Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hva er det som kan få foreldre til å forlate barna sine?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-09, 10:00   #1
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er det som kan få foreldre til å forlate barna sine?

Denne artikkelen i Dagbladet (den står vel også i nettavisen) fikk meg til å undres. Hva i all verden er det som får foreldre til å forlate barna sine? Jeg husker at jeg som ung leste en bok om en mor som forlot barna sine i en bil på en parkeringsplass utenfor et kjøpesenter. Boken handlet om hva barna gjorde for å finne moren igjen. Jeg syns rett og slett det er helt uforståelig at noen er i stand til å bare forlate barna sine på et fremmed sted. Spesielt barn som er så små som disse.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 10:11   #2
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Hva er det som kan få foreldre til å forlate barna sine?

- det finnes mye psyke folk der ute

__________________
Kahlan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 10:11   #3
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er det som kan få foreldre til å forlate barna sine?

Folk som forlater barna sine sånn er selvsagt ikke friske.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 10:19   #4
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det som kan få foreldre til å forlate barna sine?

Dei kan jo ikkje vere friske eller ved sine fulle fem. Kven gjer slike ting?

Gaia, var det forresten "Den lange veien hjem" av Cynthia Voigt du las da du var ung, den las iallefall eg, og den handla om dette.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 10:21   #5
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det som kan få foreldre til å forlate barna sine?

Det stemmer, Gri. Jeg husket ikke i farten hva boken het. Jeg tror moren i boken var psyk.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 10:26   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det som kan få foreldre til å forlate barna sine?

Stakkars unger!

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 10:57   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det som kan få foreldre til å forlate barna sine?

Huff, jeg blir helt satt ut. Så redde og forvirrede ungene må være.
Jeg husker en episode av Private Practice som satte meg litt ut, der ei fem år gammel jente ble forlatt av foreldrene på sykehuset. Hun satt der med en bamse og skjønte ingenting. De forlot henne fordi de ikke hadde penger til de medisinske regningene lenger. Heia USA. Dette var jo en serie da, men det skjer jo hele tiden. Blir helt dårlig.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 20:42   #8
Dååris
Aktiv
 
Dååris sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 190
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Sv: Hva er det som kan få foreldre til å forlate barna sine?

Men begge foreldrene!
En ting er om en foreldre blir.. ja, vet ikke hva jeg skal kalle det.. Men begge, da er det jo planlagt, hei du, vi stikker fra 3 BARN! Stakkars stakkars barn

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 20:59   #9
Smurfine79
Carpe Diem!
 
Smurfine79 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 3.435
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er det som kan få foreldre til å forlate barna sine?

Uff noen ganger så skjønner jeg virkelig ikke hva som går av mennesker. Stakkars små, håper de blir tatt hånd om nå.

__________________
Carpe Diem
Jeg er perfekt, bortsett fra at jeg er meg selv!
Gutter 02 & 07
Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 21:03   #10
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Hva er det som kan få foreldre til å forlate barna sine?

Vel å merke kan man bli sliten av barna sine innimellom, og ønske en pause fra dem. Men å forlate dem på en restaurant, uten noen andre og uten noen plan, nei, fy for noen ansvarsløse personer. Kanskje barna har det best uten dem. Håper barna blir godt tatt hånd om av noen barnekjære personer!

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 21:13   #11
Mira
Bør lage seg en tittel selv
 
Mira sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.698
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Sv: Hva er det som kan få foreldre til å forlate barna sine?

Det kan jo være mange grunner til at barn blir forlatt.
Kanskje foreldrene ikke har råd eller av andre grunner ikke klarer å ta vare på barna selv.
Barna blir jo ikke forlatt uten grunn, så på en måte er det litt bra at noen andre tar seg av dem.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 19:15   #12
Dååris
Aktiv
 
Dååris sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 190
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Sv: Hva er det som kan få foreldre til å forlate barna sine?

Vet man at de er forlatt forresten?
Hørte såvidt noe på nyhtene om at de var på en restaurant og ikke kom tilbake etter ett do(?)besøk..
Kan det være noe har hendt dem?

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 19:52   #13
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det som kan få foreldre til å forlate barna sine?

Opprinnelig lagt inn av Dååris, her.

