Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-18, 08:00   #361
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Jeg synes han uansett har trått over flere grenser. Ingen tvil om det. Men "graden av heksejakt" står ikke helt i stil med "forbrytelsen".

Og gitt at oppførselen har vært allment kjent, hvorfor har ikke noen gjort noe med det før? Og hva med alle andre, går de nå fri fordi Giske brennes på bålet, man får ryddet opp, og alt er såre vel?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 08:03   #362
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Og gitt at oppførselen har vært allment kjent, hvorfor har ikke noen gjort noe med det før?

Dette lurer jeg veldig på. Denne problemstillingen rundt Giske har jeg kjent til i mange år. Det MÅ ledelsen i AP ha gjort også, men de har ikke foretatt seg noe som helst, men bare gitt ham nye og mer ansvarsfulle stillinger.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 08:06   #363
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Har bladd meg litt nedover nettavisens sine oppslag. Det var omtrent som å lese om Trump på Fox News, så de har tydeligvis bestemt seg for å ta Giskes parti i saken ser det ut til.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 08:06   #364
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg synes han uansett har trått over flere grenser. Ingen tvil om det. Men "graden av heksejakt" står ikke helt i stil med "forbrytelsen".

Enig. Det er ikke tvil om at Giske har gått over streken litt for mange ganger, tatt i betraktning at han har hatt den posisjonen han har og har hatt en form for "makt" over noen av kvinnene. Men noen av varslingsakene er jo helt på trynet. "Han strøk meg over ryggen og spurte om jeg ville bli med hjem, jeg svarte nei og han ga seg", liksom... Det er vel ikke forbudt å "prøve seg", enten man er dame, mann, nestleder eller skomaker, vel, så lenge man aksepterer et nei og trekker seg tilbake? Når det er sagt; Giske bør trekke seg, noen av sakene er klart over grensen, men jeg synes heksejakten som pågår i media nå er helt utidig, og jeg synes oppriktig synd på fyren.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 08:21   #365
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Så lenge han ikke trekker seg vil det nok fortsette. Han er syk og kan ikke forsvare seg, men sender ut meldinger om at varslene er falske. Slik roer det jo ikke ned.

Uansett; en leder og sjef bør VIRKELIG utvise bedre dømmekraft enn dette, ikke gis stadig høyere stillinger. Og stryk på ryggen av en storsjekker som har makt kan da virkelig være kleint.

Sammendrag av kjipe hendelser vil ofte midte Mye, ergo leste Tadjik opp varslerne egne ord.

For 20 år siden ble jeg tatt på puppene av en eldre kollega i lunsjen foran alle. Jeg ble rasende og han gjorde det aldri igjen. Like fullt et stort overtramp.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 08:23   #366
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Enig. Det er ikke tvil om at Giske har gått over streken litt for mange ganger, tatt i betraktning at han har hatt den posisjonen han har og har hatt en form for "makt" over noen av kvinnene. Men noen av varslingsakene er jo helt på trynet. "Han strøk meg over ryggen og spurte om jeg ville bli med hjem, jeg svarte nei og han ga seg", liksom... Det er vel ikke forbudt å "prøve seg", enten man er dame, mann, nestleder eller skomaker, vel, så lenge man aksepterer et nei og trekker seg tilbake? Når det er sagt; Giske bør trekke seg, noen av sakene er klart over grensen, men jeg synes heksejakten som pågår i media nå er helt utidig, og jeg synes oppriktig synd på fyren.

Neimen følg med nå da, det var jo ikke sant det Nettavisen skrev!

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 08:30   #367
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.847
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Nettavisen, ja - som vanlig, ikke brukbare til annet enn "du vil ikke tro hva denne moren gjorde!" -klikk-her-stoff.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 08:39   #368
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Jeg har, helt siden jeg flyttet til Oslo for over 20 år siden, jevnlig hørt historier om hans oppførsel. Senest nå i sommer i Arendalsuka. Media vet mye, det er jeg overbevist om.

Samme her. #festivalgjenger

Helt generisk synes jeg man for så vidt må få være lov å være en gammel gris eller slesk sjekker, så lenge man respekterer et nei. På samme måte som man kan ha lov til å drikke seg full på hver eneste anledning og sovne i en krok. Men man må jo som leder ha mulighet til å vurdere om slike personlige preferanser er kompatibelt med et tillitsverv eller ledende stilling. Jeg har en «personlig egnethet»-klausul i min kontrakt, samt at personalhåndboken har code of conduct-krav. I teorien kan jeg altså få problemer dersom min oppførsel reflekterer firmaet dårlig på en eller annen måte, selv om det er langt innenfor lovlig og ikke skader enkeltmennesker. Så hvis jeg er dritings sammen med kunder eller ligger med halve bransjen, kan det få konsekvenser.

