Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

[Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-07-16, 18:01   #1
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Eg er interessert i ulike synspunkt rundt å snu barn på snart 4 år (15,2 kg./ 100,5 cm.).

Eg og mannen er ikkje heilt einige. Eg tenker at det er ingen grunn til å snu, sjølv om Ungen strengt tatt er stor nok. Mannen argumenterer med sittekomfort både for Ungen og for meg eller eventuelle andre i passasjersetet, at vi får lite kontakt med Ungen når han sitt bakover og at han lett blir bilsjuk (dette har eg lese ein god del om og eg tviler på relevansen av bakover-/framovervendt bilstol, så lente Ungen sjølv ikkje følgjer med på vegen. Og det vil han neppe gjere sjølv om vi snur han). Men det er stort sett dei vanlege argumenta for og mot å snu.

Det eg er ute etter, er ikkje nødvendigvis ei poengtering av at bakover er tryggast, for det veit eg. Men eg lurer på kva tanker og vurderinger som er blitt gjort, av dei av dykk som har vald å følgje anbefalinga om 4 år/15 kg.

Deretter kjem val av bilstol. Vi har ein Britax Multi-Tech II, kombistol. Så vidt eg har skjønt er det delte meininger om å snu kombistolar. Kva er argumenta mot dette? Eg skjønner at det å bruke 5-punktsele forover gir større belastning for nakken, ved eventuell kollisjon. Men dersom vi bruker bilbeltet (3-punktselen), er det då sterke argumenter mot å snu kombi-stolen, eller vil den fungere som ein beltestol med ekstra feste?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.

Sist redigert av nokon : 18-07-16 kl 19:04.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 18:39   #2
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Kombistoler veier ofte mer enn beltestoler, i tillegg til at isofixen vel ikke kan brukes i fremovervendt posisjon på disse (kan hende det finnes typer som kan dette nå). Med andre ord blir det mer vekt som vil komme bakfra ved en evt kollisjon. En beltestol kan festes til bilen med isofix slik at det ikke blir noe ekstra vekt på barnet ved kollisjon, og ellers veier de gjerne mindre (og er enklere å flytte uten at dét nødvendigvis er et argument). Her har vi snudd når de har vokst ut av det bakovervendte setet (BeSafe X3 sine) rett og slett fordi de har vært +/- 4 år, og vi på et tidspunkt måtte snu dem uansett så da fant vi ut at det var på tide (fant ikke seter som var lengre mellom beltefestene og da satt selen mer inntil kroppen ved å bruke 3-punkts fremovervendt i beltestol enn 5-punkts).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 18:41   #3
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Jeg hadde snudd, med et så stort barn. Min gutt var skikkelig bilsyk selv på korte turer på slutten da han satt bakovervendt, det gikk over med en gang han ble snudd. Det er såpass ubehagelig å være kvalm i bil at jeg syns det teller mye.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 18:48   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.550
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Min unge, som er litt bilsyk, kastet opp nesten hver gang vi kjørte bil før han ble snudd, mens nå som han er snudd (for veldig lenge siden) skjer det bare om den som kjører er litt uforsiktig/brå.

Men alt annet enn bilsyke ville trumfet sikkerhet, og det er jo tryggere å sitte bakovervendt.

Hadde utvilsomt kjøpt ny beltestol fremfor å snu en kombistol. Beltestolene tar jo mye mindre plass også (siden det var et argument for å snu, fra mannens side).

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 19:26   #5
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Det eg har lese om bilsjuke, er at barn er ekstra sårbare på bestemte tidspunkt i utviklinga av balanseorganet. Og at det derfor ser ut som om det hjelper å snu dei. Og det har vore betydelig mykje betre i år, med unnatak av den dagen vi køyrde frå Kristiansand etter å ha spist piratvafler og sjoko-cereal-kliss på sjørøverfrokost i Abra havn ... Og den kan vi strengt tatt takke oss sjølv for. Så eg meiner den delen av problemet er avtakande.

