Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Lære seg å sy - utstyr

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-14, 09:08   #1
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lære seg å sy - utstyr

Jeg har store planer om å lære meg å sy ( skal melde meg på kurs til høsten), har nylig arvet en symaskin fra svigermor og kan ikke la den stå og støve ned. Imidlertid er jeg helt grønn når det gjelder å sy, er bokstavelig talt uten nål og tråd.
Hva trenger jeg av utstyr når jeg setter i gang? Jeg har lyst til å prøve meg på klær til meg selv og min datter, drømmen er å kunne sy skjørt og kjoler.

Et lite spørsmål til, hvor mange meter trenger jeg av stoffer til et syprosjekt?
For eksempel voksen kjole til meg og babyklær til datter. Det er så mange lekre, stilige og kuuule stoffer der ute som jeg vil sikre meg før de forsvinner. Stoffavhengig lenge før jeg har sydd et sting, hvordan skal dette gå.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-14, 09:19   #2
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lære seg å sy - utstyr

Til en kjole til deg selv trenger du 2 meter til knelang. Spørs litt på hvilket mønster du bruker.

Til en 1-åring får du 2-3 plagg på en meter.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-14, 09:29   #3
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lære seg å sy - utstyr

Du trenger i hovedsak symaskin, tråd og stoff. Evt knapper, glidelåser og applikasjoner.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-14, 09:38   #4
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lære seg å sy - utstyr

Hvor mye stoff trenger jeg til å lage et vanlig putetrekk? Jeg antar at jeg må sy i bomullsstoff da?

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-14, 09:40   #5
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lære seg å sy - utstyr

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Til en kjole til deg selv trenger du 2 meter til knelang. Spørs litt på hvilket mønster du bruker.

Til en 1-åring får du 2-3 plagg på en meter.

Takk, takk! Det har vel noe å si om stoffet er 140, 150 eller 160cm bredt? Jeg skulle vel uansett være sikret dersom jeg velger 2,5m til en voksen kjole?
Hva med ribb/kanting, hvor mye er det greit å ha liggende av det?

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-14, 09:57   #6
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lære seg å sy - utstyr

Hvor mye stoff du trenger avhenger jo av kjolens vidde, noen ganger klarer man seg med en meter mindre enn andre ganger.
Ikke enkelt å spå uten å vite hva slags kjole du vil sy og hvilken str.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!

Sist redigert av GydaG : 28-05-14 kl 17:09.
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-14, 10:00   #7
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lære seg å sy - utstyr

God saks, gjerne en stor og en liten
Knappenåler, gjerne litt lange
Kritt(til å merke med)
Symaskinnåler. Både til stretcht og til stumme(stoffer uten elastikk) i forskjellige tykkelser. 80/12 er "normal" tykkelse.
Sytråd
Spoler(aldri mer en en farge/tråd på spolen av gangen, kjekt å slippe å spole midt i et arbeid)

Kjøper du 2,5 meter har du kjole til deg og til babyen.
Ribb er greit å ha i forskjellige farger, det kommer an på hva du lager, hvor mye som går med.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-14, 10:07   #8
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lære seg å sy - utstyr

Opprinnelig lagt inn av mocci, her.

Hvor mye stoff trenger jeg til å lage et vanlig putetrekk? Jeg antar at jeg må sy i bomullsstoff da?

Det kommer an på hvor stor innerputen er. Er puten 50x50 får du forside og bakside på bredden(stoffer varierer stort sett på 90/110-150. Er stoffet 90 cm bredt må du beregne mer.
Og det kommer an på om du skal ha glidelås til lukking(i en side) eller om du skal ha konvoluttåpning(som det ofte er på putevarene til sengen).

Skulle jeg kjøpt stoff til en sofaputene med innerputen 50x50 ville jeg kjøpt 80 cm, da vil det være stoff nok til at konvoluttåpningen går ordentlig over hverandre.

Se på Pinterest. Der finner du mye inspirasjon.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-14, 10:18   #9
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lære seg å sy - utstyr

Dere sydamer som er på pinterest - kan jeg få følge dere?

