Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Ville du reist på ferie til Dubai?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-17, 09:12   #41
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ville du reist på ferie til Dubai?

Jeg har vært der en gang for mange år siden. I tillegg til argumentene i artikkelen som utelukker et nytt besøk, synes jeg at det var det minst interessante reisemålet jeg noen gang har vært på. Alt for varmt (kommer an på tiden man drar såklart), alt for lite lokal sjarm med digre shoppingmalls, innendørs aircondition luksusrestauranter hvor man kunne vært hvor som helst og prøvde man seg på en tur inn i de lokale områdene, følte man ser meg som en "inntrenger". Ja, det er et par veldig bra badeland og sånn, men dette rettferdiggjør absolutt ingen reise dit.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 09:52   #42
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du reist på ferie til Dubai?

Nei, i tillegg til lista over er den utbredte bruken av slaver noe som gjør meg enda mer negativ.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 10:10   #43
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du reist på ferie til Dubai?

Jeg har vært der (med jobb) og selv om vinterklimaet er deilig (norsk sommervarme) og strendene vakre, så er det veldig et veldig usjarmerende sted etter min smak. Veldig "maskin". Jeg følte meg VELDIG trygg, da, og vandret mye i sentrum ("the old town, where some buildings date as far back as to the 70s!" ) alene om kvelden, uten å være engstelig et øyeblikk. Men jeg ble skrekkelig nervøs av å bekymre meg for om jeg gjorde noe ulovlig uforvarende.

Og jeg syns hordene av saudier med fulltildekkede koner med bare hendene fulle av kilovis med diamanter synlige, var EKSTREMT usjarmerende da de kom strømmende til torsdag kveld.

Mest følte jeg et sterkt ubehag av å vandre rundt i prangende og forferdelig vulgær luksus, vel vitende om at de som trykket på heisknappen, rengjorde rommet eller stod i resepsjonen, stort sett er der på slavekontrakter.

Så nei, jeg skal ikke tilbake.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel

Sist redigert av Polyanna : 30-10-17 kl 11:59.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 10:12   #44
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du reist på ferie til Dubai?

Nja. Vi har vurdert det, vi har familie som jobber i området. Men enn så lenge har det ikke blitt noe av.

Tror ikke jeg hadde reist hvis jeg ikke skulle besøke noen. Jeg skal dog mellomlande der om noen uker, skal prøve å oppføre meg pent så jeg ikke blir arrestert.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 10:39   #45
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du reist på ferie til Dubai?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, i tillegg til lista over er den utbredte bruken av slaver noe som gjør meg enda mer negativ.

Ja, dette er det som gjør det helt uaktuelt for meg. Turistindustrien er bygget opp ved å ekstrem utnyttelse av sårbare mennesker. Til tross for enkelte forbedringer de siste årene, er det fortsatt slaveliknende kontrakter turismen baserer seg på, og det er et marked jeg ikke ønsker å være del av.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 11:48   #46
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du reist på ferie til Dubai?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Ble litt nysgjerrig. Kam du utdype?

Eldstemann synes det ser så fint ut, men tviler på at jeg ønsker å dra, av grunner som beskrives her.

Hvorfor jeg ikke vil tilbake? Polyanna oppsummert det godt. Det var for det første et veldig kjedelig reisemål, jeg var ukomfortabel med kulturen og industrien der.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 19:53   #47
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du reist på ferie til Dubai?

Det kunne ikke ramle meg inn å dra til Dubai og andre land jeg vet har uholdbar rettspraksis, driver med slavehold og arresterer voldtatte kvinner. med mindre jeg må. Jeg synes det er ubehagelig nok å besøke Heltens slektninger i sørstater med dødsstraff, vi gjør ikke det hvert år. Jeg tenker mitt om folk som drar til Dubai på ferie, helt ukritisk til forholdene der. Beklager, jeg klarer ikke la være.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 22:15   #48
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.669
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du reist på ferie til Dubai?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Hvorfor jeg ikke vil tilbake? Polyanna oppsummert det godt. Det var for det første et veldig kjedelig reisemål, jeg var ukomfortabel med kulturen og industrien der.

OK, takk. Ja det kan jeg forstå. Hadde nok følt veldig på det samme selv.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 23:35   #49
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ville du reist på ferie til Dubai?

Helt uaktuelt å dra et sted hvor jeg ikke kan være meg selv sammen med kjæresten min.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 23:52   #50
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ville du reist på ferie til Dubai?