Når det gjeld stol, går noko av diskusjonen på at vi kjøpte denne kombi-stolen i fjor sommar, fordi han veks ut av det første bakovervendte setet sitt. Då hadde vi same diskusjon, men eg "vann", mot at vi kjøpte ein stol som kunne brukast i meir enn eit år. Ikkje av betydning for sikkerheitsproblematikken, men Mannen er litt oppgitt over at eg nå kjem og påstår at vi ikkje kan snu den stolen vi har. Så det er og bakgrunnen for at eg lurer på kva som eventuelt er cons med å snu kombi-stolen. :legg til opplysninger undervegs i god FP-ånd:

Plassmessig er det stor forskjell på bak- og forovervendt. Argumentet om vekt på stolen (den er 10,5 kg.) er godt. Det noterer eg. Eg vil nemlig helst kjøpe beltestol, dersom vi skal snu.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 19:34   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Jeg kjøper ikke helt det argumentet med bilsyke kjenner jeg. Syns det virker veldig rart at det skal være såpass mange som helt tilfeldig slutter å være bilsyke akkurat når de blir snudd fremover. Jeg følte meg temmelig overbevist om sammenhengen bakovervendt/bilsyk, spesielt siden vi hadde en ganske lang biltur med lånt bil med bakovervendt sete en stund etterpå, da kastet han opp...

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 19:38   #7
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg kjøper ikke helt det argumentet med bilsyke kjenner jeg. Syns det virker veldig rart at det skal være såpass mange som helt tilfeldig slutter å være bilsyke akkurat når de blir snudd fremover. Jeg følte meg temmelig overbevist om sammenhengen bakovervendt/bilsyk, spesielt siden vi hadde en ganske lang biltur med lånt bil med bakovervendt sete en stund etterpå, da kastet han opp...

Eg las det i ein svensk artikkel om samanheng mellom retning og bilsjuke. Men du er ikkje aleine om å ikkje kjøpe det, foråsiresånn.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 19:44   #8
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.550
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Men kaster han opp når dere kjører i hverdagen da? Hvis ikke, skal dere kjøre mye langt i tiden fremover? Hvis ikke er det vel bare å la ham sitte som han sitter? Hva er grunnen til at dere diskuterer dette akkurat nå?

Han er jo fremdeles fysisk ganske liten, selv om han snart fyller 5.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 19:47   #9
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Grunnen til at vi diskuterer dette nå, er at han har runda 15 kg. Argumentet går på at han er stor nok til å snus. Det går heilt fint å køyre i kvardagen utan oppkast. (Og eg ser ingen grunn til å snu, bare fordi han har nådd minstevekta).

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 19:53   #10
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.227
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Våre har på mirakuløst vis blitt større enn din (når skjedde det??) pg er ca 16,5 kg nå. De ble flyttet til forovervendt i vinter. For oss var det plass i førersetet og kontakt med ungene som avgjorde.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 20:46   #11
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Misforstår jeg når jeg trodde at han har vokst ut av bilstolen han sitter i nå? Er det kun pga kvalme dere ønsker å snu ham? I så fall er det jo bare til å kjøpe en beltestol og prøve om han blir bedre og så ta en avgjørelse basert på virkningen? (Beltestol må han jo ha før eller siden uansett, og jeg tipper det blir heller før enn siden gitt størrelsen og alderen..)

Dersom dere, ved kjøp av ny bilstol i fjor, greide å ha ham bakovervendt i ett år lenger tenker jeg at dere allerede har tjent på den investeringen. Ikke i penger, men de fysiske proposisjonene endres jo mye på 1'år, og dere har tross alt nådd alderen som anbefales og selv om det (for alle - også voksne - gitt den "rette" kollisjonsmetofen) fortsatt er det sikreste å sitte bakovervendt må man jo nødvendigvis snu på et tidspunkt, og det vil nok for mange føles som en ekkel overgang når de plutselig sitter mer "ubeskyttet". I alle fall kjente jeg lenge på den for hver unge vi har snudd. Men hos oss ble det så trangt mellom selefestene at ungene ble sittende bøyd og da ligger jo ikke selen like godt inntil kroppen som i en beltestol forovervendt.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 20:55   #12
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Våre har på mirakuløst vis blitt større enn din (når skjedde det??) pg er ca 16,5 kg nå. De ble flyttet til forovervendt i vinter. For oss var det plass i førersetet og kontakt med ungene som avgjorde.

Dei pittesmå?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 20:57   #13
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Misforstår jeg når jeg trodde at han har vokst ut av bilstolen han sitter i nå? Er det kun pga kvalme dere ønsker å snu ham? I så fall er det jo bare til å kjøpe en beltestol og prøve om han blir bedre og så ta en avgjørelse basert på virkningen? (Beltestol må han jo ha før eller siden uansett, og jeg tipper det blir heller før enn siden gitt størrelsen og alderen..)