Vet man at de er forlatt forresten?
Hørte såvidt noe på nyhtene om at de var på en restaurant og ikke kom tilbake etter ett do(?)besøk..
Kan det være noe har hendt dem?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=572250

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 19:54   #14
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.717
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er det som kan få foreldre til å forlate barna sine?

Noen skulle ikke hatt barn, og de er psyke i hodet.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 20:40   #15
DollyDuck
Superduperaktiv
 
DollyDuck sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
Innlegg: 686
DollyDuck er litt kulDollyDuck er litt kul
Standard

Sv: Hva er det som kan få foreldre til å forlate barna sine?

Håper barna blir tatt godt vare på!!

__________________
Storesøster 1994 Storebror 2002 Mellombror 2005 Lillebror 2007
DollyDuck er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 08:47   #16
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det som kan få foreldre til å forlate barna sine?

Det verste er at de valgte å forlate dem i et fremmed land hvor barna ikke kunne språket. De kunne vel valgt en litt mindre skrekkelig måte velge å oppgi foreldreskapet på? Æsj, for en sak.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 08:55   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det som kan få foreldre til å forlate barna sine?

Opprinnelig lagt inn av Mira, her.

Det kan jo være mange grunner til at barn blir forlatt.
Kanskje foreldrene ikke har råd eller av andre grunner ikke klarer å ta vare på barna selv.
Barna blir jo ikke forlatt uten grunn, så på en måte er det litt bra at noen andre tar seg av dem.

Ja, men om man vil barnas beste, forlater man dem hos noen de kjenner, hos barnevernet eller i det minste på et noenlunde kjent sted. Ikke i et fremmed land der de ikke engang snakker språket. Tenk så redde de må ha vært!

Nå er foreldrene funnet ja, faren var visst etterlyst og de hadde rusproblemer osv. Godt at barna ikke er hos dem lenger, i det minste.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 08:57   #18
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det som kan få foreldre til å forlate barna sine?

Opprinnelig lagt inn av Mira, her.

Det kan jo være mange grunner til at barn blir forlatt.
Kanskje foreldrene ikke har råd eller av andre grunner ikke klarer å ta vare på barna selv.
Barna blir jo ikke forlatt uten grunn, så på en måte er det litt bra at noen andre tar seg av dem.

Unnskyldninger, unnskyldninger - det finnes ingen unnskyldning for dette.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 14:33   #19
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det som kan få foreldre til å forlate barna sine?

Vel, barnas far er fengslet p.g.a. vold mot parrets 4. barn (en baby), og morens kjæreste var på rømmen fra fengselspermisjon. Det står ikke så mye om moren ellers, men hun treffer, så vidt vi kan lese, noen svært uheldige valg i forhold til barna sine. Jeg håper ungene kommer i en god forsterfamilie og ikke blir returnert til sitt biologiske opphav.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 15:54   #20
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er det som kan få foreldre til å forlate barna sine?

Det er mange som ikke skulle hatt barn.
Vi klarer nok aldri å få kontroll på dette, men i Norge har vi mange gode støtteordninger som hjelper de fleste til å leve et verdig liv.
Forlater man barn er det enten egoistiske eller fortvilende situasjoner man kommer oppi.
Hadde denne familien bodd i Norge så hadde nok støtteapparatet vært kontaktet for lenge siden, og situasjonen kunne vært under kontroll.
Man kan i mye om landet vårt, men vi er gode på den biten. Alle kan komme i fortvilte situasjoner (som bla. nå med Nav), men de aller aller fleste får hjelp til å bygge opp livet sitt igjen.Hjelp til jobb og utdanning feks. Vi skal ikke lenger enn Tyskland og England før vi ser at det er mye tøffere enn her hjemme.
I mange andre land er man nesten dømt til å leve det livet man blir fødd inn i.
Jeg vet at hadde finanskrisen tatt meg, så hadde systemet fanget meg opp. Ja jeg hadde fått et kjipere liv enn i dag, og vi måtte muligens bo kummerlig, men ikke hos mamma og pappa. Vi hadde fått en ny sjanse til å stable oss på beina igjen. Det er det ikke mange andre land som får.
Utrolig tragisk situasjon for de tre barna, men jeg håper og tror at de får det bedre nå.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no