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-14, 10:45   #10
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lære seg å sy - utstyr

Sendte deg prikk, Fløyel.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-14, 11:01   #11
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lære seg å sy - utstyr

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Dere sydamer som er på pinterest - kan jeg få følge dere?

Åh, jeg vil også gjerne følge dere flinke sydamer! Prikker eller PM mottas med takk!

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-14, 11:30   #12
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lære seg å sy - utstyr

En sprettekniv er fint å ha, da er det lettere å få opp sømmer som blir feil.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-14, 17:07   #13
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Lære seg å sy - utstyr

Bli kjent med symaskinen, sy ulike sømmer og falder på prøvelapper; sikksakk, frem og tilbake, knapphull,... Ha gjerne putevar som prøveprosjekt. Sjekk om maskinen må oljes, og husk å olje før du setter i gang ;- )[/

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-14, 21:04   #14
Tranquil
Erfaren
 
Tranquil sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 912
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Sv: Lære seg å sy - utstyr

For meg var det viktig å sy noe jeg hadde lyst til fa jeg begynte å sy. Så brukte jeg heller stoff fra gamle dynetrekk eller lignende og brukte sprettekniven flittig, men jeg syns det er dødskjedelig å sy putevar, gardiner o.l og det gir meg mere motivasjon å prøve å sy klær. Jeg kasta meg rett ut i å sy en kjole av noen gamel klær jeg hadde. Lykke til :-)

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-14, 21:47   #15
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lære seg å sy - utstyr

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Bli kjent med symaskinen, sy ulike sømmer og falder på prøvelapper; sikksakk, frem og tilbake, knapphull,... Ha gjerne putevar som prøveprosjekt. Sjekk om maskinen må oljes, og husk å olje før du setter i gang ;- )[/

Hvordan finner jeg ut om maskinen må oljes? Hvilken olje og hvor får jeg tak i den?

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-14, 21:48   #16
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lære seg å sy - utstyr

Opprinnelig lagt inn av Tranquil, her.

For meg var det viktig å sy noe jeg hadde lyst til fa jeg begynte å sy. Så brukte jeg heller stoff fra gamle dynetrekk eller lignende og brukte sprettekniven flittig, men jeg syns det er dødskjedelig å sy putevar, gardiner o.l og det gir meg mere motivasjon å prøve å sy klær. Jeg kasta meg rett ut i å sy en kjole av noen gamel klær jeg hadde. Lykke til :-)

Ja, jeg er vel litt der jeg også, men kommer nok til å lage noen putevar bare for å bli kjent med maskinen og ikke minst lese mønster. Det er helt gresk for meg.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-14, 08:14   #17
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lære seg å sy - utstyr

Om du liker stilen hennes, og ikke misliker engelsk, så har Tilly Walnes nettopp gitt ut denne boken, som er en lær-å-sy bok MED prosjekter. Den begynner med et helt enkelt hårbånd, deretter en pysjamasbukse, et skjørt, en bluse og så to kjoler. For hvert prosjekt lærer du noe nytt som du vil trenge til senere prosjekt.
Her er link til boka (men du får kjøpt den i Norge også):
http://www.amazon.com/Love-First-Sti...t+first+stitch

Og her er link til alle mønstrene:
http://www.tillyandthebuttons.com/20...-patterns.html

Den begynner med et kapittel om hva du trenger, hvordan tre en symaskin osv...
Mange fine bilder hele veien.

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-14, 11:04   #18
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lære seg å sy - utstyr

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

Om du liker stilen hennes, og ikke misliker engelsk, så har Tilly Walnes nettopp gitt ut denne boken, som er en lær-å-sy bok MED prosjekter. Den begynner med et helt enkelt hårbånd, deretter en pysjamasbukse, et skjørt, en bluse og så to kjoler. For hvert prosjekt lærer du noe nytt som du vil trenge til senere prosjekt.
Her er link til boka (men du får kjøpt den i Norge også):
http://www.amazon.com/Love-First-Sti...t+first+stitch

Og her er link til alle mønstrene:
http://www.tillyandthebuttons.com/20...-patterns.html

Den begynner med et kapittel om hva du trenger, hvordan tre en symaskin osv...
Mange fine bilder hele veien.

Tusen takk for tips! Hørtes ut som noe for meg!

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no