Jeg har bodd der, og reiser gjerne tilbake.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-17, 00:26   #51
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du reist på ferie til Dubai?

Jeg tror gjerne at det er veldig annerledes å bo der eller være på privatbesøk der, enn å være turist der, faktisk. Det er noe med måten turistene blir sluset i en parallellverden som gjør de problematiske sidene mer trøblete, tror jeg?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-17, 00:39   #52
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du reist på ferie til Dubai?

Jeg tror vel at mange som bor der også lever i den pararellverdenen? Som vestlige expats? Jeg har i hvertfall inntrykk av det fra familie som bor i området (ikke Dubai, men i nærheten). Svoger jobber på kontor med andre vestlige expats, de bor i inngjerdet område med andre expats, barna går på internasjonal skole, osv. Svigerinnen min sier at de lokale hun møter stort sett er sjåføren, gartneren, osv.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-17, 09:05   #53
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du reist på ferie til Dubai?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg tror vel at mange som bor der også lever i den pararellverdenen? Som vestlige expats? Jeg har i hvertfall inntrykk av det fra familie som bor i området (ikke Dubai, men i nærheten). Svoger jobber på kontor med andre vestlige expats, de bor i inngjerdet område med andre expats, barna går på internasjonal skole, osv. Svigerinnen min sier at de lokale hun møter stort sett er sjåføren, gartneren, osv.

Bare det å ha sjåfør, gartner osv. er jo rimelig parallellt i mitt hode. Hvordan klarer man å forholde seg til slikt luksusliv når man vet at det i praksis er slaver som server en?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-17, 10:15   #54
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du reist på ferie til Dubai?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Bare det å ha sjåfør, gartner osv. er jo rimelig parallellt i mitt hode. Hvordan klarer man å forholde seg til slikt luksusliv når man vet at det i praksis er slaver som server en?

Helt ærlig tror jeg de bare ignorerer det.

De skal hjem nå snart, det var et midlertidig opphold, og de er veldig klare for å dra hjem til England. Ikke ungene da, de elsker det. Venner fra hele verden, svømmebasseng, sjåfør som kjører dem overalt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-17, 10:21   #55
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du reist på ferie til Dubai?

Jeg tror at når man bor der så kan man i noe større grad i hvert fall velge å behandle dem man har i jobb ordentlig, med ordentlige arbeidsvilkår, forholdene tatt i betraktning. Det er jo ikke noe galt i å gi folk et levebrød som sjåfør eller gartner, gitt at de har en lønn de kan brødfø familien sin på.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-17, 15:48   #56
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ville du reist på ferie til Dubai?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror at når man bor der så kan man i noe større grad i hvert fall velge å behandle dem man har i jobb ordentlig, med ordentlige arbeidsvilkår, forholdene tatt i betraktning. Det er jo ikke noe galt i å gi folk et levebrød som sjåfør eller gartner, gitt at de har en lønn de kan brødfø familien sin på.

Det er jeg enig i. Flere ansatte til expat familier er veldig glade for å jobbe for Norske familier som betaler og behandler dem veldig bra. Enten det nå er Dubai eller andre steder man drar til som expats vi snakker om.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-17, 16:30   #57
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du reist på ferie til Dubai?

Det jeg har hørt om fra Dubai-expats som er ganske annerledes mange andre steder er hvor parallellt man lever med lokalbefolkning. Det å aldri få anledning til å knytte kontakter med innfødte kvinner for eksempel.

De ansatte er vel fremdeles mest folk fra andre deler av verden?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-17, 17:43   #58
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du reist på ferie til Dubai?

Begrepet "innfødte" er jo også spesielt i Dubai. De som "eier landet" lever jo et helt annet liv, så er det alle expats som har internasjonale, godt betalte jobber og så er det de "importerte" som jobber på gulvet, fra mange deler av verden, men stort sett andre land i Asia.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-17, 17:50   #59
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du reist på ferie til Dubai?

Jeg tenkte på emiratarabere. De er ikke mange, men mennene er i jobb i internasjonale selskaper, men kvinnene er isolert.
Kan hende dette er annerledes nå. Det er en del år siden jeg fikk høre det.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-17, 20:05   #60
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du reist på ferie til Dubai?

Nei, de er sikkert veldig isolert. Det jobbet en del arabiske kvinner der jeg var, men ingen fra emiratene, tror jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no