Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-09, 11:06   #1
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Jada, VG.no er ikke all verdens beste kilde og sånt, men lell:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...p?artid=572359

Sitat:

Oslo Høyre ønsker i dag å vedta på landsmøtet at ungdomsskoleelever som stryker i ett eller flere fag ikke skal ha rett på videregående skole.



Jeg kjenner jeg blir litt målløs av et så tvers igjennom idiotisk forslag.
Det er faktisk ikke alle som er like ressurssterke i dette landet, og vi trenger da ikke å lage større forskjeller enn det vi allerede har!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 11:37   #2
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Jauda, den var sjarmerende.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 11:40   #3
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Det er trist å se at det er der Høyre legger inn stemmesankingen før valget, i stedet for å fokusere på at flere ressurser i ungdomskolen ville kunne hjelpe svakere elever til å finne en motivasjon i skolen.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 12:12   #4
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.094
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Men hva skal man da gjøre med alle de elevene som driter i ungdomsskole, som ikke yter noen ting og som likevel kommer inn på vgs? Fordi de har rett på det? Sånn skolen er i dag kan man gå ut av grunnskolen uten å ha løftet en finger og likevel ha rett på videregående skole.

Jeg stemmer ikke og kommer aldri til å stemme Høyre, men denne diskusjonen må faktisk opp og noe må gjøres.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 12:25   #5
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Men, 007:

- Vil de som gir totalt beng i ungdomsskolen, gidde å starte på videregående?
- Og vil det hjelpe å "skremme" dem med at de ikke vil få plass?
- Og hva skal samfunnet gjøre med de som ikke kommer inn? Gi beng og si at dette får de ordne opp i selv? Eller skal vi ha andre alternativer?

Dette er seriøse spørsmål, altså, ikke et angrep på det du sier.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 12:30   #6
LimboLine
Superaktiv
 
LimboLine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 318
LimboLine er litt kul
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Ja, det skulle tatt seg ut. : provosert:

LimboLine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 13:20   #7
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.094
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men, 007:

- Vil de som gir totalt beng i ungdomsskolen, gidde å starte på videregående?
- Og vil det hjelpe å "skremme" dem med at de ikke vil få plass?
- Og hva skal samfunnet gjøre med de som ikke kommer inn? Gi beng og si at dette får de ordne opp i selv? Eller skal vi ha andre alternativer?

Dette er seriøse spørsmål, altså, ikke et angrep på det du sier.

1. Ja, de gidder å starte. Foreldrene forlanger det, de har rett til det og de har ikke noe annet tilbud.
2. Hvis de ikke får plass får de verken jobb, penger eller et annet tilbud og kanskje de da forstår at man må yte litt, ikke bare kreve?
3. Mener du at man skal oppbevare dem på vgs? At de skal ødelegge for andre seriøse elever som faktisk er interessert i å yte?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 13:22   #8
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

3. Mener du at man skal oppbevare dem på vgs? At de skal ødelegge for andre seriøse elever som faktisk er interessert i å yte?

Det er klart at ikke alle passer inn i videregående skole, men de er fortsatt bare barn (sånn juridisk sett) og bør ha rettigheter til å bli fulgt opp på et eller annet vis.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 14:03   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Samtidig: Er det virkelig alle som har utbytte av å gå på videregående skole? Særlig med tanke på at svake elever gjerne havner på allmennfag, der det er flest plasser?

Om man faktisk gjør det så dårlig på ungdomsskolen at man stryker (det skal jammen litt til), så kan jeg ikke i min villeste fantasi se for meg at man har mer på videregående utdanning å bestille? Selvsagt burde de få oppfølgning, men er en videregående skole beste stedet for det?

Burde man ha lovfestet rett til høyere utdanning også, bare for å passe på at det virkelig ikke blir noen forskjeller?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 14:04   #10
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 14:05   #11
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det er klart at ikke alle passer inn i videregående skole, men de er fortsatt bare barn (sånn juridisk sett) og bør ha rettigheter til å bli fulgt opp på et eller annet vis.

Sånn som systemet er nå, i hvert fall her i fylket, ender den gruppa med elever som gir beng i ungdomsskolen normalt på studiespesialisering (tidl. allmennfag) på videregående, fordi det er det utdanningsprogrammet der det er billigst å opprette "fyllplasser". Vel inne på studiespesialisering går de selvsagt på smell etter smell i takt med at de faglige kravene øker, og i forhold til denne elevgruppa føler jeg ganske ofte at det vi gjør ved å ha dem her er å utdanne dem til tapere. De får jo aldri oppleve å lykkes. Det er godt mulig at å fjerne ungdomsretten ikke er veien å gå, men jeg tror i hvert fall at man bør se på hvordan det nåværende systemet fungerer og om man kan ta noen nye grep i forhold til denne elevgruppa.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 14:20   #12
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Retten til videregående skole er svært viktig synes jeg, det ligger mye forebyggende arbeid i å "tvinges" til å gå på skole. Jeg er muligens påvirket av å se hvordan det går med de som dropper skole, og tror at det både samfunnsøkonomisk og sosialt sett kan være lønnsomt å være rause i forhold til å la faglig svake og umotiverte ha rett til å få lov til å gå på videregående skole i en eller annen form. Alternativet kan være så mye verre.

