Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Ny fordomstråd - landsdeler!

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-13, 16:09   #261
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny fordomstråd - landsdeler!

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Ja, sunnmøringar kan å karre til seg pengar. Men dei kan og å bruke pengar. Ingen gir så gode tips på resturant/bar som ein full sunnmørsk fiskar.

Mitt inntrykk også. Sunnmøringer er ikke gjerrige, de er tvert om svært flinke til å bruke penger, men de klarer også å få penger ut av alt og ingenting, gull ut av gråstein, og tenker forretning i alt de foretar seg. Så de ender opp med å tjene på det aller meste.

Den gode gamle karskdrikkende trønderen med hockeyhår, bart, vest og seilersko er vel en utdøende rase. Mitt inntrykk av trøndere (i alle fall her på jobb) er at de alle driver med idrett. Særlig langrenn (evt kombinert e.l.), orientering, håndball eller fotball. Alle ungdommene går på idrettsgymnas, og sommerferiene brukes på diverse idrettsstevner. De fleste trøndere du ser på tv er enten idrettsutøvere eller Idol-deltakere.

Kan vel ikke kalle det fordommer, men mitt bilde av nordlendinger er at de er ekstremt gjestfrie, uformelle og lette å komme i kontakt med. Jo lenger sør du kommer, desto mer formelt blir det.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 16:53   #262
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny fordomstråd - landsdeler!

I et bryllup (i Nord-Trøndelag) ble det servert sodd, og da maten ble sendt rundt for andre gang utbrøt mannen til en studievenninne av brura fra Oslo Vest; "Serverer de suppen to ganger her?"

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 17:06   #263
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny fordomstråd - landsdeler!

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men De Finnmarkingene jeg kjenner har et litt annerledes forhold til avstander - en kollega fortalte at de gjerne kjørte 15 mil for å hå på fest i helgen da de var unge. Men det er klart at avstanbdene mellom folk ikke akkurat sannsynliggjør at alle kjenner hverandre.

Kommer helt an på hvor i Finnmark du er. Mannen min er fra et sted der de er helt ekstreme motsatt vei. Bor du "i fjord'n" er det uaktuelt å besøke deg, du bor laaangt unna alt og alle osv. Det er da 15 minutter å gå fra sentrum... Alt skal kjøres bil til, og alt er laaangt. Selv om alle bor innafor en bitteliten radius

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 11:13   #264
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny fordomstråd - landsdeler!

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men De Finnmarkingene jeg kjenner har et litt annerledes forhold til avstander - en kollega fortalte at de gjerne kjørte 15 mil for å hå på fest i helgen da de var unge. Men det er klart at avstanbdene mellom folk ikke akkurat sannsynliggjør at alle kjenner hverandre.

Fest i Oslo, ca 1996. Jeg traff en fyr fra samme område som meg, og de andre ble interesserte i om de to stedene lå langt fra hverandre.
"Neida!" svarte begge i kor. "Bare 14 mil!"
Det ble skeptiske ansikter og bred konsensus om at Finnmarkinger hadde et sært forhold til avstander, ja.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 11:20   #265
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny fordomstråd - landsdeler!

Mine fordommer om at folk fra Østlandet er kunnskapsløse om resten av landet, bunner i min ankomst til Liten Østlandsbygd på slutten av 80-tallet. Jeg fikk dønn seriøse spørsmål som:
"Hadde dere tv og sånn'a?"
"Kjører dere bil?"
"Bor dere i vanlige hus?"
"Savner du ikke reinsdyra dine?"

Jeg sukket tungt, lot være å si noe om at jeg kom fra et sted langt mer urbant enn landbruksbygda jeg hadde havnet i - et som hadde to hoteller, en pub og ett diskotek, flyplass, militærbase og veldig mange flere butikker enn på mitt nye hjemsted! - og fortsatte med å lengte hjem til dit hvor de faktisk hadde hørt om Metallica og Guns'n'Roses.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09

Sist redigert av Enhjørning : 11-11-13 kl 11:35.
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 11:33   #266
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ny fordomstråd - landsdeler!

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no