Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-09, 20:12   #41
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Jeg har gode erfaringer selv med nivådeling i videregående. Det blir jo gjort i noen grad i matte når de deler opp i praktisk og teoretisk matte, men det kunne godt blitt gjort i større grad.

Men er det ikke for sent når dette blir gjort på videregående?
Burde det vært slik at denne nivådelingen kom langt tidligere?

  Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:14   #42
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Men hva skal man da gjøre med alle de elevene som driter i ungdomsskole, som ikke yter noen ting og som likevel kommer inn på vgs? Fordi de har rett på det? Sånn skolen er i dag kan man gå ut av grunnskolen uten å ha løftet en finger og likevel ha rett på videregående skole.

Jeg stemmer ikke og kommer aldri til å stemme Høyre, men denne diskusjonen må faktisk opp og noe må gjøres.

Dette kunne jeg ha skrevet. Til og med siste avsnitt.

Men bestå? Det er karakteren 2 det. Ikke spesielt høyt. Med litt innsats og mye hjelp og støtte (Kanskje litt "goodwill" fra læreren som setter karakteren) får de fleste 2. De som ikke klarer det fordi de bryr seg katta i skolen, har vel ingenting på videregående å gjøre?


Sist redigert av rine : 08-05-09 kl 20:24.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:19   #43
valborg
Superaktiv
 
valborg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 345
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Som samfunn har vi ikkje lov å gi opp elevar på 14-15 år. Det er det ein i praksis gjer om ein fjernar det 13-årige studieløpet. Det skal ein utopisk porsjon modenheit til for ein 14-åring å sjå konsekvensane av å droppe ut om ein t.d. kjem frå ein familie som kanskje ikkje ein gong ser verdien av vgs og vdare utdanning.

For at ein skal ha reell lik rett til utdanning må ein ha sjanse til å bli voksen og myndig før samfunnet slepp taket- og kontrollen på utdanningsmoglegheitene.

Dette er jeg helt enig i, og mener det er grunnleggende at retten til et 13-åring løp blir stående fast (i motsetning til i Høyres forslag som tråden tar utgangspunkt i, der elever som stryker vil miste denne retten). Forøvrig diskuteres det mange relaterte problemstillinger i denne tråden, der jeg synes problemstillingen rundt at billige plasser på studiespesialisering brukes til fyll for de svakeste og minst motiverte fra ungdomsskolen, er den viktigste. Det må opprettes flere plasser på yrkesfag.

__________________
02, 04, 08

Sist redigert av valborg : 08-05-09 kl 20:25.
valborg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:21   #44
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Det blir da delt inn i nivåer tidligere også? Jeg er redd det skal virke stigmatiserende hvis det skjer for tidlig, og jeg er redd det skal skje før man vet hvilke evner og hvilket utviklingspotensiale barnet har. I vgs har de selvinnsikt nok til å sette pris på det. Vi opplevde stort sett positive reaksjoner fra elevene.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:22   #45
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Må presisere at jeg ikke er for Høyres forslag, men at jeg er for store endringer i skolesystemet. En ny reform, rett og slett! ( )

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:25   #46
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Må presisere at jeg ikke er for Høyres forslag, men at jeg er for store endringer i skolesystemet. En ny reform, rett og slett! ( )

Vil du ha en rød en?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:27   #47
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Nå kommer alle de andre lærerne til å rødprikke meg.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:28   #48
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Hvordan vet man om elever som tilsynelatende "driter" i skolen og aldri "yter noen ting" eller "løfter en finger" har helt andre behov enn å bli fratatt retten til å gå på videregående skole? Det skjer mye i utviklingen hos en ungdom fra ungdomsskole til videregående, og også fra Vg1 til Vg2.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:29   #49
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Det blir da delt inn i nivåer tidligere også? Jeg er redd det skal virke stigmatiserende hvis det skjer for tidlig, og jeg er redd det skal skje før man vet hvilke evner og hvilket utviklingspotensiale barnet har. I vgs har de selvinnsikt nok til å sette pris på det. Vi opplevde stort sett positive reaksjoner fra elevene.

På ungdomsskolen er det jo lite utbredt fordi vi skal presse alle inn i samme støpeskje. Det utdannes tapere som kommer på videregående og ikke makter å kjenne på tapsfølelsen lengre.

Det er mange som sliter selv fra 7. og når de skal videre. Den som ikke kan velge et fremmedspråk nummer to og som er livredd for at da ryker drømmen om å bli sånn eller slik. Nå har jeg møtt mange slike elever som fint klarer seg på et vis om de bare får ekstra tid. Desverre er hverdagen på skolen slik at de ikke mestrer den, de taper og faller mer og mer utenfor. Jeg kan godt forstå at de ikke skjønner vitsen til slutt. De blir jo frarådet fra å følge sine drømmer fordi SKOLEN ikke har ressurser til å treffe de tiltakene som kunne hjulpet.

Når man har en rett og en indirekte plikt til å gå på videregående er det mer komplisert. Det at yrkesfagselever nå blir trykket gjennom et system som skaper flere tapere enn nødvendig synes jeg er problematisk.

  Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:30   #50
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Må presisere at jeg ikke er for Høyres forslag, men at jeg er for store endringer i skolesystemet. En ny reform, rett og slett! ( )

JA!

Da kan folket prikke i vei. ()

  Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:34   #51
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Hvordan vet man om elever som tilsynelatende "driter" i skolen og aldri "yter noen ting" eller "løfter en finger" har helt andre behov enn å bli fratatt retten til å gå på videregående skole? Det skjer mye i utviklingen hos en ungdom fra ungdomsskole til videregående, og også fra Vg1 til Vg2.

Det vet man jo ikke. Jeg er søren ikke sikker på om videregående skole rett etter ungdomsskolen burde være en rett, jeg. Er man ikke motivert, trenger man kanskje å finne på noe annet et år. Man trenger ikke miste retten for alltid, men heller komme tilbake når man er mer motivert. Jeg har hatt elever som har droppet ut etter et halvt år på vgs som 16-åringer, og kommet tilbake tre år seinere, topp motiverte.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:43   #52
valborg
Superaktiv
 
valborg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 345
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Så et innslag fra Høyres landsmøte nå. En Benedicte Hurlen uttaler fra talerstolen "...innfør opptakskrav til ungdomsskolen, nå!" Hun mente vgs eller?

__________________
02, 04, 08
valborg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:46   #53
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.093
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Hvordan vet man om elever som tilsynelatende "driter" i skolen og aldri "yter noen ting" eller "løfter en finger" har helt andre behov enn å bli fratatt retten til å gå på videregående skole? Det skjer mye i utviklingen hos en ungdom fra ungdomsskole til videregående, og også fra Vg1 til Vg2.

Hvorfor i all verden skal ungdom som ikke orker å yte fortsette med det de ikke orker og ikke mestrer? Hvorfor ikke gi dem et tilbud de mestrer og så kan de gå tilbake til skolen om/når de er motivert for det?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:47   #54
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.093
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Og der hadde rine sagt det samme, ser jeg.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 21:43   #55
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Må presisere at jeg ikke er for Høyres forslag, men at jeg er for store endringer i skolesystemet. En ny reform, rett og slett! ( )

Jeg tror også det må store endringer til i skolesystemet. Få vekk denne enhets tankegangen.. Barn er ulike og lærer ulikt!

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no