Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-13, 00:13   #41
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Hvis dressen er skitten utenpå tar jeg den i dusjen. Gjerne med en klut. Jeg fikk en gang kluter på PoP til det formålet. De er veldig greie.

Det blir mye sand og skitt i garderoben i perioder med mye søle. Jeg synes det er greit å vaske bort det meste for at ungene og de ansatte skal ha det litt mer ok i garderoben.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 00:45   #42
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Vasker vinterdressene en gang i året, når de henges bort utpå våren engang.

Når den dressen han har i barnehagen er skikkelig møkkete, tar jeg den med hjem og sender med den andre dressen i barnehagen. Den skitne blir ristet og brukt hjemme til den blir ren igjen

Unntak selvfølgelig om det kommer bæsj på eller annet illeluktende greier.

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 09:06   #43
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Det er forskjell på litt møkk og en dress full av leire og sand.
Jeg synes det ikke er spesielt gøy å gå rundt med masse møkk på klærne mine fordi
jeg har kledd på tre fire barn.
Her er det sjelden noe problem, foreldrene ser raskt når dressen er klar for en vask.
Det med tur kan jeg forstå om de skal på buss e.l. og bibliotek eller museumsbesøk.
Da er det ikke noe særlig med en dress som legger igjen sand o.l., men ikke om det er en skogstur.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 09:07   #44
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Det er forskjell på litt møkk og en dress full av leire og sand.
Jeg synes det ikke er spesielt gøy å gå rundt med masse møkk på klærne mine fordi
jeg har kledd på tre fire barn.
Her er det sjelden noe problem, foreldrene ser raskt når dressen er klar før en vask.
Det med tur kan jeg forstå om de skal på buss e.l. og bibliotek eller museumsbesøk.
Da er det ikke noe særlig med en dress som legger igjen sand o.l., men ikke om det er en skogstur.

De skal på en gård....

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 09:15   #45
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Jeg er litt overrasket over hvor sjelden folk vasker dressene om barna ligger og ruller seg utendørs i hver eneste ukedag, må jeg si.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 09:22   #46
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Da ungene mine var små, vasket jeg dressene når de var møkkete. Og ja, det kunne da skje to dager på rad.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 09:25   #47
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg er litt overrasket over hvor sjelden folk vasker dressene om barna ligger og ruller seg utendørs i hver eneste ukedag, må jeg si.

Tenkte den tanken jeg også.
Dressene henger ofte tett og sølevannet kan gi litt råtten lukt,
i tillegg spiser man på tur og kanskje søler mat og drikke.
Her en dag brakk jeg meg nesten i en storbarns avd sin garderobe, det luktet ikke godt.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 09:53   #48
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg er litt overrasket over hvor sjelden folk vasker dressene om barna ligger og ruller seg utendørs i hver eneste ukedag, må jeg si.

Mens jeg ikke ser poenget med å vaske en dress som verken er møkkete eller lukter vondt. Nå har det vært snø ute i barnehagen i mange måneder, og dressen blir jo ikke møkkete da.

Når/hvis den er møkkete, så vaskes den. Men som jeg ser over er jeg ikke akkurat alene om å hatt en god stund mellom vaskene av dressen i vinter. Det blir helt sikkert oftere nå som snøen forsvinner.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 10:00   #49
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Sølevann? Møkk?

Vi hadde -14 i dag da jeg sto opp, og det er ikke riktig vår enda. Men hvis dressen blir skitten, vil den bli vasket. Men det er ikke noe automatikk at den skal hjem før den tid, så fremt ikke noe spesielt tilsier det. Vi har en Reimadress etter søsken som brukes hjemme hvis vi skal noe, og har også regntøy begge steder. Så som regel frakter jeg nada til og fra barnehagen, om det ikke er noe spesielt som trengs.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 10:02   #50
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.457
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