Det er derfor jeg synes det er så rart at Ap har tolerert en slik oppførsel av en tydelig lederperson, også hvis det skulle vise seg at han aldri har utnyttet sin maktposisjon.

Har han gjort det, så er det jo grei skuring, antar jeg. Men antagelig har han holdt seg sånn noenlunde innenfor grensene. Ellers hadde det blåst opp mye før.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 09:23   #369
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Anbefaler alle å høre på Aftenpodden i dag, de har en spesial om denne saken som jeg syns rydder opp i smørja og er ganske on point.

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Og gitt at oppførselen har vært allment kjent, hvorfor har ikke noen gjort noe med det før?

Fordi dette i stor grad har vært akseptert, i alle yrker og i alle lag av befolkningen. Jeg tror ikke jeg kjenner en eneste jente som ikke har blitt utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet som har vært over grensen. Nå snakker jeg ikke om klønete sjekking, men tafsing, eller en type oppmerksomhet fra folk i posisjoner som av den grunn ikke burde gi deg den type oppmerksomhet. At eldre menn har kommet med tilnærmelser uten å skjønne at det er ekkelt og ikke haha. Avviste beilere som blir snurte og begynner med fornærmelser eller baksnakking. Ofte har den forsmådde en posisjon som kan direkte innvirkning på din videre karriere.

Alle jeg vet om har kjent eller kjenner en av Gisketypen, han som aldri greier å ligge unna jentene på fest, på julebordet, i baren etter seminaret. Han alle vet at de må holde seg unna.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 09:29   #370
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er derfor jeg synes det er så rart at Ap har tolerert en slik oppførsel av en tydelig lederperson, også hvis det skulle vise seg at han aldri har utnyttet sin maktposisjon

Giske er en veldig dyktig politiker.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 09:36   #371
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Noe av det verste jeg har opplevd av seksuell trakassering høres kanskje bagatellmessig ut. Det var en professor på laveregradsstudiet som likte meg veldig veldig godt, og etter hvert begynte å dukke opp der jeg jobbet, der jeg vanket osv. Han gjorde aldri noe, annet enn at han skulle ha den fordømte klemmen folk er så opptatt av å få, men jeg opplevde at han invaderte meg og jeg ble uttrygg. Jeg kommer ikke fra noen akademisk familie, og min selvtillit i akademia var dermed ganske skjør de første årene. Å få oppmerksomhet som ikke handlet om fag fra en som jeg var opptatt av å få faglig oppmerksomhet fra kjentes skittent, jeg følte meg avslørt som en som ikke hadde noe i akademia å gjøre. Jeg endte også med å bytte fagretning fra noe jeg var ekstremt interessert i og hadde talent for. Det gjør vondt enda, faktisk. Og det var ikke en eneste hånd under genseren.

Hundre hender under skjørtet som servitør var mindre krenkende.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 09:40   #372
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Det eneste som er korrigert er partinotat til internt notat, det kan de ikke bekrefte at det ikke er. Nettavisene redaktør er ganske klar på at dette er et internt notat de har fått i hende. Helt uavhengig av hva man mener ellers om avisen framstår det ikke som fabrikkert.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 09:41   #373
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.


Det er derfor jeg synes det er så rart at Ap har tolerert en slik oppførsel av en tydelig lederperson, også hvis det skulle vise seg at han aldri har utnyttet sin maktposisjon.

Her tenker jeg Leif Sandes holdning er ganske gjengs: Har du skaffet deg makt og privilegier, må du få lov til å bruke dem. [Knut Risan-stemme]100 jomfruer og en helstekt gris til prinsen! [/Knut Risan-stemme]

Jeg har også møtt Giske i jobbsammenheng og mer heftig hilsing skal du lete lenge etter. Hele underarmen min inn i grepet, venstre arm rundt hele ryggen og hodet omtrent ned i utringingen. - Goddag, herr kunnskapsminister, liksom...

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 09:41   #374
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Jeg husker en professor som gjerne ble med på studentfest. En gang danset han i bar overkropp på nachspiel. Hadde rykte som sjekker, men det vet jeg ikke noe om. Men det jeg vet er at alle himlet av ham fordi det fremstod helt dust at en professor skulle holde på sånn med 23 åringer. Det passer seg liksom ikke, alle ser ham som en yrkesperson, mulig han følte han var privatperson.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 09:43   #375
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Jeg har aldri trodd at Giske har begått overgrep, jeg har hele tiden tatt for gitt at det er kombinasjonen "gammel gris" og kraftig maktbruk, som har vært uakseptabelt, men likevel blitt akseptert. Det er da krystallklart at når man er kjent som en som "får det som han vil, uansett midler" legger an på alt i skjørt, inkludert purunge jenter, så er det uakseptabelt??

