Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-13, 17:44   #21
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Har enda ikke vasket bhg-dressen i løpet av vinteren, og heller aldri tatt den hjem. Ikke tenkt tanken en gang i snømengdene og kulda her. Men blir den skitten, fikser vi det. Men som regel går de over til lettere tøy i kombinasjon med smelting og søle.


Sist redigert av Dronningen : 13-03-13 kl 21:50.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 18:21   #22
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Vi har ikke vasket dress denne vinteren. Hun har riktignok tre av dem, men i hovedsak en hengende i barnehagen. Den er ikke særlig skitten heller.

Om vi ble beordret hadde jeg sikkert tatt den med hjem og sendt ungen i barnehagen i en av de andre til alle tre var groskitne og kunne vaskes sammen. :lat:

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 18:42   #23
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Vår og høstdresser vaskes oftere enn vinterdressen.

Jeg tar ofte en skyllevask på vår og høstdressene, for få av det verste. Det blir litt som å spyle i dusjen. Men sånn skikkelig vask flere ganger i uka blir det ikke.

Men ingen behov for vårdress her enda gitt.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 18:48   #24
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.790
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Vi vasker definitivt ikke hver dag. Men her er det bare snø foreløpig.

Dressen har forøvrig blitt vasket en gang i vinter. Den ser skinnende ren ut! Når søla kommer, må den nok spyles av noen ganger i uka.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10

Sist redigert av oslo78 : 13-03-13 kl 18:56.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 20:14   #25
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Vi vaskr ike hver dag, men jeg sr over dressen, passer på at den henger slik at den tørker eller tar med hjem og tørker hvis den er skikkelig våt. Børster og rister nesten daglig når været er slik.

Hvis den tas med hjem for vask, holder jeg den noen ganger kun under utekrana. Andre ganger tar jeg den på 30-minprogram i maskinen.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 20:22   #26
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Tørk av den med en fuktig klut. Det gjør den ikke ren, men da glir den verste skitten av.

Ellers så syntes jeg det er tull å vaske dressen hver dag. Man må tåle litt skitt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 20:26   #27
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Vet du hva! Nei det hadde jeg IKKE gjort.
Og at de ansatte blir så møkkete? Ja..jeg hadde ikke akkurat på meg finklærne når jeg jobbet i barnehagen fordi jeg VISSTE at jeg kom til å bli møkkete i løpet av en dag. (Og sand/søle er bare toppen av isberget...vi snakker snue, sikkel, gulp (om en har riktig små) osv. )

Vi tar dressene med hjem annenhver helg (hver helg om det er spes. gale) og det holder bra. De ansatte i barnehagen vår rister dressene utfor når de er tørre. Vi har ALDRI fått spørsmål om å ta de med hjem for vask. (Ikke engang når de har vært så møkkete at de nesten har stått av seg selv.)

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 20:37   #28
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.398
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Opprinnelig lagt inn av Barbarella, her.

Vi tar med dressen hjem og spyler av den i dusjen omtrent hver dag, men ikke maskinvask hver dag nei.

Ja, slik gjør jeg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 20:50   #29
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Den kan være ganske skitten uten at jeg vasker den.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 21:10   #30
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Vaske dressen daglig? Ikke på tale. Den blir med hjem en gang i mnd fordi da er det "tømme garderoben helt"-fredag, for vask av garderoben. Dressen blir ikke nødvendigvis vasket av den grunn. Er den i en pose blir den med hjem, vaskes om behov, skylles muligens, eller bare tørkes og ristes, alt ettersom.

Dressen til Knerten er vel vasket... 2 ganger i vinter? Han har vel og merke to dresser da, de er muligens vasket 3 ganger totalt, men altså ikke månedlig nei. Og slett ikke daglig.

Regndressen skylles noe oftere, når den tas i bruk.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 21:15   #31
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Den kan da ikke bli så skitten i løpet av en dag? Du bor jo på samme kant av landet som meg, det er jo helt frossent i bakken enda.

Lillesøsters var groskitten i går. Jeg tok den med hjem og vasket den. Dersom den hadde vært like skitten i dag, hadde jeg vasket den i dag igjen. Men jeg har ikke vasket den fra november til mars, ikke en eneste gang tror jeg. Jeg vasker etter hvor skitten den er, ikke etter fast intervall. Og jeg skjønner at man blir bedt om å vaske den eller spyle den (i alle fall ta den med hjem for en oppfriskning) hvis den er veldig skitten dersom man ikke forstår det selv, det er ekkelt i garderoben og ekkelt for ungene å ha den på seg.