I høst ble dressen vasket en del, men nå har vi hatt snø liggende hele vinteren, med jevnlig påfyll. Dressen har jo ikke vært møkkete, ellers hadde den selvsagt blitt vasket. Jeg gruer meg allerede til å måtte vaske den oftere nå som våren snart er her.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 11:00   #51
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Vinterdressen blir sjelden skitten, den brukes mest i snø. I forrige uke var klærne under sølete, han hadde rullet sånn i søla og blitt våt av sølevann. Den dressen kunne trenge en vask. Til helgen.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 11:05   #52
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Det er ikke alle steder det ligger ren og pen snø hele vinteren, det skjer ihvertfall aldri her.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 11:08   #53
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg er litt overrasket over hvor sjelden folk vasker dressene om barna ligger og ruller seg utendørs i hver eneste ukedag, må jeg si.

Poenget mitt er at selv om dressen virker veldig skitten når den tas av ungen er det ikke gitt at den ha en vask. For hver en vask dressen utsettes for, forsvinner mer og mer av impregneringen, dressen blir dårligere.
Å skylle den, er ikke å vaske den.
En skitten dress tar jeg med hjem, ser om jeg får av den skiten uten å vaske -for å bevare dressen lengst mulig.
Er den gjennomtrukket av sølevann og skit så vasker jeg den, såklart. Ikke lukter det vondt av dressen selv om den ikke blir vasket på lang tid heller.

Man må bruke skjønn, mener jeg. Skittent er ikke alltid jamført med full vask i maskin.

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 11:10   #54
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Jeg vasker etter behov. Det kan gå måneder i mellom eller to dager på rad. Det er avhengig av vær og søleforhold for det meste.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 11:10   #55
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Den kan da ikke bli så skitten i løpet av en dag? Du bor jo på samme kant av landet som meg, det er jo helt frossent i bakken enda.

Her er dressen til Ivar ufattelig møkkete hver bidige dag nå. Ufattelig. Det er ned mot 20 minus om nettene, men varmegrader utpå dagen, og knapt snø igjen på bakken, så vi snakker store mengder sand, leire og sølevann. Det er sjelden han kan bruke en dress mer enn 2 dager før vask for tida. Når dressen er så inngrodd at den står av seg selv og ikke kan tas inn uten å strø ned hele huset med sand, vasker jeg den, jeg altså. Da får tanker om impregnering og slitasje vike.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 11:12   #56
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Forresten. Det gikk hull på Reimatec-en til yngste for en månedstid siden etter en særdeles snøfattig, men kaldt januar. Da kjøpte jeg en dress fra Hennes og Mauritz. Han er like tørr og varm i denne til 500 kroner og jeg er ikke redd for den.
Han er stor da, 7 år.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 11:19   #57
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Her fikk vi også med dressen hjem til vask! Jentungen hadde funnet ut at det ville være morsomt å bade i en god blanding av sørpe og sand DA kan jeg forstå det, men å få hjem en dress, fordi di vil ha den skinnende ren for å gå tur? Når du vasket den dagen før? Da hadde jeg nok ristet på hodet

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 13:06   #58
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Kan du ta med denne hjem og vaske den?"

Jeg syns det er veldig greit å si fra jeg, de har en garderobe i bhg, og der henger altså sandete og skitne dresser som naturlig er, men når gulvet blir ekkelt å gå på for oss med sko syns jeg det er skikkelig lite ok å vite at ungene må vasse i det hver gang de skal ut og inn. Guttungen her kler på seg selv, og da legger han seg på gulvet i garderoben. Nå er de riktignok flinke til å koste over der har jeg inntrykk av, men jeg tar gjerne moppen og går over en runde selv i de periodene det virkelig ikke ser ut når jeg kommer for å hente.
Og dressen blir uansett med hjem hver fredag for en spyling i dusjen, og så ser jeg an om den trenger en kjapp maskinvask også. I perioder med mye sand og gjørme som det blir fremover har vi to dresser i omløp, i tillegg til regnbukse han kan ha utenpå når det er virkelig ille.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no