før jeg husker at jeg har spist asparges. Det lukter rimelig kraftig.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 19:28   #175
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt ikkefavorittkrydder?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hvis jeg tisser og et øyeblikk lurer på om det er noe alvorlig galt med meg, tar det alltid et par sekunder før jeg husker at jeg har spist asparges. Det lukter rimelig kraftig.

Hehe. Jeg også. Har flere ganger tenkt at jeg må ha infeksjonen fra helvete før jeg kommer på at jeg har spist asparges.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 19:41   #176
Wingman
her skal det bli liv
 
Wingman sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
Innlegg: 687
Wingman er populærWingman er populærWingman er populær
Standard

Sv: Hva er ditt ikkefavorittkrydder?

Grillkridder, pommesfrites krydder o.l. No way!

__________________
Pappaen til kiddo født 2010.
Wingman er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 20:50   #177
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt ikkefavorittkrydder?

Opprinnelig lagt inn av Wingman, her.

Grillkridder, pommesfrites krydder o.l. No way!

Det er veldig flaut å tilstå hvor godt jeg synes sånt er. Jeg husker pommes frites-begerne vi kjøpte i vår ungdomstid. Rektangulært pappbeger med rifla pommfri, og sånn liten plastgaffel. Dynket med blandingskrydder, ketchup og sennep. Ah. Det er SÅ mye bedre enn trøfler og østers!

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 20:58   #178
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt ikkefavorittkrydder?

Jeg synes ikke det er noe pinlig å like grillgrydder altså. Ikke så ofte jeg spiser pommes frites, men når jeg gjør det må jeg ha dugelig med grillkrydder på.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-14, 00:03   #179
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt ikkefavorittkrydder?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hvis jeg tisser og et øyeblikk lurer på om det er noe alvorlig galt med meg, tar det alltid et par sekunder før jeg husker at jeg har spist asparges. Det lukter rimelig kraftig.

Jeg syns det lukter godt, jeg.

Ellers syns jeg malt pepper (alt annet enn nymalt) lukter surt. Litt sånn oppkast.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-14, 09:11   #180
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt ikkefavorittkrydder?

Jeg har glemt å nevne hvit pepper! Hvit pepper smaker høgg, synes jeg, litt sånn som lukten av gammel, gammel kumøkk.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no