Jeg synes at man etter Reform 94 la opp til en trist utvikling med tanke på skolens svakeste faglig sett. Det ble pøst på med allmennfag i yrkesfagutdanningene. Veldig fint for oss som hadde planer om å ta høyere utdannelse etter yrkesfagutdanningen, men utrolig urettferdig over de som er faglig svake. Terskelen for å mestre blir høy, og motivasjonen lav. Med min beste vilje klarer jeg ikke å forstå hvorfor norsk, nynorsk, engelsk og utfordrende matte/naturfag er viktig for å kunne mestre en jobb som hjelpepleier, frisør eller rørlegger.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 14:22   #13
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Jeg synse man heller bør fokusere på å finne årsaker til at eleven stryker.

Og ikke alle er framtidige akademikere. I min forrige jobb møtte jeg stadig unge mennesker som hadde sluttet på videregående. De hadde begynt på en yrkesfaglinje, men falt fort ut da undervisning var altfor mye akademisk rettet. Disse personene ville i utgangspunktet få seg et yrke.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 14:26   #14
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes at man etter Reform 94 la opp til en trist utvikling med tanke på skolens svakeste faglig sett. Det ble pøst på med allmennfag i yrkesfagutdanningene. Veldig fint for oss som hadde planer om å ta høyere utdannelse etter yrkesfagutdanningen, men utrolig urettferdig over de som er faglig svake. Terskelen for å mestre blir høy, og motivasjonen lav. Med min beste vilje klarer jeg ikke å forstå hvorfor norsk, nynorsk, engelsk og utfordrende matte/naturfag er viktig for å kunne mestre en jobb som hjelpepleier, frisør eller rørlegger.

Dette er jeg helt enig i. Fagutdanningene kunne i større grad vært tilpasset elever som ikke mestrer de allmenne fagene.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 14:30   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.973
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Men hva skal man da gjøre med alle de elevene som driter i ungdomsskole, som ikke yter noen ting og som likevel kommer inn på vgs? Fordi de har rett på det? Sånn skolen er i dag kan man gå ut av grunnskolen uten å ha løftet en finger og likevel ha rett på videregående skole.

Ungdomsskolen har tradisjonelle allmenne fag. Det er ikke alle som har anlegg for dette, og at noen gir opp har jeg en viss forståelse for. De har også rett til en utdanning i fag som kan være interessant for dem.

Faren min er lærer på byggfag på videregående. Det er ikke akkurat de aller mest skoleflinke som begynner der, generelt sett. En del av dem gir faen i alt, og fortsetter med det. Noen finner ut at dette er noe de faktisk er flinke til, og klarer seg veldig bra ...... på tross av elendige resultater fra ungdomsskolen.

Så det er håp også for disse, og jeg mener de skal fortsette å få muligheten.





Med elendige resultater fra ungdomsskolen har man ingenting på studiespesialisering/allmenne fag å gjøre, men det er en helt annen diskusjon.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 14:33   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Jeg må innrømme at jeg trodde det var sånn allerede, det var jo slik når jeg gikk på ungdomskolen.
Jeg er både litt for og litt i mot. Jeg syns ikke skolen fungerer i dag, men jeg tror at de elevene som stryker på ungdomskolen krever mye mer tilrettelegging enn kun en studieplass på videregående. Jeg tror heller ikke det kun går på elevens manglende motivasjon, men ungdomsskolens manglende evne til å ta tak og tilrettelegge for dem som trenger det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 14:35   #17
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Jeg synes man heller bør fokusere på å finne årsaker til at eleven stryker.


Jeg er veldig opptatt av at alle bør får muligheten til å få seg en utdannelse, basert på det de selv evner og vil. Og at ALLE skal få de samme mulighetene.
Det skal ikke være adresse og størrelse på foreldrenes lommebok som skal avgjøre hva det skal bli av folk.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 14:49   #18
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.115
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Klart alle må få muligheten til å få seg en utdanning, men da må skolene/retningene være lagt opp slik. Det fins alt for få tilpassede opplegg, alle skal hives inn i samme bås og som nevnt over her: aldri lykkes.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 14:51   #19
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Men jeg synes "å få muligheten til" er noe ganske annet enn "å ha rett til". Selvsagt burde alle få muligheten, men muligheten var der også før man fikk lovfestet rett.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 14:55   #20
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Som samfunn har vi ikkje lov å gi opp elevar på 14-15 år. Det er det ein i praksis gjer om ein fjernar det 13-årige studieløpet. Det skal ein utopisk porsjon modenheit til for ein 14-åring å sjå konsekvensane av å droppe ut om ein t.d. kjem frå ein familie som kanskje ikkje ein gong ser verdien av vgs og vdare utdanning.

For at ein skal ha reell lik rett til utdanning må ein ha sjanse til å bli voksen og myndig før samfunnet slepp taket- og kontrollen på utdanningsmoglegheitene.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no