Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Dramatisering av Knutby-saken

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-21, 12:45   #1
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.614
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Dramatisering av Knutby-saken

Er det noen som har sett denne som ligger på TV2 Play? Det er virkelig et fascinerende skue, og jeg har behov for å avreagere.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-21, 12:49   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.530
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dramatisering av Knutby-saken

Jeg har sett den, og som tidligere sekt-medlem, synes jeg den var både realistisk og ubehagelig.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.

Sist redigert av Input : 08-12-21 kl 12:56. Årsak: Skrivefeil
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-21, 12:51   #3
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.016
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dramatisering av Knutby-saken

Jeg har sett de tre første episodene, skal se resten. Synes det, så langt, har vært ganske krevende å se.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-12-21, 13:13   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dramatisering av Knutby-saken

Er det flere slike? Jeg så en for over et år siden, og jeg synes det er veldig interessant. Ikke bare saken i seg selv, men for å forstå hvilken gruppedynamikk som oppstår i slike små og lukkede miljøer.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-12-21, 13:39   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dramatisering av Knutby-saken

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Er det flere slike? Jeg så en for over et år siden, og jeg synes det er veldig interessant. Ikke bare saken i seg selv, men for å forstå hvilken gruppedynamikk som oppstår i slike små og lukkede miljøer.

Ja, jeg lurer på om jeg så en dokumentar?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-21, 14:00   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.391
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dramatisering av Knutby-saken

Ja, jeg har sett et par av episodene jeg også, og skal se resten. Fasinerende og skremmende.

Det er ikke en dokumentar nei, det er dramatisering. Litt forvirrende riktignok, at Sara Svensson plutselig heter Anna, Åsa Waldau heter Eva og Helge Fossmo heter Sindre. Og egentlig ganske unødvendig, alle vet jo hvem det er likevel, det er jo ikke akkurat noen hemmelighet.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-21, 14:51   #7
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.224
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dramatisering av Knutby-saken

Jeg skulle gjerne ha sett denne, har selv vært ubehagelig nært dannelsen av en sekt, og det er vanskelig å være vitne til hvordan fine mennesker blir forandret til roboter i lederens tjeneste på alle mulige måter.
I mitt tilfelle har det vært flere drapsforsøk og politisaker relatert til sekten, det er vondt hvordan ytringsfriheten kan (mis)brukes til å hindre belysning av hva som foregår.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-21, 15:05   #8
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.614
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dramatisering av Knutby-saken

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det er ikke en dokumentar nei, det er dramatisering. Litt forvirrende riktignok, at Sara Svensson plutselig heter Anna, Åsa Waldau heter Eva og Helge Fossmo heter Sindre. Og egentlig ganske unødvendig, alle vet jo hvem det er likevel, det er jo ikke akkurat noen hemmelighet.

Ja, det reagerte jeg også på. Mulig navnene ikke har vært like mye offentliggjort i svenske medier som i norske?

Og jeg sitter med akkurat samme følelsen som dere beskriver. Det er faktisk overraskende ubehagelig å se på, sammenlignet med lignende serier/dokumentarer om langt mer brutale saker. Jeg tror det er manipulasjonen og gruppedynamikken som virkelig setter meg ut. I kombinasjon med den komplett ansvarsfraskrivende og helliggjørende religiøse kjærlighetsretorikken blir det altså så skrekkelig skummelt.

Det er så lett å tenke at det der, det skulle jeg glatt stått i mot, altså, men i denne serien synes jeg de får fram så godt at det er nesten umenneskelig hvis du møter det på riktig tid og sted i livet.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-21, 15:23   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.530
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dramatisering av Knutby-saken

Opprinnelig lagt inn av My, her.

JDet er ikke en dokumentar nei, det er dramatisering. Litt forvirrende riktignok, at Sara Svensson plutselig heter Anna, Åsa Waldau heter Eva og Helge Fossmo heter Sindre. Og egentlig ganske unødvendig, alle vet jo hvem det er likevel, det er jo ikke akkurat noen hemmelighet.

Akkurat det tror jeg nok handler om å frigjøre seg nok fra historien til å kunne velge å gå utenfor der produsentene ønsker. Jeg kan ikke nok om alle detaljene i denne saken til å vite hva som er fiksjon og hva som er fakta hele tiden, men det står jo veldig tydelig i introen at noe av det ikke har relasjon til virkeligheten.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-21, 15:43   #10
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.224
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dramatisering av Knutby-saken

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Det er så lett å tenke at det der, det skulle jeg glatt stått i mot, altså, men i denne serien synes jeg de får fram så godt at det er nesten umenneskelig hvis du møter det på riktig tid og sted i livet.

Dette tenkte jeg også før jeg ble førstehåndsvitne. Jeg ble også forsøkt vervet selv, og jeg var heldigvis motstandsdyktig denne gangen. Men mange av de som ble vervet i 'min' sekt hadde høy utdannelse og skulle være trenet i kritisk tankegang og kildekritikk.

Og alle kjente teknikker for å hindre refleksjon var definitivt i bruk ( tett program 24/7 dvs aldri egentid, utslitthet, isolering fra familie og venner, finansiell uavhengighet ble forhindret ved rare eiendomstransaksjoner. Par som gikk inn sammen ble effektivt fjernet fra hverandre.)

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no