Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Glutenfri kost og tilrettelegging i barnehage

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-10, 13:27   #1
Amic@
Tobarnsmor :)
 
Amic@ sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Innlegg: 806
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Glutenfri kost og tilrettelegging i barnehage

Nå blir det mange tråder om glutenfritt fra meg men håper dere står over med meg.

Syns barnehagen til nå ikke har vært veldig flink med tilpassing av kost. De har varmmat en dag i uken og smørelunsj en dag. De har bestilt brød og melk (skal ha laktosefritt en stund) til han, men unnskylder seg med at de må handle inn stort og for mange måneder av gangen slik at det er vanskelig å tilrettelegge. Er det virkelig slik at de ikke innimellom kan kjøpe inn små kvanta av f.eks pasta, pålegg og diverse slik at min sønn også kan få makaroni med fiskekaker tilpasset hans kost? I tillegg er jeg usikker på om hvordan de gjøre smøremåltid. Har gitt beskjed om at de må ha egen fjøl, eget smør, ikke bruke samme leverpostei hvis de har smurt på en vanlig skive etc. Tror ikke de tar det like alvorlig, så jeg må nok ta ett møte igjen ganske kjapt.

Hadde vært artig å høre hvordan andre barnehager ordner dette.

__________________
Amic@, M('06) A('10)
Amic@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 13:34   #2
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri kost og tilrettelegging i barnehage

Jeg vet ikke hva du har krav på sånn sett, og jeg tenker at det praktiske MÅ de greie å tilrettelegge. Jeg kan likevel forstå at det kan være vanskelig med enkelte typer mat, kanskje spesielt varmmaten. Det kan være både fordyrende og praktisk vanskelig å få til. Så jeg skjønner forsåvidt at de stritter litt imot, men har dere kontaktet pasientforening og forhørt dere om hva som er vanlig? Om det er vanlig at barnehagen greier å tilrettelegge 100% eller om dere som foreldre må bidra litt til å skaffe til veie egnede matvarer?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 13:35   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri kost og tilrettelegging i barnehage

Det ligger et ganske godt skriv på ncf.no som er spesifikt med info til barnehager og skoler

I barnehagen til lillegutt ble det til at jeg ordnet alt unntatt brød, og gikk mange runder for å få dem til å forstå dette med at de andre ungene KUNNE ikke få dyppe knivene i samme pålegg som lillegutt brukte. Det var mye enklere enn gang på gang å oppleve at han ikke fikk når de andre fikk. Jeg hadde alt mulig rart i fryseren der

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 14:41   #4
Amic@
Tobarnsmor :)
 
Amic@ sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Innlegg: 806
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Sv: Glutenfri kost og tilrettelegging i barnehage

Tror man har krav på at det skal tilrettelegges uten at vi som foreldre skal være nødt til å betale mer. Eller har jeg misforstått? Mener bestemt at jeg både har blitt fortalt og lest at de er pliktige til å ordne dette uten at vi skal behøve å levere egen mat til dem. Snakket også med avdelingsleder om dette da vi hadde møte, og hun mente også det. Men hvordan skal jeg få innprentet hvor viktig dette er? altså med tanke på "overføring" av smuler etc. Vil jo ikke være altfor masete heller.

__________________
Amic@, M('06) A('10)
Amic@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 14:44   #5
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Glutenfri kost og tilrettelegging i barnehage

Du skal være masete, og du skal stille krav. Det er en tjeneste du betaler for og det handler om helse og velferd for ditt barn. De kan godt skjerpe seg.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 14:44   #6
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Glutenfri kost og tilrettelegging i barnehage

Dei som eg kjenner som har unger med cøliaki, har som regel lager i bhg med mat til ungane sine. Trur mange foreldre held maten til ungane sine mot reduksjon i matpengar.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 14:46   #7
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Glutenfri kost og tilrettelegging i barnehage

Det hjelper ikke så mye at man har krav på både det ene og det andre så lenge barnehagen ikke samarbeider. Vi har gått mange runder med barnehagen til lillebror, det endte med at vi ordnet alt av mat. Selv da var det problemer fordi de krevde å ta alt på sparket sånn at vi ikke fikk vite på torsdag hva de skulle ha på fredag. Det er ganske viktig for en liten gutt at han får noe som faktisk ligner på det de andre spiser.

Nå går lillebror på skole og SFO og vi har fått en nytt liv. De handler, de lager maten og de passer på når det blir servert. Lykke til.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 14:54   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.971
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri kost og tilrettelegging i barnehage

To av snuppas venner skal ha spesialmat i barnehagen. Jeg vet at de har fått tilbud om å betale en god del mindre, mot å sende med mat selv de dagene det er varmmat (en dag i uka). Vi får alle månedsplan med mat, så på varmmatdagen sender foreldrene med mat som ligner hjemmefra.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 16:35   #9
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Glutenfri kost og tilrettelegging i barnehage

Jeg handler inn det glutenfrie til min femåring med Cøliaki - viser frem kvitteringer og får reduksjon av kostpengene.

I den forrige bhg hun gikk i handlet de alt - og var enestående. Min datter fikk akkurat samme tilbud som alle de andre - det føler jeg ikke heelt at hun får i den bhg hun går i nå...

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 20:20   #10
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Glutenfri kost og tilrettelegging i barnehage

Jeg krever at de gir et likeverdig tilbud til vesla.
Til brødmåltidene har hun har eget brød i fryseren, egen brødrister til tining, egne tuber og smørpakker, bruker felles oppskjært pålegg.
Varmmat får hun noe av det samme som de andre, f.eks. når de andre får fiskegrateng får hun et lite stykke fisk og potetmos til.
Her om dagen var de på tur og stekte pinnebrød. Til vesla hadde de med et par lussekatter fra desember som hun grillet på bålet sammen med de andre.

Det trenger ikke være det samme, men det skal tilstrebes at barnet skal oppleve å få spise det samme som de andre barna og være en del av fellesskapet rundt grytene. Uansett skal de unngås at barnet føler at sitt tilbud er mindreverdig enn de andres. Ulikhet er greit, mindreverdig er det ikke.

Heftet med informasjon til skoler, sfo og barnehager på ncf sine sider er veldig bra.

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no