Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Den nye ekteskapsloven og KRF

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-09, 08:49   #101
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Selv bor jeg midt i bibelbeltet, og mer eller mindre alle er fryktelig kristne her.

Jeg er født og oppvokst i tjukkeste bibelbeltet, altså Sørlandet. Så Kristendommen har jeg langt opp i halsen. På skolen var jeg en av få som ikke var kristen i klassen. Jeg husker med gru diskusjonene om selvbestemt abort og homofili i samfunnsfagtimene. Det var meg og et par til mot hele "menigheten". Da fysikklæreren skulle undervise om "the Big Bang" var det flere som forlot klasserommet i protest. Og nei, dette er ikke på landsbygda, men midt i selveste "urbane" Kristiansand.

Hadde min datter kommet hjem og sagt hun var kristen hadde jeg blitt alvorlig bekymret. Ville gjort alt for å snakke henne til fornuft igjen.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 14:12   #102
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Stusset litt nå, trodde du bodde på Sørlandet og kunne ikke fatte hvorfor de snakket engelsk til deg.



Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Hadde min datter kommet hjem og sagt hun var kristen hadde jeg blitt alvorlig bekymret. Ville gjort alt for å snakke henne til fornuft igjen.

Neida, det bekymerer meg ikke, jeg har flere kristne venner hjemme i Norge, til og med ei som er prest, og de kristne jeg omgås er helt normale, oppegående mennesker, som ikke er ekstreme på noe som helst vis. Ei heller i meningene sine. Min bestevenn her er også kristen, men det merkes ikke i hverdagen, om en ser bort fra at hun alltid ber før maten, og går i kirka hver søndag. Bortsett fra det er hun rå på de fleste måter, og langt fra noe gudsord fra landet, for å si det sånn .

Ut fra de fleste kristne jeg kjenner, så konkluderer jeg med at det fint går an å ha en tro uten å være ekstrem. Jeg ville selvfølgelig blitt hakket med bekymra om hun hadde havnet inn i noe sektliknende eller veldig bibeltro religiøst miljø. DA hadde det vært på tide med en samtale, eller ti, ja.

Men jenta er 9 år, og sier at hun tror på Gud. Og det må hun vel få lov til for meg. Vi har hatt noen samtaler rundt det, mest fordi hun lurer på hvorfor jeg og faren ikke tror, og da sier jeg det som det er: tro er nettopp det; tro. Enten tror man, eller så gjør man det ikke. Det er ikke noe du styrer selv. Og vi tror ikke. Vi regner oss som agnostikere. Liker Kardemommeby-loven

Å overbevise noen om at de ikke skal tro, blir for meg like feil som at de skal overbevise meg om at jeg burde tro . Men jeg kan gjerne ta noen heftige diskusjoner om temaet, men kun med andre folk som liker en diskusjon, og ikke blir dødelig fornærma. Dvs, hvis det er mennesker med et snevert menneskesyn, som feks mener at homofile kommer til å brenne i helvete etc, så bryr jeg meg ikke så mye om de blir fornærma av diskusjonen .

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 16:23   #103
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.




Neida, det bekymerer meg ikke, jeg har flere kristne venner hjemme i Norge, til og med ei som er prest, og de kristne jeg omgås er helt normale, oppegående mennesker, som ikke er ekstreme på noe som helst vis. Ei heller i meningene sine. Min bestevenn her er også kristen, men det merkes ikke i hverdagen, om en ser bort fra at hun alltid ber før maten, og går i kirka hver søndag. Bortsett fra det er hun rå på de fleste måter, og langt fra noe gudsord fra landet, for å si det sånn .

Ut fra de fleste kristne jeg kjenner, så konkluderer jeg med at det fint går an å ha en tro uten å være ekstrem. Jeg ville selvfølgelig blitt hakket med bekymra om hun hadde havnet inn i noe sektliknende eller veldig bibeltro religiøst miljø. DA hadde det vært på tide med en samtale, eller ti, ja.

Men jenta er 9 år, og sier at hun tror på Gud. Og det må hun vel få lov til for meg. Vi har hatt noen samtaler rundt det, mest fordi hun lurer på hvorfor jeg og faren ikke tror, og da sier jeg det som det er: tro er nettopp det; tro. Enten tror man, eller så gjør man det ikke. Det er ikke noe du styrer selv. Og vi tror ikke. Vi regner oss som agnostikere. Liker Kardemommeby-loven

Å overbevise noen om at de ikke skal tro, blir for meg like feil som at de skal overbevise meg om at jeg burde tro . Men jeg kan gjerne ta noen heftige diskusjoner om temaet, men kun med andre folk som liker en diskusjon, og ikke blir dødelig fornærma. Dvs, hvis det er mennesker med et snevert menneskesyn, som feks mener at homofile kommer til å brenne i helvete etc, så bryr jeg meg ikke så mye om de blir fornærma av diskusjonen .

Nå var det jo halvveis på spøk den siste kommentaren min, derfor avsluttet jeg med nettopp denne smiliyen:

Klart man ikke kan tvinge noen til ikke å tro, men jeg ville nok (hvis hun var gammel nok til det) utfordret henne med noen gode diskusjoner. Helt ærlig, det viktigste for meg er at hun blir et reflektert og gjennomtenkt menneske som kan gjøre seg opp sine selvstendige meninger, og hvis hun skulle finne lykke og mening i å tro på en gud vil jeg jo med den største selvfølge respektere henne for det.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 16:34   #104
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Så han hadde liksom ikke lov til å ombestemme seg? :tsktsktsk: Ingen er ufeilbarlige, vettu.

:oh. fuck. nevermind:

Poenget her var vel hva han hadde sagt, ikke om han ombestemte seg?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 16:38   #105
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Nå var det jo halvveis på spøk den siste kommentaren min, derfor avsluttet jeg med nettopp denne smiliyen:

Klart man ikke kan tvinge noen til ikke å tro, men jeg ville nok (hvis hun var gammel nok til det) utfordret henne med noen gode diskusjoner. Helt ærlig, det viktigste for meg er at hun blir et reflektert og gjennomtenkt menneske som kan gjøre seg opp sine selvstendige meninger, og hvis hun skulle finne lykke og mening i å tro på en gud vil jeg jo med den største selvfølge respektere henne for det.

Da er vi enige . Hun er litt i minste laget til den type diskusjoner, men du skal ikke se bort fra at det kan komme noen etter hvert. Hun har en mamma om liker en god diskusjon Men så lenge det handler om tro, og ikke viten, så mener jeg folk må få tro hva de vil. Så lenge de ikke gjør livet surt for andre med troen sin, vel å merke. Man skal ikke ha lest mye historie for å vite at det har skjedd mye faenskap i diverse religioners navn .

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 23:37   #106
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Det som var hovedpoenget mitt med denne tråden, var ikke hva som var synd og ikke synd, hvem som kommer til himmelen og hvem som ikke kommer til himmelen. Poenget er at jeg blir litt lei alle som vil dømme andres synder. Hvis man er kristen, tror man at det er kun Gud som skal dømme syndene våre. Man burde leve sitt eget liv så godt man kan, og så står man en gang til ansvar for det. Og jeg mener at man er en bedre person om man ikke bruker så mye tid og energi på å snakke om andres synder og dømme andre for hva de gjør galt. Feie for sin egen dør. Og JEG mener at Jesus levde slik jeg mener man burde leve, og prøver å gjøre selv - han omgikk jo både horer og tyver,. Samtidig er jeg den første til å innrømme at jeg ikke er feilfri - INGEN er det.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no