Jeg har hatt perioder på våren hvor jeg har vasket storebrors antrekk flere ganger i uka, men også lange perioder hvor det går måneder mellom hver gang.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 21:25   #32
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

I fjor vår mener jeg at jeg hadde en periode hvor jeg BANKET dressen hans... Altså, lot den tørke, også tok jeg den med ut og banket den, sånn at det meste falt av. fint, klar til ny bruk. Skylling i maskina i helga.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 21:30   #33
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Med ren snø så skjønner jeg jo at det kan gå lang tid uten å vaske dressen. Og for å bevare vanntettheten så bør de selvfølgelig ikke vaskes flere ganger i uka.

Men jeg skjønner virkelig ikke poenget i at ungene skal gå rundt i groskitten dress heller. De skal gjerne sitte i den dressen og spise ute iblant, de voksne skal hjelpe med lukking og ta beina og strikken over støvlene, dressen skal henge inne i barnehagen i garderoben der både barn og ansatte og foreldre skal oppholde seg. Jeg har sett dresser som jeg igrunnen ikke har lyst til å ta på i det hele tatt, og som lukter skikkelig ufriskt etter å ha vært våte og tørket og våte og skitne og tørket mange ganger uten å bli vasket.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 21:57   #34
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.398
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Opprinnelig lagt inn av apan, her.


Jeg har hatt perioder på våren hvor jeg har vasket storebrors antrekk flere ganger i uka, men også lange perioder hvor det går måneder mellom hver gang.

Samme her! For et par uker siden var dressen med hjem hver dag for spyling pga gjørme/mildvær. Den har ikke sett ut enkelte dager i vinter.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 21:58   #35
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Nei, sånne skitne dresser hadde jeg også kommet til å vaske, men nå har vi hatt litt uvanlige vintre de siste årene, med en god del mer snø venn vi er vant til på vestlandet, og uansett har ikke Knerten blitt mye skitten i vinter i tider uten snø heller. VÅT blir han, men det er oftest regntøy som har vært i bruk da (Ja, kanskje det kommer av at vår bhg åpenbart heller tar på ei flecebukse utenpå joggebuksa som har ullstilongs under, for å så bruke regntøy, heller eller å bruke dress?)

Han klarer utmerket å bli våt inn til skinnet, alt må byttes. Men dressen har det ikke vært behov for å vaske mange ganger nei.

Nå ligger det snø ute igjen, så da blir de jo uansett ikke skitne, bare våte evt.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 21:59   #36
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.398
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Her blir han skittten, veldig skitten, men ikke våt. Dressen er vasket mer i vinter enn andre vintre, men så er han blitt eldre også.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 22:04   #37
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Knerten klarer å bli våt uansett, tror jeg... Om så sola skinner og det ikke har regnet på en måned.

Men altså, jeg har vasket SKOENE hans ufattelig mange ganger i vinter. Det er gjørme oppi dem (de har uttagbart for, og det er rett og slett svart vann som kommer ut de første 5-10-15 skyllingene...) så hvordan det har seg at dressen ikke har det samme behovet for vaskemaskinen aner jeg ikke. Altså utover at det ofte er regnbuksa som ligger i posen sammen med skoene. Men slett ikke alltid der er noe bukse/dress, bare vått "innertøy" (for buksa, og derved fleecebuksa og strømpebuksa) blir våt nede på foten når det er så våte sko. skoene er vanntette de, men det kommer inn ovenfra. Han vasser? Jeg aner ikke, han bare klarer å bli våt. Uansett.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 22:09   #38
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Fikk vår hjem for første gang på mandag, da hadde han lekt på råttent grass og dressen stinket død og fordervelse. Lå godt pakket i pose på hylla.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 22:18   #39
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Jeg husker vi i fjor vår fikk dressen usedvanlig godt pakket inn. "det er noe dritt på den". Jepp, fra hund eller katt. INNI HETTA! (og gnidd utover mange andre steder) Kledd av og pakket inn. Da ble det vasket ja!!!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 22:34   #40
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Vår og høstdresser vaskes oftere enn vinterdressen.

Jeg tar ofte en skyllevask på vår og høstdressene, for få av det verste. Det blir litt som å spyle i dusjen. Men sånn skikkelig vask flere ganger i uka blir det ikke.

Men ingen behov for vårdress her enda gitt.


Jepp. Tar med hjem og skyller i vaskemaskina om de er skitten ja. I perioder hver dag.
Det er ekkelt å ta på skittent tøy og det blir veldig møkkete i garderoben når barna skal ta på seg skittent tøy. Vasker tøyet så sjeldent som mulig.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015

Sist redigert av Vianne Rocher : 13-03-13 kl 23:29.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no