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 09:44   #376
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det eneste som er korrigert er partinotat til internt notat, det kan de ikke bekrefte at det ikke er. Nettavisene redaktør er ganske klar på at dette er et internt notat de har fått i hende. Helt uavhengig av hva man mener ellers om avisen framstår det ikke som fabrikkert.

Det kan jo helt fint være en person i arbeiderpartiets personlige oppsummering av dette, det trenger jo ikke være noe annet enn et personlig notat.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 09:44   #377
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det eneste som er korrigert er partinotat til internt notat, det kan de ikke bekrefte at det ikke er. Nettavisene redaktør er ganske klar på at dette er et internt notat de har fått i hende. Helt uavhengig av hva man mener ellers om avisen framstår det ikke som fabrikkert.


Men det endrer ikke at sammendrag av hendelser kan bli ganske avstumpet i forhold til innholdet fra varsel.

Min kollega tok meg på brystene og sluttet da jeg sa stopp. I forkortet versjon. For MEG ville det vært viktig å hatt med at han i forkant hadde kommentert hvor store de var, at jeg var 20 og han 60 , og at han veide brystene i hendene sine og lo da jeg sa stopp.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 09:45   #378
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Og med Sande eller hva han heter friskt i minne, for ikke å snakke om det svaret fra Giskes rådgiver, så bør man ta "interne notater" med en øse salt, altså.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 09:46   #379
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Har han gjort det, så er det jo grei skuring, antar jeg. Men antagelig har han holdt seg sånn noenlunde innenfor grensene. Ellers hadde det blåst opp mye før.

Tja, noenlunde innenfor grensen har han kanskje holdt seg, men trolig i gråsonen svært nær grensa, slik at det bare akkurat ikke er nok til en ordentlig sak (i en kultur hvor holdningen er at man må "tåle såpass"), og det kan man slippe unna med svært lenge hvis organisasjonen er tjent med jobben man gjør. Men når adferden har vært notorisk, slik at det har vært nærmere regelen enn unntaket i alle festlige anledninger, over mange, mange år, og blitt en mer eller mindre etablert sannhet, ikke bare i partiet men også blant folk ellers, så er det før eller siden nok, selv om hver hendelse isolert sett er "innafor". Og det er ganske naturlig at det smeller akkurat nå, når samfunnet ellers tar et felles oppgjør med hvor grensa for slik adferd skal gå, samtidig som partiet står i en krise med dårlig valgresultat og mange interne konflikter.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 10:04   #380
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Noe av det verste jeg har opplevd av seksuell trakassering høres kanskje bagatellmessig ut. Det var en professor på laveregradsstudiet som likte meg veldig veldig godt, og etter hvert begynte å dukke opp der jeg jobbet, der jeg vanket osv. Han gjorde aldri noe, annet enn at han skulle ha den fordømte klemmen folk er så opptatt av å få, men jeg opplevde at han invaderte meg og jeg ble uttrygg. Jeg kommer ikke fra noen akademisk familie, og min selvtillit i akademia var dermed ganske skjør de første årene. Å få oppmerksomhet som ikke handlet om fag fra en som jeg var opptatt av å få faglig oppmerksomhet fra kjentes skittent, jeg følte meg avslørt som en som ikke hadde noe i akademia å gjøre. Jeg endte også med å bytte fagretning fra noe jeg var ekstremt interessert i og hadde talent for. Det gjør vondt enda, faktisk. Og det var ikke en eneste hånd under genseren.

Hundre hender under skjørtet som servitør var mindre krenkende.

Nemlig. Jeg hadde en mannlig veileder under hovedfaget/doktorgraden som ikke var veldig mye eldre enn meg selv, vi samarbeidet tett i perioder og reiste på feltopphold sammen. Hadde han strøket meg over ryggen og spurt om jeg ville bli med han på rommet så hadde jeg rett og slett ikke greid å fortsette. Selv om han hadde godtatt et avslag. Bare tanken på at han så på meg på den måten hadde vært nok til å miste den videre tilliten til han. Det hadde vært noe helt annet om en medstudent hadde gjort det samme. Heldigvis var veilederen svært profesjonell og at noe sånt skulle skje var helt utenkelig. Og det skulle bare mangle. Jeg kan bare forestille meg hvordan det må være som nyansatt ung jente å sitte på en medarbeidersamtale med en eldre, mannlig sjef, som hun måtte avvise da han prøvde å kysse henne på jobbseminaret uka før. Det samme gjelder selvsagt for en tillitsvalgt, statsråd eller (nest)leder i et politisk parti.

Så jeg synes absolutt ikke det er greit å "prøve seg" og få avslag når man er i et så ujevnt maktforhold. Det kan ikke sammenlignes med vanlig fyllesjekking blant jevnbyrdige, og det er skremmende å se at det er flere også her inne som mener at det bør være grei skuring.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 05-01-18 kl 10:30.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no