Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Svineinfluensa, er du bekymret?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-09, 14:48   #1
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål



Nå er viruset bekreftet i Europa også, Spania.
Det ligger visst en på et sykehus i Haugesund som kan ha dette viruset, selv om det mest sannsynlig ikke er tilfelle i følge nyhetene nå.

Personlig blir jeg ikke redd, ikke enda iallefall. Selv om dette er noe som smitter fra mennesker til mennesker (noe jeg forøvrig er glad for siden jeg spiste svin lørdag.. )

Er dere redde? Bekymret? Tar dere allerede nå forhåndsregler? Ting er jo ganske crazy i Mexico har jeg skjønt.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=542538

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=542561

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.

Sist redigert av Veronal : 01-05-09 kl 19:21. Årsak: Ingen grunn til å legge linken i 2. innlegg.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 14:49   #2
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Er pressekonferanse med bla helseministeren på NRK nå.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 14:50   #3
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Nei.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 14:50   #4
nikki
Bør lage seg en tittel selv
 
nikki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.407
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Ikke veldig redd,men syns jo det er litt ekkelt at det sprer seg så fort.

__________________
Gutt-91,Jente-97,Jente-99.
nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 14:57   #5
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.400
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Jeg tenker litt på det siden vi skal til NY om to uker.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 14:58   #6
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Ja, jeg er bekymret, jeg synes dette er skummelt. Vurderer å kjøpe noen kasser Spaghetti a la Capri, så vi er parate til å isolere oss på hytta.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 15:02   #7
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Jeg var ikke bekymret da Sars herjet og ei hva fugleviruset angår.
Det har litt lett for å bli hauset opp av mediene.
Det virker som om denne sykdommen smitter lett og det er jo betenkelig, men jeg føler at vi ikke vet nok foreløpig til å bli så alltfor bekymret.
Jeg er nå glad for at jeg bor i Norge hvor vi ikke er så tett befolket og med et helsevesen som er ok. Mexico er et fattig land og hvor folk bor svært tett i byene. Da er det klart at smitten skjer lettere og kanskje kommer ikke folk raskt nok til lege.
Det ser jo ut til dette viruset er følsomt for Tamiflu, Relenza m.fl og derfor demper disse symptomene. Det er jo betryggende om det bryter ut for fullt.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 15:02   #8
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Jeg tenker litt på det siden vi skal til NY om to uker.

Pr i dag så advarer EU mot å reise til USA, men ting kan jo snu fort til det bedre.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 15:03   #9
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Nei, jeg er ikke bekymret, selv om jeg følger med. Men jeg er ganske kritisk til hvordan saken blir dekket da. Se på bildet her på Dagbladet for eksempel: http://www.dagbladet.no/2009/04/27/n...helse/5942142/ . De aller fleste her er jo ikke bekreftede tilfeller, de har til og med tatt med de som ikke var svineinfluensa allikevel (vanlig influensa er nå ikke så uvanlig). Det hadde holdt med de bekreftede tilfellene. Må nesten gå til WHO eller Folkehelseinstituttet for å få god informasjon.

Nå klarer jeg ikke å finne igjen noen link om akkurat det nå, men er det ikke slik at det foreløpig bare er folk i Mexico som har dødd? Og at de som er smittet i USA har hatt et mye mildere sykdomsforløp. Da tenker jeg at det sikkert er mye vi ikke har god informasjon om enda, og at det ikke nødvendigvis er akkurat slik som media fremstiller det nå (det kan være verre også, for all del, men dumt å bekymre seg unødig alt for tidlig).

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 15:06   #10
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Opprinnelig lagt inn av indie, her.

Nei, jeg er ikke bekymret, selv om jeg følger med. Men jeg er ganske kritisk til hvordan saken blir dekket da. Se på bildet her på Dagbladet for eksempel: http://www.dagbladet.no/2009/04/27/n...helse/5942142/ . De aller fleste her er jo ikke bekreftede tilfeller, de har til og med tatt med de som ikke var svineinfluensa allikevel (vanlig influensa er nå ikke så uvanlig). Det hadde holdt med de bekreftede tilfellene. Må nesten gå til WHO eller Folkehelseinstituttet for å få god informasjon.

Nå klarer jeg ikke å finne igjen noen link om akkurat det nå, men er det ikke slik at det foreløpig bare er folk i Mexico som har dødd? Og at de som er smittet i USA har hatt et mye mildere sykdomsforløp. Da tenker jeg at det sikkert er mye vi ikke har god informasjon om enda, og at det ikke nødvendigvis er akkurat slik som media fremstiller det nå (det kan være verre også, for all del, men dumt å bekymre seg unødig alt for tidlig).

Jo foreløpig er det kun rapportert dødsfall fra Mexico og flere som er smittet b.la i USA og ble syke er nå friske.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 15:08   #11
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Håper bare ikke det blir en verdensomspennende epedemi, da blir jeg bekymret.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 15:09   #12
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.677
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Ikke bekymret ennå iallefall. Det må komme opp hit til isødet før jeg blir det.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 15:11   #13
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.028
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Ikke superbekymret enda, men sambo har bestemt at vi skal vaksinere poden, han skrev hovedoppgave om influensapandemier på medisin og har hetta

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 15:13   #14
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Jeg er ikke bekymret. Og at man har spist svin spiser ingen rolle, koking og steking dreper bakteriene.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 15:14   #15
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Ikke superbekymret enda, men sambo har bestemt at vi skal vaksinere poden, han skrev hovedoppgave om influensapandemier på medisin og har hetta

Men det er jo ingen vaksine pr i dag som virker forebyggende på nettopp dette viruset? Årets influensavaksine virker ikke. Tamiflu m.fl virker dempende mot symptomene men ikke forebyggende.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 15:16   #16
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Jeg er ikke bekymret. Og at man har spist svin spiser ingen rolle, koking og steking dreper bakteriene.

Influensa er forårsaket av virus. Men det skjer kanskje en inaktivering av nødvendige virale proteiner ved oppvarming?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 15:16   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Jeg syns det er litt skummelt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 15:18   #18
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Jeg óg synes det er skummelt.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 15:19   #19
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Svineinfluensa må da være mindre skummelt enn fugleinfluensa; griser flyr jo ikke.

Ben "unfazed" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 15:21   #20
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Svineinfluensa må da være mindre skummelt enn fugleinfluensa; griser flyr jo ikke.

Ben "unfazed" Murphy



Nå er det altså sånn at det er ingen smitterisiko ved å spise disse grisene.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no