Dersom dere, ved kjøp av ny bilstol i fjor, greide å ha ham bakovervendt i ett år lenger tenker jeg at dere allerede har tjent på den investeringen. Ikke i penger, men de fysiske proposisjonene endres jo mye på 1'år, og dere har tross alt nådd alderen som anbefales og selv om det (for alle - også voksne - gitt den "rette" kollisjonsmetofen) fortsatt er det sikreste å sitte bakovervendt må man jo nødvendigvis snu på et tidspunkt, og det vil nok for mange føles som en ekkel overgang når de plutselig sitter mer "ubeskyttet". I alle fall kjente jeg lenge på den for hver unge vi har snudd. Men hos oss ble det så trangt mellom selefestene at ungene ble sittende bøyd og da ligger jo ikke selen like godt inntil kroppen som i en beltestol forovervendt.

Han har ikkje vokse ut av kombostolen, nei. Det er det som er så håplaust. Han kan fint sitte bakover til han blir 25 kg. i den han har. Så eg synest det er tull å snu han bare fordi han er 15 kg. og utan nokon annan grunn. Særlig når det er snakk om å snu kombostolen.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 21:05   #14
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.550
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Jeg må innrømme at det i min verden er helt fjernt å skulle snu barnet bare fordi man kan, så lenge det jo faktisk er sikrere å sitte andre veien. Jeg tror nesten ikke jeg hadde vært villig til å diskutere det engang. / Det er begrenset hvor god kontakt man trenger med et barn på de korte turer man kjører i hverdagen. Klager han selv over dårlig sittekomfort?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 21:06   #15
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Vi snudde ikke, vi kjøpte større bakovervendt stol. Våre satt bakovervendt til de var nesten seks år, begge to. Ingen av dem klaget noen gang på det, og de satt godt i setene sine.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 21:13   #16
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg må innrømme at det i min verden er helt fjernt å skulle snu barnet bare fordi man kan, så lenge det jo faktisk er sikrere å sitte andre veien. Jeg tror nesten ikke jeg hadde vært villig til å diskutere det engang. / Det er begrenset hvor god kontakt man trenger med et barn på de korte turer man kjører i hverdagen. Klager han selv over dårlig sittekomfort?

Det er der eg og er. Derfor realitetsorientering, men nå kan eg jo prøve meg på at "forumet seier det er fjernt". Det slår sikkert an.

Ungen sjølv har aldri tenkt over at det er noko alternativ. Dessutan har han god plass - det er eg som har dårleg plass. Og eg tenker at sikkerhet er viktigare enn min komfort.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 21:14   #17
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Så lenge ungen ikke klager selv, hadde jeg hatt ham bakovervendt.

Vi hadde eldste bakover til hun var rundt fem, mens vi nettopp har snudd yngste forover. Hun fyller snart tre, er riktignok fysisk mye større enn søsteren. Og så er hun litt zpeziell hva angår temperament, så det ble en trafikksikkerhetsavveining ispedd litt sånn "er det egentlig normalt at vi lar være å utføre ærender og faktisk gruer oss til å kjøre bil fordi hun skal i setet sitt, tro."

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 21:20   #18
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg må innrømme at det i min verden er helt fjernt å skulle snu barnet bare fordi man kan, så lenge det jo faktisk er sikrere å sitte andre veien. Jeg tror nesten ikke jeg hadde vært villig til å diskutere det engang. / Det er begrenset hvor god kontakt man trenger med et barn på de korte turer man kjører i hverdagen. Klager han selv over dårlig sittekomfort?

Han er jo bilsyk, da.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 21:21   #19
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Vår ganske like jevnaldrende ble brått snudd rett etter fødselsdagen (4 år, 118cm/16kg).

Det var egentlig ingen grunn, vi hadde Max Way som går til 25kg, og det fungerte greit i bilen. Det var mannen (som hele tiden har vært mindre opptatt av dette enn meg) som bestemte det- ved å demontere det og bytte seter; storebroren hadde beltestol som han med glede gav videre til lillebror.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 21:24   #20
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Han er jo bilsyk, da.

Men bare på lengre turar, og vi har ingen lange turar i sikte.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no